عبور خونین از «خط قرمز»؛ صیاد خدایی که بود؟

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۲

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با زیتون مسئولیت اصلی صیاد خدایی را فاش کرد.

«ترور یک مدافع حرم» تیتر خبری بود که عصر روز شنبه در برخی از کانال‌های تلگرامی منتشر شد؛ اما نه هویت مقتول و نه محل وقوع ترور مشخص نبود.

رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی حدود ۲۰ دقیقه بعد، از ترور یک سرهنگ سپاه پاسداران خبر دادند.

خبرگزاری دولتی ایرنا با انتشار تصاویری از صحنه ترور، نوشت: «حوالی ساعت ۱۶ امروز در حوالی خیابان مجاهدین اسلام تهران دو موتور سوار با شلیک ۵ گلوله یکی از مدافعان حرم به نام صیاد خدایی را در هنگامی که قصد ورود به منزل داشت ترور و به شهادت رساندند.»

به‌ گزارش‌ایرنا «ضاربین تحت تعقیب نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار دارند.»

این خبرگزاری پس از دقایقی با اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه خبر خود را تکمیل کرد. در این اطلاعیه آمده بود: «عصر امروز (یکشنبه) در یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران ، مدافع حرم “سرهنگ پاسدار صیاد خدایی” هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.»

مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از نیروهایی که برای حمایت از حکومت بشار اسد به سوریه اعزام شده‌اند از عنوان «مدافع حرم» استفاده می‌کنند.

احتمال مشارکت سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی
یک منبع آگاه به زیتون گفت که صیاد خدایی «مسئول پروژه سوخت جامد موشکی سپاه» بوده است.

به گفته‌ی این منبع اختصاصیِ زیتون «بعید است که عوامل امنیتی داخلی در این ترور مشارکتی نداشته باشند، چون منزل خدایی کوچه غلامیان بن‌بست آذری و کاملا حفاظت شده بوده و در آن کوچه بن‌بست چندین دوربین وجود داشته است. ترور او در منطقه‌ای از تهران صورت گرفته که اغلب سپاهی‌ها در آنجا ساکن‌ هستند».

یک منبع آگاه به زیتون گفت که صیاد خدایی «مسئول پروژه سوخت جامد موشکی سپاه» بوده است.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران روز ۲۳ دی ۱۴۰۰ از یک آزمایش «موفق» در حوزه موشک‌های ماهواره‌بر خبر داد. او در اجلاسیه «علمای بلاد» در قم گفت این آزمایش مربوط به کارکرد سوخت جامد برای موتور موشک ماهواره‌بر است و افزود که این آزمایش‌ها دو سال ادامه داشت تا این‌که «برای اولین بار با موفقیت انجام شد».

موشک‌های ماهواره‌بر معمولا از سوخت مایع استفاده می‌کنند، اما موشک‌های سوخت جامد خالص عمدتا با سامانه‌های موشک‌های بالستیک مرتبط هستند.

کانال خبری «صابرین نیوز» بر روی تلگرام نیز در خبری کوتاه نوشت: سرهنگ پاسدار صیاد خدایی که با شلیک ۵ گلوله ترور شد معاون تحقیقات و توسعه فناوری سازمان صنایع دفاعی کشور بوده است.

ترور در یکی از امنیتی ترین نقاط پایتخت
محل ترور حسن صیاد خدایی در خیابان مجاهدین اسلام حد فاصل میدان شهداء (ژاله سابق) تا میدان بهارستان در نزدیکی مجلس شورای اسلامی ‌بود. او در حالی ترور شد که مقابل منزلش در داخل ماشین نشسته بود.

منبع اختصاصیِ زیتون: «بعید است که عوامل امنیتی داخلی در این ترور مشارکتی نداشته باشند، چون منزل خدایی کوچه غلامیان بن‌بست آذری و کاملا حفاظت شده بوده و در آن کوچه بن‌بست چندین دوربین وجود داشته است

فارس به نقل از یک شاهد عینی نوشته که «دقایقی قبل از ترور که از خیابان قائن قصد ورود به کوچه غلامیان را داشتم با یک دستگاه خودرو پراید مواجه شدم که عرض کوچه را بسته بود و در حالی که در صندوق عقب خودرو را باز نگه داشته بود اجازه ورود به خودروها نمی‌داد.» فارس احتمال می‌دهد که «این خودرو با ضاربین موتورسوار همدست بوده است».

یک مقتول با چندین نام
رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی در خبرهای اولیه نام مقتول را «حسن صیاد خدایی» اعلام کردند اما تلویزیون دولتی ایران او را «حسن صیاد خدایاری» معرفی کرد. سایت جماران در خبر خود او را «حسن صیاد خدایاری اصل» نامید و برخی رسانه‌ها نیز از نام فامیل خداپناهی استفاده کردند.

برخی از اکانت های توییتری نزدیک به حکومت نیز نوشتند که او «مصطفی شکاری» بوده است. به نظر می‌رسد که شکاری نام سازمانی او و مرتبط با مسئولیتش در سپاه است.

مرتضی شورجه که در توییتر خود را مسئول موکب و قرارگاه صف جانباز ناجا و دوران دفاع مقدس معرفی کرده است نیز در کنار نام خدایی در پرانتز او را «شکاری» نامید.

ابهام در هویت و شغل
رسانه‌های داخلی و خارجی در مورد هویت سازمانی و مسئولیت مقتول در سپاه گمانه‌زنی‌های متفاوتی منتشر کرده‌اند، گمانه‌زنی‌هایی که همگی به نوعی به دلایل ترور او مربوط است. در حالی که هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

سایت العالم، تلویزیون عربی صدا و سیما، در یک تحلیل نوشت که «سابقه خدایی در دفاع از حرم می‌تواند در شناسایی پشت پرده ماجرای ترور بسیار راهگشا باشد و این بدان معناست که این اقدام ریشه در ورای مرزها دارد.»

عبدالله گنجی، سردبیر روزنامه «همشهری» که پیش از این مدیرمسئول روزنامه «جوان» نزدیک به سپاه بود، در توییتی اشاره کرد که با توجه به نوع ماموریت خدایی در سوریه انگشت اتهام ترور اول به سمت صهیونیست‌ها است.

یک کاربر اصولگرای توییتر نیز نوشت: «روح بلند سردار مصطفی شکاری (حسن صیاد خدایی) مسئول تسلیحات و ترانزیت سلاح به لبنان و جبهه مقاومت با ائمه معصومین محشور باد. قطعا انتقام سخت در راه است.»

علاوه بر این کاربر، برخی منابع غیررسمی دیگر نیز اعلام کردند که حسن صیاد خدایی در انتقال اسلحه به سوریه نقش داشته و منابع دیگری ادعا می‌کنند او مسئول جذب پاکستانی‌ها در «سپاه قدس» بود.

روابط عمومی سپاه تنها دقایقی پیش از انتشار رسمی خبر ترور خدایی اطلاعیه دیگری منتشر کرده بود که چند ساعت بعد مشخص شد که با این ترور مرتبط است. در این اطلاعیه آمده بود: «اعضای شبکه اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دستگیر شدند.» و افزوده بود که «این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش می‌نمود. عوامل این شبکه را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر کردند.»

سپاه در این اطلاعیه از ذکر جزییات خودداری کرد اما این اطلاعیه مشخصا به موضوع ربوده شدن فردی به نام «منصور رسولی» مرتبط است که گفته می‌شود «یک قاچاقچی مواد مخدر و همکار سپاه قدس» است.

رسولی چندی پیش در فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اعتراف کرد که از سوی سپاه ماموریت ترور سه نفر را در خارج از ایران به عهده داشته است.

منابع اسرائیلی در آن زمان اعلام کردند که این فرد را که «عاملان ترورهای برون‌مرزی سپاه قدس» بوده است، در داخل خاک ایران دستگیر و بازجویی کرده‌اند.

رسولی بعد از چند روز جنجال، در ویدئویی که تناقضاتی در آن مشهود بود، اعلام کرد که توسط یک «تیم زورگیر» ربوده شده بوده و زیر شکنجه ناچار به اعترافات دروغ شده است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل رسولی را به خدایی مرتبط و اعلام کرد حسن صیاد خدایی فردی بوده است که منصور رسولی را مامور کشتن یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول ترکیه کرده بود. به گفته این شبکه، هدف اصلی این تیم ترور «کنسول اسرائیل در استانبول» بوده است.

وب‌سایت روزنامه اسرائیلی یدیعوت اخرونوت (وای.نت)، که پرتیراژترین روزنامه اسرائیل است در گزارشی به نقل از یک منبع خبری نوشت که سرهنگ ترور شده ایرانی، برای اجرای عملیات خرابکاری علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان در سراسر جهان برنامه‌ریزی کرده بود. وای.نت افزود که موساد پیشتر تمام برنامه‌های خرابکاری صیاد خدایی را خنثی کرده است.

یوسی ملمن، گزارشگر ارشد امور جاسوسی اسرائیل نیز گفته است که خدایی فرمانده «عملیات تروریستی» علیه اسرائیل و اهداف یهودی در آفریقا، ترکیه، آمریکای لاتین و قبرس بوده است.

بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی، صیاد خدایی را دستیار ارشد قاسم سلیمانی در ماموریت‌های سوریه معرفی کردند.

روعی شارون، گزارشگر امور نظامی شبکه تلویزیونی کان نیز افشا کرد که اکثر ترورهای پیشین در ایران در ارتباط با اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده و حال کشته شدن صیاد خدایی ممکن است که مرحله جدیدی از اقدامات علیه نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی باشد.

شبکه کان افزود که کسانی که برنامه‌ریز این عملیات بودند، عامدانه این ساعت روز را در قلب شلوغ تهران انتخاب کردند تا نشان دهند که هیچ هدفی در ایران مصون ندارد.

چند رسانه اسرائیلی نیز اعلام کردند که خدایی «جانشین فرمانده یگان ۸۴۰ نیروی قدس سپاه» بوده که عملیات در خارج از ایران را هدایت می‌کرده و «موساد» او را از میان برداشته است. بر اساس گزارش این رسانه‌ها یگان ۸۴۰ نیروی قدس، ماموریت دارد که به منافع اسرائیل ضربه بزند و به شهروندان اسرائیل در سراسر جهان حمله کند.
امکان تایید یا رد هیچکدام از این اخبار وجود ندارد.

ترورهایی که عبور از خط قرمز است
در یکی از اولین واکنش‌ها سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این ترور را محکوم کرد و آن را کار تروریست‌های کوردل خواند.

یک مقام جمهوری اسلامی به الجزیره گفته این ترور «عبور از خط قرمز» است و عاملان آن «بهای سنگینی خواهند پرداخت.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری،  امروز در آستانه سفر به عمان در فرودگاه گفت: «پیگیری جدی این موضوع از سوی مسئولین امنیتی مورد تأکید بنده است و تردید ندارم که انتقام خون پاک این شهید بزرگوار از جنایتکاران حتمی است»

حساب کاربری منتسب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توییتر تهدید کرده که «به سراغتان می‌آییم!»

حسین دلیریان، خبرنگار امور دفاعی و نزدیک به نهادهای نظامی جمهوری اسلامی نیز در توییتر خود کشته شدن این سرهنگ سپاه را به اسرائیل نسبت داده است.

این اولین بار نیست که اعضای سپاه قدس، هدف قرار می‌گیرند اما انجام این کار در داخل ایران اتفاق نادری به شمار می‌آید.
در آخرین مورد در سال ۱۳۹۹ ترور محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از چهره‌های اصلی و پشت پرده برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بسیار خبرسازشد.

از سوی دیگر مقامات اسرائیل مدت‌هاست که می‌گویند آماده اجرای «طرحB» برای «قطع کردن سر اختاپوس در تهران» هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *