اکثریت قاطع سنای آمریکا خواهان باقی ماندن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی شد

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۵

اکثریت بالای مجلس سنای آمریکا به لایحه آیین نامه‌ای پیشنهادی جیمز لنکفورد، سناتور جمهوری‌خواه، مبنی بر لزوم باقی ماندن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی رای مثبت داد.

این لایحه که با ۶۶ رای مثبت در مقابل ۲۳ رای منفی به تصویب سنا رسید از دولت بایدن می‌خواهد در صورت بازگشت آمریکا به برجام، سپاه پاسداران همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا باقی بماند.

بر اساس این لایحه، هر توافقی که با ایران انجام شود باید سه نگرانی عمده سنای آمریکا در آن لحاظ شود.

این سه مورد شامل «لزوم توقف اقدامات خرابکارانه و ضد ثبات جمهوری اسلامی در منطقه، ادامه تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران و باقی ماندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی» است.

پپش‌تر در روز چهارشنبه نیز، نمایندگان سنای آمریکا طرح پیشنهادی تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، را درباره لزوم اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه بانک مرکزی ایران با ۸۶ رای موافق و ۱۲ رای مخالف، تصویب کرد.

این طرح خواستار شناسایی حوزه‌های اصلی همکاری‌های دیپلماتیک، انرژی، زیرساختی، بانکی، اقتصادی، نظامی و فضایی بین ایران شده تا آمریکا بتواند از طریق تحریم‌های مرتبط با تروریسم که علیه بانک مرکزی و سپاه پاسداران وضع شده، این همکاری‌های را به حداقل برساند.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره تا کنون طی چندین نامه و طرح مخالفت خود را با اقدام احتمالی بایدن در راستای احیای برجام برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی اعلام کرده‌اند.

این نمایندگان با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران همچنان فعالانه درگیر فعالیت‌های تروریستی است و حتی تلاش دارد مقامات آمریکایی را در خاک ایالات متحده بکشد، از جو بایدن خواسته‌اند تا سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند.

در همین حال، روز چهارشنبه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری چهارشنبه خود گفت: از آنجا که احتمال احیای برجام در وضعیتی «نامطمئن» قرار دارد، آمریکا خود را برای دو سناریوی شکست و موفقیت مذاکرات وین آماده می‌کند.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفت: مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی در مورد راه‌هایی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران در صورت عدم احیای برجام، گفت‌وگو کردند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *