گزارش تلویزیون حکومتی از «ارتباط» دو توریست فرانسوی با فعالان کارگری و معلمان

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۷

تلویزیون حکومتی ایران دوشنبه شب، ۲۶ اردیبهشت، در گزارشی منسوب به وزارت اطلاعات، دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را به «ارتباط‌گیری» با فعالان معلم و کارگر متهم کرد.

این دو تبعه فرانسه به نام‌های سسیل کوهلر و همسر او ژاک پاری در این گزارش «جاسوس فرانسوی» معرفی شده و حتی صفحه مشخصات پاسپورت آنها نیز نمایش داده می‌شود.

یک روز پس از آن که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از بازداشت دو «اروپایی» به اتهام تلاش برای ایجاد «آشوب» و «بی‌ثبات‌سازی جامعه» خبر داد، پاریس تأیید کرد که این دو شهروند فرانسه هستند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، در خبر خود به نقل از وزارت اطلاعات ادعا کرده بود که این دو نفر «به‌دنبال سازمان‌دهی آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی در کشور بودند».

در واکنش به این خبر، دولت فرانسه روز پنج‌شنبه تأیید کرد که این دو نفر شهروند این کشور هستند و خواستار «آزادی فوری» آنها شد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین «بازداشت بی پایه و اساس» این دو نفر محکوم شده است.

به نظر می‌رسد هدف از پخش این گزارش در تلویزیون حکومتی ایران نیز تلاش برای اثبات اتهاماتی باشد که در بیانیه اولیه وزارت اطلاعات به این دو نفر وارد شده بود.

گزارش سه دقیقه‌ای صداوسیما همچنین حاوی عکس‌ها و ویدئوهایی است که ظاهرا ملاقات دو شهروند فرانسه با فعالان کارگری از جمله رضا شهابی و همین طور فعالان معلم از جمله رسول بداقی و اسکندر لطفی را نشان می‌دهد. عکسی نیز از آنیشا اسداللهی در این گزارش هست که هفته گذشته به همراه همسرش بازداشت شد.

رادیوفردا قادر به تأیید مستقل عکس‌های موجود در این گزارش نیست.

این گزارش همچنین حاوی تکه صداهایی از سسیل کوهلر و همسرش،‌ ظاهرا در گفت‌وگو با فعالان ایرانی، است که در آن با ترجمه‌ای بد و بدون اشاره به موضوع صحبت بر عباراتی چون «بسته انقلابی» و «جنگ» تأکید می‌شود.

کریستوف لالاند، دبیرکل اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه، هفته گذشته گفته بود که این دو نفر یک کارمند زن این اتحادیه و همسرش هستند و «برای تعطیلات» به ایران رفته بودند و قرار بود اوایل هفته جاری به فرانسه بازگردند. او همچنین تأکید کرده است که این کارمند زن برای کار در زمینه تخصص خود به ایران نرفته بود

در پی تماس رادیوفردا با اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه، این نهاد از اظهار نظر درباره گزارش تلویزیونی وزارت اطلاعات ایران خودداری کرد.

در گزارش صداوسیما اشاره می‌شود که این دو نفر روز هشتم اردیبهشت‌ماه از طریق استانبول وارد ایران شده بودند. گزارش همچنین حاوی تصویری است از همسر سسیل کوهلر در مکانی با لوگوی وزارت اطلاعات و در حال امضا کردن یک برگه‌.

کانون نویسندگان ایران از بازداشت کیوان مهتدی، نویسنده و عضو این نهاد، و همسر او، آنیشا اسداللهی، مترجم در روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت، خبر داد.

سه روز بعد در روز پنج‌شنبه رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، بازداشت شد.

فریبا عادلخواه و بنجامین بریر دو شهروند فرانسوی دیگر هستند که حکومت جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته، آن‌ها را به اتهام‌های گوناگون از جمله «جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام» بازداشت و تعدادی از آن‌ها را با زندانیان وابسته به جمهوری اسلامی در خارج مبادله کرده است.

حکومت ایران به سبب همین گونه اقدامات در سال‌های اخیر بارها به پیاده کردن خط‌مشی موسوم به «دیپلماسی گروگان‌گیری» متهم شده است.

تمام دوتابعیتی‌ها یا خارجی‌هایی که تاکنون در ایران دستگیر شده‌اند اتهامات، به‌ویژه اتهام جاسوسی، علیه خود را رد کرده‌اند
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *