سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی: مسئله مبادله احمدرضا جلالی وجود ندارد 

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۳

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی درباره حکم اعدام احمدرضا جلالی گفته است که پرونده آقای جلالی در مرحله اجرای رای است و مسئله مبادله او وجود ندارد.

مسعود ستایشی، سخنگوی جدید قوه قضائیه جمهوری اسلامی امروز در نخستین نشست خبری خود گفت: ‌

“شما از وضعیت آقای جلالی مطلع بودید و همه از وضعیت او آگاه بودند، اما ببینید آقای حمید نوری کجاست؟ مواضع حقوق بین‌الملل در خصوص آقای حمید نوری اعمال نشده و پرونده وی بر اساس عداوت یک گروه معاند تشکیل شده است. اگر حقوق و قوانین در جلسات دادگاه رعایت نشود آن رسیدگی باطل است. آقای نوری به وکیل دسترسی ندارد و از حق‌ ملاقات و تماس تلفنی محروم است و از دو سال و نیم قبل در زندان انفرادی است.”‌

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به ظن مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در دهه ۱۳۶۰ به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. او به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷ و جنایت جنگی متهم است.

دادستانی سوئد در پایان ۸۸ جلسه محاکمه حمید نوری از دادگاه خواستار حکم حبس ابد برای وی شد.‌‌پایان جلسات محاکمه حمید نوری همزمان شد با اعلام اجرایی شدن حکم اعدام احمدرضا جلالی در ایران. احمدرضا جلالی شهروند ایرانی-سوئدی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شده است. ‌بسیاری این همزمانی را ‘انتقام’ حکومت ایران از دادگاه حمید نوری به حساب آوردن. اما قوه قضاییه و حکومت ایران این موضوع را تکذیب می‌کند.

مقامات قضایی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌گویند اتهام احمدرضا جلالی جاسوسی و به طور خاص انتقال اطلاعات به کلی سری درباره دانشمندان هسته‌ای ایران به موساد است.‌

در حال حاضر شماری از اتباع دو تابعیتی ایران، از جمله شهروندان ایرانی-آمریکایی، در زندان‌های ایران در بازداشت هستند.

پیش‌تر گفته شده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی آمادگی دارند تا این زندانیان را با دولت‌هایی که تابعیت مضاعف آنها را دارند، از جمله ایالات متحده مبادله کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *