صفحه هشدار ترور وابسته به اسراییل خبر ترور حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه را منتشر کرد

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۲
سپاه پاسداران اعلام کرد که یک سرهنگ سپاه در شرق تهران “ترور شده است.”
روابط عمومی سپاه در اطلاعیه‌ای گفت که “مدافع حرم سرهنگ پاسدار صیاد خدایی” عصر امروز در خیابان مجاهدین اسلام کشته شده است.
به گزارش رسانه‌ها نام کامل این عضو سپاه “حسن صیاد خدایی” است.
ساعتی پیش رسانه‌های ایران خبر دادند که یک “مدافع حرم” هنگام خروج از خانه‌‌اش با پنج گلوله که دو موتورسوار به او شلیک کرده‌اند، کشته شده است.

تسنیم، از خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از کشته شدن یکی از اعضای سپاه پاسداران خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، این فرد از «مدافعان حرم» بود و در سوریه جنگیده بود. او بعدازظهر روز یکشنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۱، در مقابل منزلش، واقع در خیابان مجاهدین اسلام در جنوب‌شرقی تهران، به‌ضرب گلوله به قتل رسید.

«مدافعان حرم» اصطلاحی است که جمهوری اسلامی ایران به آن دسته از نظامی‌ها و شبه‌نظامی‌های وابسته به سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران) اطلاق می‌کند که، در جریان جنگ داخلی سوریه، در دفاع از حکومت بشار اسد جنگیدند.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ای، خبر خبرگزاری تسنیم را تایید کرد. در این بیانیه نام فرد کشته شده «سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی» عنوان شده است. روابط عمومی سپاه پاسداران همچنین تایید کرده که خدایی در ساعت ۱۶، به ‌وقت تهران، و با شلیک ۵ گلوله از سوی «دو نفر موتورسوار» به قتل رسیده است.

هنوز جزئیات بیشتری از سابقه صیاد خدایی و همچنین انگیزه‌های قتل او در دست نیست.

در عکسی که خبرگزاری‌های ایران منتشر کرده‌اند، راننده یک خودرو پراید دیده می‌شود که سرش به سمت بازوی راست او که خونین است، افتاده است.

سپاه پاسداران نیز در بیانیه خود مسئولیت ترور این عضو خود را متوجه گروه خاصی نکرده و تنها آن را«اقدام جنایتکارانه ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی» دانسته است.

سپاه در بیانیه خود افزوده که اقدام لازم برای شناسایی و دستگیر ضارب یا ضاربین پیش‌بینی شده و در حال انجام است.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

اسرائیل در سال‌های گذشته نه‌تنها مواضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را به‌طور منظم هدف قرار داده، بلکه برخی از چهره‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌صورت هدفمند در داخل خاک ایران هدف گرفته است.

آخرین حمله موشکی نیروهای نظامی اسرائیل به پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و متحدانش در خاک سوریه، در روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، به‌وقوع پیوست.

نیروهای امنیتی اسرائیل پیش‌تر عملیات‌های حذف هدفمندِ برخی چهره‌ها را در ایران با موفقیت به سرانجام رسانده بودند. به عنوان مثال در آبان ۱۳۹۹، ابومحمد المصری، نفر دوم القاعده را در تهران به قتل رساندند. محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از چهره‌های اصلی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز روز جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ در جاده‌ آبسرد در حدود ۸۰ کیلومتری شرق تهران ترور شد.

با این همه سوابق خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که آنها در گذشته بارها به تسویه‌های درونی دست زده‌اند، اما مسئولیت آن را به گردن نیروهای امنیتی کشورهای خارجی انداخته‌اند. یکی از مشهورترین این پرونده‌ها به «ترور دانشمندهای هسته‌ای» شهرت دارد که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران آن را به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل نسبت دادند، در حالی که شواهد بعدی از نقش خود دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در این پروژه حکایت داشت.

اندکی پس از انتشار این خبر علی صالحی، دادستان تهران، در رابطه با این حادثه گفت او به محض مطلع شدن در محل وقوع حادثه حاضر شده و «دستورات ویژه‌ای در این زمینه» صادر کرده است. او همچنین با لحنی تهدید آمیز اعلام کرد که برخورد «دستگاه قضایی» با عوامل کشته شدن خدایی «عبرت‌آموز خواهد بود» و آن‌ها «به اشد مجازات محکوم خواهند شد.»

در ساعت‌های گذشته برخی از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و هسته سخت قدرت در ایران، کشته شدن صیاد خدایی را به دستگاه امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل منتسب کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در این‌باره اظهار نظر کرد و با تکرار مضمون بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این‌بار چنین گفت:«این جنایت ضد انسانی در حالی توسط عوامل تروریستی وابسته به استکبار جهانی صورت می‌پذیرد که در کمال تاسف با حمایت و سکوت کشورهای مدعی مقابله با تروریسم همراه است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *