جشن سرکوب بسیج؛ خط و نشان سپاه برای مردم معترض

By | ۱۴۰۱-۰۲-۳۰

همزمان با تشدید فضای امنیتی در شهرهای مختلف، سپاه اقدام به برگزاری رزمایش‌ نیروهای بسیج کرده است

محمدرضا لیلی‌زاده، مسئول عملیات سپاه ولیعصر خوزستان از برگزاری رزمایش الی‌بیت‌المقدس با حضور ۶۵ گردان بیت المقدس و ۲۸ گردان خواهران کوثر خبر داد. او علت این رزمایش را «ارتقای سطح آمادگی دفاعی و امنیتی نیروی مقاومت بسیج در استان خوزستان» اعلام کرد.

این عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب پنجشنبه اعلام کرد: «این رزمایش با رویکرد دفاعی و امنیتی و با شعار بسیج پاره تن مردم است از امروز در سراسر استان خوزستان آغاز شده و به مدت دو روز تا فردا ادامه دارد.»

این رزمایش اما تنها در استان خوزستان برگزار نمی‌شود. در بحبوحه اعتراض‌های ایران برخی شهرها رزمایش گردان‌های بیت المقدس برگزار شد و قرار است که این رزمایش در تمامی شهرها برگزار شود. ایلام یکی از آن استان‌هاست که در ۲۲ اردیبهشت این رزمایش در آن برگزار شده است.

جمال شاکرمی، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام در محل برگزاری رزمایش الی بیت‌المقدس در شهرستان آبدانان گفت: «رزمایش گردان‌های الی بیت المقدس بسیج برادران و گردان‌های کوثر خواهران مرحله ۱۲ به منظور ارتقاء سطح آمادگی و مقابله با تهدیدات دشمن در شرایط مختلف و همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.»

شاکرمی اعلام کرد که در این رزمایش تمریناتی همچون کمین و ضدکمین، پدافند دورادور، امداد و نجات، دفاع از کوی و برزن و طرح خودحفاظتی به مرحله اجرا درآمد.

در دو روز گذشته پس از سرکوب معترضان و برقراری جو امنیتی در شهرهای ایران، حاکمیت توانست اعتراض‌ها را هرچند موقتی، آرام کند. جمهوری اسلامی اما برای خواسته‌های مردم و اعتراضشان به گرانی، جوابی جز همین سرکوب نداشت. اعتراض‌ها در شهرهای بزرگ به گستردگی شهرهای کوچک ظهور نیافت و همزمان اینترنت هم به ابزاری در دست جمهوری اسلامی بدل شد که بتواند از طریق آن رسیدن صدای معترضان به بیرون و هماهنگی برگزاری تجمعات را کنترل کند.

سناریوی جمهوری اسلامی در برخورد با اعتراض‌ها در دوره‌های مختلف از یک نمونه ثابت پیروی می‌کند. سرکوب اعتراضات، مانور خیابانی بسیج و نیروهای سرکوب‌گر یا تجمع حمایتی نیروهای حامی حکومت در خیابان و در نهایت سخنرانی علی خامنه‌ای؛ چرخه‌ای‌ است که هربار پس از اعتراض‌های مردم طی این سال‌ها تکرار شده است.پس از سرکوب خونین اعتراض‌های اردیبهشت، بسیج تصمیم گرفته است که در شهرها و استان‌های مختلف رزمایش خیابانی برگزار کند.

استان لرستان در ۲۱ اردیبهشت میزبان پنج استان برای برگزاری رزمایش بیت المقدس بود. این رزمایش توسط ۳۹ گردان بیت المقدس و ۱۴ گردان کوثر در قالب ۵۳۰ دسته رزمی و هر دسته ۲۲ نفر همزمان با پنج استان در لرستان برگزار شد.

بر اساس اعلام سایت‌های مختلف این رزمایش ۲۹ اردیبهشت در خلخال، ۲۵ اردیبهشت در استان همدان، ۲۴ اردیبهشت در پلدختر، ۲۳ اردیبهشت در استان‌های کرمان و اصفهان، برگزار شده است.

همچنین در شهرهایی که اعتراض‌های سراسری در آن برگزار شده است، حضور گسترده نیروهای امنیتی گزارش شده است. در شهر تهران نیروهای ضد شورش در میادین اصلی شهر مستقر شده‌اند. در استان چهارمحال و بختیاری و همچنین دزفول که تجمع‌های اعتراضی زیادی در آن برگزار شده بود نیز نیروهای امنیتی با تردد در خیابان‌های شهر سعی در ترساندن مردم و ایجاد مانور قدرت داشتند. روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت دو ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد همچنین روزهای گذشته خبرهایی منتشر شد که نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان در حال انتقال تانک به سمت جونقان و شهرکرد هستند.

روز پنجشنبه اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با اتهام به فعالین صنفی معلمان اعلام کرد که برخی از اعضای این کانون‌های صنفی با «گروهک‌های تروریستی شناخته‌شده و برخی جواسیس شناسایی‌شده خارج‌نشین» ارتباط داشته‌اند.

او البته مدارکی برای این صحبت‌های خود ارائه نکرد و با اعلام این خبر، همانند همیشه اعتراضات را به جریان‌های خارج کشور و جاسوسان ربط داد.

با آرام شدن نسبی اعتراضات به نظر می‌رسد به زودی شرایط برای سخنرانی رهبرجمهوری اسلامی نیز آماده می‌شود. پیش از این وب‌سایت ایران اینترنشنال گزارش داده بود که در جلسه روز ۲۵ اردیبهشت وزارت اطلاعات با مدیران رسانه‌ها گفته شده تا پیش از دیدار هفته آینده رهبر جمهوری اسلامی با نمایندگان مجلس، باید فضای کشور آرام شده باشد تا سخنان خامنه‌ای در فضای پس از پایان اعتراضات انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *