افزایش تعداد قربانیان متروپل در آبادان به «۱۴ نفر»؛ مالک ساختمان در حادثه «جان باخت»

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۳

صبح سه‌شنبه پس از انتشار اخباری ضدونقیض درباره مالک ساختمان همزمان با افزایش آمار قربانیان ریزش ساختمان متروپل در آبادان، خبرگزاری میزان به نقل از دادستان عمومی خوزستان از مرگ او در حادثه خبر داد.

بخش‌هایی از یک برج بزرگ در حال احداث به ‌نام «متروپل» در مرکز شهر آبادان روز دوشنبه، دوم خرداد، به‌ طور ناگهانی فرو ریخت.

به گفته صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان، حسین عبدالباقی، مالک ساختمان، «در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت و در جریان این حادثه جان خود را از دست داد».

این در حالی است که روز دوشنبه، تنها ساعاتی پس از وقوع حادثه، خبرگزاری‌ها در ایران از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از بازداشت آقای عبدالباقی به دستور دادستان ویژه خبر داده بودند.

همین امر به نشر گمانه‌زنی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر درباره دروغ بودن خبر مرگ مالک ساختمان دامن زده است.

به گفته آقای جعفری چگنی، اوراق هویت حسین عبدالباقی «در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده» یافت شده و به این ترتیب «هویت وی مورد تایید قرار گرفت».

محمدحسین نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، روز سه‌شنبه، سوم خردادماه، از رسیدن تعداد جان‌باختگان متروپل به ۱۱ نفر خبر داد و گفت: «حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.»

به گفته آقای نامی، تعداد مصدومان و مجروحان حادثه هم تا این لحظه ۳۲ نفر است.

ساعتی بعد جام‌جم آنلاین خبر داد که تعداد قربانیان حادثه به ۱۴ نرسیده است.

در همین حال موضوعی مهم‌تر از آمار قربانیان و مصدومان تعداد افرادی است که گفته می‌شود زیر آوار محبوس مانده‌اند.

آقای نامی در این باره گفت: «هنوز نمی‌توان آماری با دقت بالا اعلام کرد، زیرا کسی آماری ندارد. حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.»

این در حالی است که پیشتر رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به روزنامه جام جم گفته بود که عملیات امداد و نجات در طبقات ساختمان متروپل تمام شده، اما عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای امدادی و عملیاتی هلال احمر در زیرزمین ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا ظهر روز سه‌شنبه نوشت که «۵۰ نفر» هم‌چنان زیر آوار ساختمان گرفتارند.

در همین حال روزنامه شرق روز سه‌شنبه از انتشار اخباری ضدونقیض درباره حسین عبدالباقی، مالک ساختمان، خبر داده بود.

به نوشته این روزنامه، در حالی که در شبکه‌های اجتماعی پیشتر خبر متواری بودن این فرد منتشر شده بود، اخباری هم از مرگ او در ساختمان و همین طور بازداشت او منتشر شده بود.

اما ساعتی بعد خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، بدون اشاره به نام این فرد از مرگ او در جریان حادثه خبر داد.

در حال حاضر تمام مقامات استانی و کشوری از دادستان کل تا نمایندگان مجلس وعده برخورد با «مسببان» حادثه را داده‌اند.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان، «تا این لحظه ده نفر از عوامل اصلی… در اجرای پروژه… دستگیر شدند. از جمله شهردار فعلی آبادان و شهرداران سابق آبادان. همچنین تعدادی از پرسنل شهرداری و ناظرانی که در اجرای این پروژه نظارت داشتند به عنوان متخلفان و عواملی که در بروز حادثه دخیل بودند، دستگیر شده‌اند».

اما نوک پیکان اعتراض و انتقاد در پی ریزش ساختمان در آبادان به سوی آقای عبدالباقی است که گفته می‌شود با وجود اخطارها به‌ویژه از سوی سازمان مهندسی به ساخت این بنا بدون توجه به الزامات ساختمان‌سازی ادامه داده است.

در همین زمینه روز سه‌شنبه کپی گزارش مهندس ناظر ساختمان مذکور مورخ دی‌ماه سال ۹۹ در توییتر منتشر شد که حاکی از حکم مهندس ناظر به «توقف کار» تا زمان رسیدگی به ایرادات است.

با این حال منتقدان می‌گویند که ساخت این بنا بدون توجه به این گونه ایرادات ادامه یافته است.

هنوز گزارش رسمی از علت این حادثه منتشر نشده است، اما سرپرست سازمان نظام‌ مهندسی علت این حادثه را بی‌توجهی شهرداری به گزارش مهندسان ناظر و ساخت اضافی و غیرقانونی سه طبقه بالایی این برج عنوان کرده است.

خبرگزاری ایسنا در همین زمینه نوشت: «عدم اخذ برخی مجوزها، سستی بنا و عدم مهندسی دقیق این برج، سه فاکتور اصلی بروز این حادثه‌اند که پیکان اتهام را باز هم به سمت مدیران ناکارآمد و مدیران فراری از قانون نشانه می‌گیرد.»

روز سه‌شنبه همچنین خبر رسید که احمد وحیدی، وزیر کشور، و محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، در محل ساختمان متروپل در آبادان حاضر شده‌ و جلسه کمیته بحران را در همین محل برگزار کرده‌اند.
رادیو فردا :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *