رئیس سابق بانک مرکزی: پشت پرده گرانی‌ها، چاپ بیش ‌از اندازه پول در دولت رئیسی است

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۹
رئیس بانک مرکزی در دولت حسن روحانی، دولت سیزدهم را شایسته عنوان «فوق سلطان چاپ پول» دانست و یکی از مهم‌ترین دلایل تورم و گرانی‌های اخیر را چاپ بیش‌ از اندازه پول عنوان کرد.

عبدالناصر همتی روز یک‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت در ویدیویی که در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرده، گفته است که بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ خورشیدی، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده و شایسته عنوان «فوق سلطان چاپ پول» شده است.

آقای همتی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در کشور به «حامیان ابراهیم رئیسی و امپراتوری رسانه‌ای» او هشدار داده که از «فرافکنی» دست بردارند و به جای آن «ریشه مشکلات را بررسی و شناسایی کنند.»

رئیس پیشین بانک مرکزی ایران در ادامه تاکید کرده است که «پشت پرده گرانی‌ها» همین سیاست‌ها است.

آمارهای جدید بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که نقدینگی در دوره ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در آذر ۱۴۰۰ به ۴۴۲۷ هزار میلیار تومان رسیده ‌است.

نقدینگی شامل پول (اسکناس و سکه‌های قیمتی، همچنین سپرده‌های دیداری) و شبه‌پول (سپرده‌گذاری مدت‌دار و قرض‌الحسنه در بانک‌ها) است و می تواند یکی از مهم‌ترین عوامل تورم در هر کشوری به‌شمار برود.

یکی از شعارهای اساسی دولت ابراهیم رئیسی، عدم استقراض از بانک مرکزی و اجتناب از اجبار بانک مرکزی به چاپ اسکناس در راستای جبران کسری بودجه بود، با این حال برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم و سیاست‌های بانکی آن در ماه‌های گذشته موجب تورم افسارگسیخته و گرانی‌‌ها مداوم به‌ویژه در اقلام خوراکی شده است.

آخرین برنامه اقتصادی دولت که موجب موج نگرانی گسترده در شهروندان و انتقاد گسترده بسیاری از مسئولان و کارشناسان شده، افزایش ناگهانی نان و طرح سهمیه‌بندی آن بوده است که از اواسط اردیبهشت اعلام شد.

توضیحات رئیس سابق بانک مرکزی در حالی بیان می‌شود که مقامات دولت ابراهیم رئیسی همواره سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی را عامل اصلی شرایط اقتصادی فعلی اعلام می‌کنند و در دفاع از برنامه‌های دولت سیزدهم بر ضرورت «جراحی اقتصادی» که آثار طولانی‌مدتی خواهد داشت، تأکید می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *