یورش ماموران امنیتی به تجمع معلمان در شهرهای مختلف و بازداشت ده‌ها معلم

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۲

همزمان با تجمع سراسری معلمان در شهرهای مختلف ایران، ماموران امنیتی با به کارگیری خشونت مانع از برگزاری تجمع در برخی شهرها از جمله تهران، اصفهان و یاسوج شدند و ده‌ها معلم را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی در تهران با حضور پرشمار در اطراف میدان بهارستان اجازه شکل‌گیری کامل تجمع را ندادند و در اصفهان نیز ویدیوی ارسال شده به ایران اینترنشنال نشان از جو امنیتی در این شهر دارد.

همچنین به نوشته کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، ماموران امنیتی در یاسوج با حضور گسترده مانع از برگزاری تجمع معلمان شدند و شمار زیادی از آنان را بازداشت کردند.

تعداد معلم‌های بازداشت شده در یاسوج در منابع مختلف بین ۳۰ تا ۵۰ نفر گزارش شده است.

در هرسین کرمانشاه نیز نیروهای امنیتی با خشونت و فشارهای مختلف مانع از برگزاری تجمع فرهنگیان شدند.

به گزارش کانال صنفی فرهنگیان، علاوه بر یاسوج شمار دیگری از معلمان نیز در دیگر شهرها بازداشت‌ها شدند که از آن میان می‌توان به بازداشت مسعود فرهیخته و لطف‌الله جمشیدی در تهران و سیامک چهرازی در اهواز اشاره کرد.

بازداشت سیامک چهرازی با خشونت شدید صورت گرفته و به نوشته کانال تلگرامی شورای صنفی معلمان، ماموران امنیتی سر او را به جدول کنار خیابان می‌کوبیدند.

پایگاه خبری هرانا نیز از بازداشت معصومه دهقان، معلم بازنشسته و همسر عبدالفتاح سلطانی وکیل، در جریان تجمع سراسری مقابل مجلس خبر داده است.

در تجمع سراسری روز پنجشنبه معلمان تصاویری از همکاران زندانی خود در دست داشتند و شعارهایی از جمله «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «شش‌کلاس دروغگو، حاصل وعده‌هات کو؟»، و «جای معلم زندان نیست،‌ جای ظالم ایران نیست» سر دادند.

در همین حال منیره عبدی، همسر اسماعیل عبدی عضو زندانی کانون صنفی معلمان که از ۱۱ اردیبهشت در اعتصاب غذا به سر می‌برد، در تجمع معلمان در کرج گفت که همسرش از هفت روز پیش ممنوع‌الملاقات شده است.

در قطعنامه پایانی تجمع روز پنجشنبه نیز «اقدام نانجیبانه و ناجوانمردانه» مقام‌های جمهوری اسلامی برای نسبت دادن اعتراضات چند دهه‌ای معلمان «به دست‌های نامرئی بیگانه» محکوم شده است.

روز چهارشنبه و همزمان با حضور انریکه مورا در تهران، وزارت اطلاعات از بازداشت دو شهروند اروپایی خبر داد و اعتراض‌های معلمان ایران را به آنها منتسب کرد.

در قطعنامه پایانی تجمع معلمان همچنین برخوردهای خشن با معلمان و تشدید فشارها و بازداشت‌های آنان شدیدا محکوم شده است.

در روزهای قبل و بعد از تجمع قبلی معلمان در ۱۱ اردیبهشت شماری از معلمان و فعالان صنفی بازداشت شدند که بیش از ۱۰ نفر از آنان همچنان زندانی و برخی‌شان در حال اعتصاب غذا هستند.

تجمع روز پنجشنبه سومین تجمع سراسری معلمان در سال جاری محسوب می‌شود. سال گذشته نیز معلمان ایران بارها دست به تجمع و تحصن سراسری زدند اما با افزایش اعتراض‌های آنان، صدها تن از معلمان به حراست آموزش و پرورش یا نهادهای امنیتی احضار شدند و شماری از نیز بازداشت و به زندان محکوم شدند.

این تجمعات در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب مستمر و سیستماتیک فعالان صنفی برگزار می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *