عفو بین‌الملل: سال گذشته بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت شده در جهان در ایران انجام شد

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۳

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد شمار جهانی اعدام‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به سال قبل از آن حدود ۲۰ درصد افزایش یافت که یکی از دلایل اصلی آن افزایش شمار اعدام‌ها در ایران بود و ۵۴ درصد اعدام‌ها در ایران صورت گرفت.

بنابر گزارش سالانه عفو بین‌الملل که روز سه‌شنبه سوم خرداد منتشر شد، در سال ۲۰۲۱ میلادی دست‌کم ۵۷۹ اعدام ثبت شده در ۱۸ کشور جهان گزارش شد و از این میان، دست‌کم ۳۱۴ مورد اعدام ثبت شده در ایران صورت گرفت.

به گزارش عفو بین‌الملل، سال ۲۰۲۱ تعداد اعدام‌ها در ایران نسبت به سال قبلش که ۲۴۶ مورد ثبت شده بود افزایشی چشمگیر یافت و در مجموع به رکورد جدیدی از سال ۲۰۱۷ بدین سو رسید.

این سازمان در عین حال تاکید کرده شمار واقعی اعدام‌ها در ایران احتمالا بیش از این رقم است.

اعدام‌های ثبت شده در ایران عمدتا تحت دو عنوان جرایم مواد مخدر و «قصاص» مربوط به قتل صورت می‌گیرد.

فعالان حقوق بشر همواره هشدار داده‌اند مجازات مرگ برای جرایم مواد مخدر عادلانه نیست و سپردن تصمیم‌گیری به خانواده قربانیان در موارد مربوط به «قصاص» نیز مغایر معیارهای بین‌المللی دادرسی است.

بر اساس گزارش جدید عفو بین‌الملل، سال گذشته میلادی حدود ۸۰ درصد از اعدام‌های ثبت شده تنها در سه کشور ایران (۳۱۴)، مصر (۸۳) و عربستان سعودی (۶۵) رخ داد.

عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه سال گذشته تعداد اعدام‌ها در عربستان سعودی نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت، از اعدام ۸۱ نفر طی یک روز در سال جاری میلادی نیز انتقاد کرده است.

گزارش عفو بین‌الملل بدون احتساب اعدام‌ها در چین است زیرا جزییات مربوط به اعدام در این کشور هرگز به طور رسمی اعلام نمی‌شود.

با این حال این سازمان حقوق بشری بر این باور است که سالانه هزاران نفر در چین به اعدام محکوم می‌شوند یا حکم اعدام آنها به اجرا گذاشته می‌شود.

در این گزارش همچنین اشاره شده که آمار دقیق اعدام‌ها در کشورهایی مانند کره شمالی و ویتنام نیز نامشخص است.

عفو بین‌الملل همچنین درباره صدور احکام اعدام نیز هشدار داده و گفته است صدور احکام مرگ در کشورهای مختلف نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *