بازداشت ده‌ها شهروند معترض به گرانی در خوزستان و ادامه قطع اینترنت؛ مردم مسجدسلیمان هم به خیابان آمدند

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۹

– ده‌ها شهروند در پی آغاز اعتراضات به گرانی در شهرهای مختلف استان خوزستان بازداشت شدند.
– اینترنت موبایل در استان خوزستان از نیمه شب پنجشنبه گذشته قطع است و دسترسی به اینترنت خانگی نیز در برخی ساعات با اختلال همراه است.
– امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ مردم در شهر مسجدسلیمان هم به خیابان آمدند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.
– وزارت کشور برای سرکوب اعتراضات سراسری احتمالی مردم آماده شده و جلسه‌ای برای «توجیه» و «آماده‌باش» استانداران برگزار کرد!

اعتراضات مردمی در شهر ایذه

ده‌ها تن از شهروندان استان خوزستان در شهرهای مختلف در پی برگزاری تجمعات اعتراضی به گرانی بازداشت شدند. اینترنت موبایل در استان خوزستان همچنان قطع است و جوّ امنیتی سنگینی در شهرهای مختلف استان برقرار است. اینهمه اما اعتراضات را پایان نداده و مردم در شهر مسجدسلیمان هم امروز به خیابان آمدند.

در پی گرانی مواد خوراکی با تصمیم مقامات حکومتی، از اواخر هفته گذشته مردم در چند شهر استان خوزستان اعتراضاتی را برگزار کردند. همچنین در شهر شیراز نیز تجمعات پراکنده صورت گرفته است.

در شهر سوسنگرد مردم در اعتراض به گرانی‌ها از پنجشنبه گذشته با آتش زدن لاستیک و تجمع و سر دادن شعار علیه مقامات حکومتی اعتراضاتی را برگزار کردند.

در شهر ایذه نیز مردم از روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱  به خیابان آمدند و شعارهایی علیه مقامات حکومتی از جمله علی خامنه‌ای سر دادند.

یکی از ساکنان این شهرستان در گفتگو با کیهان لندن تجمعات مردم در ایذه را تأیید کرده و گفته این تجمع از عصر روز جمعه به صورت پراکنده آغاز شد و در غروب و ساعات نخستین شب به اوج رسید.

به گفته این شهروند ساکن ایذه «در ابتدا حوالی ساعت شش عصر مردم معترض به صورت گروه‌های ده پانزده نفره در پیاده‌روهای خیابان‌های اصلی شهر راه می‌رفتند و شعار می‌دادند اما در غروب جمعیت افزایش پیدا کرد. اعتراضات در حد فاصل میدان ولایت تا چهارراه امام علی بود و در بلوار طالقاتی جمعیت کاملا یکپارچه شده بود و مردم شعارهایی مثل «مرگ بر دیکتاتور»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله» می‌دادند.»

او همچنین حضور گسترده نیروهای یگان ویژه را تأیید کرده و گفته «وقتی گروه‌های معترض بهم پیوستند، یگان ویژه چند جا تیر هوایی شلیک کرد تا مردم متفرق شوند. مردم هم سوت می‌زدند و نیروی انتظامی را «هو» می‌کردند.»

وبسایت «امتداد» نیز به نقل از یک از فعالان مدنی خوزستانی گفته است: «جمعه شب، اولین جرقه اعتراضات در سوسنگرد زده شد و بر اساس اخبار رسیده، جمعیت گسترده‌ای از مردم معترض به آنچه، گرانی و تنگناهای معیشتی در شعارها عنوان شده در خیابان‌های این شهرستان حاضر شدند. پس از این به عنوان نمونه در شهرستان اهواز در دو شب پیاپی در مناطق عرب‌نشین زرعان، آخر آسفالت، کوی علوی و کوی مشعلی(ابوذر) شاهد اعتراضات خیابانی و اقداماتی نظیر به آتش کشیدن لاستیک خودرو بودیم.»

بنا بر اظهارات او، اعتراضات در اهواز به صورت پراکنده صورت گرفته و به سرعت سرکوب شده است. اما در ایذه، شکل اعتراضات، کاملا سیاسی و دامنه‌دار بوده و در سوسنگرد نیز تداوم داشته است.

او افزوده که «مناطق عرب‌نشین کمتر برخوردار در این اعتراضات، جو ملتهبی را در شب‌های اخیر در اهواز تجربه کرده‌اند. همچنین سوسنگرد و ایذه نیز شب‌های پر التهابی را تجربه کرده و شاهد حضور گسترده مردم معترض در خیابان بودند. البته در این بین، گستردگی تجمعات در شهرستان ایذه، خیلی پر تراکم‌تر از دیگر نقاط استان بود و تعداد کثیری از مردم در اعتراض به گرانی‌ها و مشکلات معیشتی در خیابان حاضر شدند. کما اینکه در اعتراضات سال‌های ۹۶ و ۹۸ نیز ما گسترده‌ترین اعتراضات را در شهرستان‌های ایذه و بهبهان شاهد بودیم.»

بنا بر این گزارش مأموران برای پراکنده کردن جمعیت اقدام به تیراندازی هوایی کرده‌اند: «در شهرستان سوسنگرد همچنین، آتش زدن لاستیک خودرو به عنوان یک حرکت اعتراضی از سوی معترضین صورت گرفته است. نکته قابل توجه و ذکر در این باره، شلیک گسترده تیرهای هوایی برای پراکنده کردن معترضین، بخصوص در ایذه و سوسنگرد بوده که به صورت پراکنده در نقاط مختلف ایذه، سوسنگرد و دیگر نقاط محل اعتراض صورت گرفته و البته تا این لحظه، هیچ آماری از جراحت احتمالی معترضین در دست نیست.»

اینهمه در حالیست که گزارش‌ها از بازداشت شماری از شهروندان در شهرهای مختلف استان خوزستان حکایت دارد. خبرگزاری هرانا با تأیید خبر بازداشت دستکم ۱۰ شهروند در شهرهای مختلف خوزستان در شامگاه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ نوشته که در این میان هویت سعید دحیمی فرزند راضی و ۳۵ ساله در حمیدیه، علی مغینمی فرزند جبار، ۴۰ ساله کارمند شهرداری و حسین مغینمی فرزند راضی ۲۲ ساله، جاسم بحرانى، هاشم بحرانى و محمد طرفى در سوسنگرد، و عادل حمادى، مصطفى چلداوى، عباس چلداوى و عماد سوارى در اهواز احراز شده است.

این خبرگزاری پیشتر گزارش داده بود که  شب پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه دستکم ۲۰ شهروند در سوسنگرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

از سوی دیگر اینترنت موبایل در استان خوزستان از نیمه شب پنجشنبه گذشته قطع است و دسترسی به اینترنت خانگی نیز در برخی ساعات با اختلال همراه است. محمد مالی روزنامه‌نگار ساکن خوزستان قطع اینترنت را تأیید کرده و نوشته که «چند جایی دیدم و خواندم که دوستانی حتماً از سر ندانستن! گفته‌اند و نوشته‌اند که خوزستان اینترنت دارد. پس مجبورم به توضیح این‌که در خوزستان از جمعه ۱۶ اردیبهشت اینترنت همراه اول و ایرانسل قطع است و اتصال از طریق سایر اپراتورها و یا وای‌فای کابلی برقرار است‌.»

روزنامه «شرق» نیز در گزارشی نوشته که «علاوه بر ایذه که با کندی و‌یا قطعی اینترنت مواجه است، از غروب جمعه اینترنت در بخش‌هایی از شهر اهواز نیز قطع و یا کند شده است. میزان قطعی اینترنت موبایل در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بیش از رایتل است. اینترنت خانگی نیز در برخی مناطق همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما سرعت آن به شکل محسوسی کاهش یافته است.»

بنا بر گزارش‌ها اختلالات گسترده در اینترنت موجب اختلال در اینترنت نهادهای اداری و دستگاه‌های دولتی استان خوزستان نیز شده است. همچنین گزارش‌ها از برقراری جو امنیتی و حضور ماموران نیروی انتظامی و یگان ویژه در خیابان‌های سوسنگرد و ایذه حکایت دارد.

نیروهای امنیتی و یگان ویژه روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به صورت گسترده حضور داشتند. به نظر می‌رسد این اقدام به دلیل هراس از یورش مردم اهواز به ساختمان جهاد کشاورزی یا برگزاری تجمع اعتراضی مقابل این ساختمان بوده است.

همچنین بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در شهر ایذه نیروهای ضد شورش، آرایش نظامی گرفته تا از بروز تجمعات جلوگیری کنند. گزارش مشابهی درباره حمیدیه و ماهشهر گزارش شده است و تأکید شده جوانان در تلاش برای شکستن جوّ امنیتی و آغاز تجمعات هستند.

جوّ سنگین امنیتی و بازداشت شهروندان نتوانسته از گسترش اعتراضات جلوگیری کند بطوری که امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ مردم در شهر مسجدسلیمان هم به خیابان آمدند و شعارهای علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی امروز در دیداری فرمایشی با افرادی که کارگر نامیده شده بودند، از سیاست حذف یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی حمایت کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش گفته بود: «کارهایی که امروز دولت در زمینه اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمی است و همه اعم از قوا و دستگاههای مختلف و آحاد مردم باید کمک کنند که انشاءالله دولت بتواند به این نتایج دست پیدا کند.»

در بخش دیگری از سخنان علی خامنه‌ای هراس از گسترش اعتراضات مردمی مشخص بود. او گفت: «در مواردی همچون واگذاری‌های نادرست کارخانه‌ها، اعتراض کارگران بحق بوده است اما در همین موارد نیز کارگران مرز خود را با دشمنان مشخص کرده‌اند.»

در آنسو وزارت کشور نیز برای سرکوب اعتراضات سراسری احتمالی مردم آماده شده و جلسه‌ای برای «توجیه» و «آماده‌باش» استانداران برگزار کرد!

در این نشست که امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد سردار احمد وحیدی وزیر کشور، سردار محسن رضایی معاون اقتصادی رئیسی و اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی میزبان استانداران سراسر کشور بودند.

سردار پاسدار احمد وحیدی در این نشست مدعی «تلاش‌های معاندانه دشمنان در موج سواری علیه طرح پرداخت یارانه مستقیم به مردم» شده و بر «اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع، منظم و روشن به مردم» تأکید کرده است.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *