توقیف یک محموله نیم میلیون لیتری گازوئیل در جزیره مارو

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۸

فرماندهی مرزبانی ایران در هرمزگان از کشف و توقیف یک کشتی با محموله‌ای نیم میلیون لیتری گازوئیل در نزدیکی جزیره مارو خبر داد. ارزش این محموله ۱۵۰ میلیارد ریال است. هفت نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند.

حسین دهکی، فرمانده مرزبانی استان هرمزگان در یک نشست خبری از کشف و توقیف محموله‌ای با حجم ۵۵۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق به ‌ارزش۱۵۰ میلیارد ریال در نزدیکی جزیره مارو از توابع شهرستان بندرلنگه خبر داد. او گفته است قاچاقچیان این محموله را در یک کشتی بارگذاری کرده بودند و قصد داشتند از مسیر آب‌های شرقی مارو این محموله را انتقال دهند. به گزارش تسنیم هفت نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر نوشت ایران که یکی از ارزان‌ترین قیمت‌های سوخت جهان را دارد که از جمله علل آن یارانه‌های سنگین و سقوط ارزش پول ملی این کشور است.

سپاه پاسداران در سال‌های اخیر بارها اقدام به توقیف کشتی‌های خارجی در خلیج فارس کرده که آبراهی مهم برای انتقال سوخت در سطح جهان محسوب می‌شود.  اواخر فروردین امسال نیز رسانه‌های ایران خبر دادند که نیروهای سپاه یک کشتی را در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده‌اند که ۲۲۰هزار لیتر سوخت قاچاق می‌کرده است.

فرمانده مرزبانی هرمزگان گفته است: «متأسفانه قاچاقچیان با هدف تأمین منافع شخصی و آگاهانه سبب بروز و وارد آمدن خسارات بالایی بر دارایی‌ها و سرمایه مملکت می‌شوند.»

این در حالی است که روزنامه واشنگتن‌پست اواخر زمستان گذشته در گزارشی که نتیجه گفت‌وگو با کارشناسان و دریانوردان در مورد قاچاق سوخت ایران بود، نوشت سپاه پاسداران و چند شرکت کشتی‌رانی، “نقش اصلی قاچاق سوخت ایران” به کشورهای منطقه را بازی می‌کنند.

بر اساس این گزارش علاوه بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عواملی در دولت ایران و تعدادی از شرکت‌های کشتی‌رانی خصوصی ثبت‌شده در کشورهای حوزه خلیج فارس، در زنجیره قاچاق سوخت از ایران به مقصد کشورهای چین، سومالی و یمن نقش محوری دارند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *