وزارت خارجه سوئد به شهروندان خود برای سفر به ایران هشدار داد

By | ۱۴۰۱-۰۲-۰۹
در پی درخواست دادستانی سوئد مبنی بر صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج، وزارت خارجه این کشور به شهروندان خود درباره سفر به ایران هشدار داد.

وزارت خارجه سوئد روز پنج‌شنبه، هشتم اردیبهشت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این هشدار به دلیل «تغییرات در وضعیت امنیتی» اعلام می‌شود و از شهروندان این کشور خواسته است که از «سفرهای غیرضروری به ایران» خودداری کنند.

این اطلاعیه چند ساعت پس از آن منتشر شد که دادستانی سوئد برای حمید نوری تقاضای صدور حکم حبس ابد کرد و او را به «جنایت جنگی» و «قتل عمدی» متهم کرد.

هنوز حکم نهایی دادگاه حمید نوری صادر نشده و دادگاه او طی روزهای آینده با ارائه دفاعیات نهایی او توسط وکلایش ادامه پیدا خواهد کرد.

حمید نوری در آبان ۱۳۹۸ پس از ورود به سوئد بازداشت شد. او به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ متهم است.

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره تلاش جمهوری اسلامی برای مبادله حمید نوری با احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی در ایران، مطرح شده بود.

احمدرضا جلالی پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد است که اردیبهشت ۱۳۹۵در حالی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و چند ماه از سوی دادگاه انقلاب تهران متهم به «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و فساد فی‌الارض و به اعدام محکوم شد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *