حواشی نمایش فیلم افسانه بناسان؛ “چرا پرستویی درباره کشته‌های آبان سکوت می‌کند؟”

By | ۱۴۰۱-۰۲-۰۹

پرویز پرستویی در مراسم نمایش فیلم “افسانه بناسان” یا “داستان‌های هزار و یک روز” در لس‌آنجلس با این انتقاد برخی حاضران روبرو شد که چرا درباره سرکوب معترضان در ایران سکوت می‌کند؟ گروهی از هنرمندان نیز از او حمایت کردند.

مراسم نمایش فیلم “داستان‌های هزار و یک روز” (افسانه بناسان، غول چراغ جادو) به کارگردانی حبیب احمدزاده در لس‌آنجلس با حضور پرویز پرستویی، بازیگر مطرح سینمای ایران با حاشیه‌های بسیاری همراه شد.

برخی از او انتقاد کردند که چرا در برابر جنایات جمهوری اسلامی و نقض حقوق بشر در ایران چیزی نمی‌گوید و برخی در حمایت از او گفتند “بیرون گود نشستن” و انتظار زیادی داشتن ساده است.

یکی از حاضران به نقل از محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور از پرستویی پرسید که چرا او «صبح تا شب از بچه‌های غزه می‌گوید، اما یک بار نشد صدای مادران دادخواه آبان باشد». پژمان قلی‌پور جوان ۱۸ ساله‌ای بود که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری آبان ۹۸ با شلیک پنج تیر در کرج کشته شد.

پرویز پرستویی در پاسخ به این انتقادها گفت: «شما در ایران زندگی نمی‌کنید. بنده کم مصیبت نکشیده‌ام». از پروز پرستویی همچنین به خاطر حمایت از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران انتقاد شد.

برخی نیز در این مراسم از او دفاع کردند. گوهر خیراندیش، بازیگر سینما از جمع خواست که به “عقیده آدم‌ها احترام” گذاشته شود. او در توییتر این پاسخ را گرفت.

در این مراسم اسفندیار منفردزاده، آهنگساز مشهور ایرانی نیز بود که به خاطر دفاع از پرویز پرستویی با حملات بسیاری در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

طرفداران جمهوری اسلامی نیز به روش خود خشنودی‌شان از پرستویی را نشان دادند.

پرویز پرستویی با بازی در فیلم‌هایی مانند مارمولک، آژانس شیشه‌ای، بید مجنون،، بادیگارد و امروز جوایز زیادی برده و یکی از مطرح‌ترین بازیگران سینمای ایران به شمار می‌رود.

اما کارنامه پرویز پرستویی مانند بسیاری از هنرمندان ایرانی متناقض است. هنرمندانی که هم گاه و بیگاه در انتقاد از حکومت زبان به سخن می‌گشایند، هم مانند نویسندگانی مانند محمود دولت‌آبادی به سوگ قاسم سلیمانی می‌نشینند.

او در واکنش به یک روحانی که به مردم توصیه کرده بود “کم غذا بخورند و دستشویی بروند تا بهشتی شوند”، در اینستاگرامش نوشت: «گویا عنان کار از دستتان در رفته،‌ جوابی برای وضعیت نابسامان معیشتی ندارید».

اما این گونه انتقادها ظاهرا برای مخالفان جمهوری اسلامی خیلی کمرنگ است و از امثال پرستویی انتظار می‌رود بلندگوی معترضین به سرکوب و نقض حقوق بشر توسط حکومت باشند. اسفندیار منفردزاده در پاسخ به این دسته از مخالفان گفته است که آنها “از کنار گود می‌گویند لنگش کن”.

اما بعضی دفاع او از پرستویی را به حساب نزدیکی‌ فکری این دو به نسلی از “چپ” سنتی ایران می‌گذارند که از نظر آنها مخالفت‌شان با رژیم گذشته و “امپریالیسم جهانخوار” بر مخالفت با جمهوری اسلامی همواره “سایه” انداخته است. برای همین هست که “برای قربانیان هیروشیما بیشتر دل‌شان می‌سوزد تا قربانیان آبان ۹۸”.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *