محمدباقر قالیباف برای سومین سال متوالی رئیس مجلس شد

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۴

در روزی که محمدباقر قالیباف با پیروزی در انتخابات هیات رییسه، برای سومین سال پیاپی رئیس مجلس شورای اسلامی شد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در دیدار با نمایندگان مجلس از “سوپر انقلابی‌ها” انتقاد اما از “مجلس انقلابی” دفاع کرد.

آقای قالیباف از مجموع ۲۸۱ رای توانست با ۱۹۴ رای ریاست خود بر مجلس را تمدید کند.

پس از جلسه امروز مجلس، نمایندگان برای دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای به حسینیه محل اقامت او رفتند.

آیت‌الله خامنه‌ای در صحبت‌های امروز خود با دفاع از مجلس فعلی گفت: ما گفتیم مجلس انقلابی! یک عده‌ای خوششان نیامد. خب ولی ما حقیقت را گفتیم حالا بعضی‌ها خوششان می‌آید، بعضی‌ها خوششان نمی‌آید، عیبی ندارد؛ حقیقت همین بود که این مجلس با شعارهای انقلاب تشکیل شد. مردم نگاه کردند گزینه‌هایی را انتخاب کردند که حرکتشان، جهت‌گیری‌شان، شعارشان، حرفشان حرف انقلاب بود”.

رهبر حکومت ایران ادامه داد:شعارهای انقلاب به‌نفع کشور است، برخلاف کسانی که می‌خواهند وانمود کنند که آقا انقلاب دردسرِ برای کشور است، نه بعکس انقلاب و شعارهای انقلابی و آرمانهای انقلابی -که البته هنوز به آرمانها نرسیدیم هنوز اما- توجه به این آرمانها و رفتن به سمت این آرمانها دوای درمان دردهای کشور است؛ دردسر نیست، رفع دردسر است.”

انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از ‘سوپر انقلابی‌ها’

رهبر جمهوری اسلامی ایران در انتقاد به کسانی که “سوپر انقلابی” نامید، گفت در اوایل انقلاب هم کسانی بودند که”حرف‌هایی می‌زدند تند، داغ، آتشین که ما چشم‌مان خیره می‌ماند که اینها که هستند دیگر، اینها این‌قدر یعنی باصطلاح به تعبیر فرنگی مآبها سوپر انقلابی، خب بعد برگشتند همانها، انقلابی نماندند، همان افراد با آن شیوه برخورد، با آن شیوه‌ نگاه نتوانستند خط را ادامه بدهند طاقت نیاوردند. مشکل‌تر از انقلابی بودن و گرایش انقلابی داشتن، انقلابی ماندن است، چه فرد، چه جمع، چه کل مجلس باشد”.

او اضافه کرد “نطق‌های میان‌دستور پر شور همراه با اعتراض و عصبانیت نشانه انقلابی بودن نیست” و “نماینده انقلابی عوام‌زده و جو زده نیست”.

او در عین حال گفت: “یکی از مشکلات کشور ناهماهنگی بوده، ناهماهنگی مسئولان سه قوه و بدنه‌ی سه قوه”. آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به نمایندگان گفت “گروکشی نباید وجود داشته باشد، معارضه‌ بی‌معنا نباید وجود داشته باشد”.

‘سیسمونی گیت’؛ آیا رئیسی و قالیباف اختلاف دارند؟

محمدباقر قالیباف در حالی مجددا ریاست مجلس را به عهده گرفت که خبر سفر همسر، دختر و داماد او به ترکیه برای خرید “سیسمونی” فرزندی که در راه است، با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شده بود و گمانه‌زنی‌هایی درباره اختلاف در میان مقام‌های حکومت ایران مطرح شده بود.

پس از انتقادها از سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه که به “سیسمونی گیت” مشهور شد، رئیس مجلس و هوادارانش هدف از انتشار این گزارش‌ها را “تخریب سیاسی” خواندند و افشاگران را متهم کردند که “نیت سیاسی” دارند.

قالیباف در جلسه امروز مجلس
محمدباقر قالیباف در جلسه امروز مجلس

در جریان انتقادها از محمد باقر قالیباف، نه فقط شهروندان عادی و مخالفان در شبکه‌های اجتماعی، بلکه برخی از وابستگان به حکومت و جریان اصولگرایی نیز از او انتقاد کردند.

آقای قالیباف از جمله سیاستمدارانی است که تاکنون بارها به فساد مالی متهم شده است. اما او در جریان مبارزه‌های انتخاباتی، خود را فردی مخالف فساد، مذهبی و اسلامگرا معرفی می‌کند.

به دنبال این انتقادها برخی‌ جریان‌های درون محافظه‌کاران نیز نامزدهایی برای رقابت در انتخابات ریاست مجلس معرفی کردند.

بر همین اساس، آقای قالیباف در انتخابات امروز سه رقیب داشت، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران و فریدون عباسی که به ترتیب ۵۳، ۲۱ و سه رای کسب کردند.

پیروزی درانتخابات، تعقیب قضایی منتقدان

همزمان امروز پایگاه خبری مجلس گزارش داد که آقای قالیباف یک منتقد سفر خانواده‌اش به ترکیه را تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

اکنون همزمان با اعلام خبر پیروزی محمدباقر قالیباف در انتخابات برای ریاست مجلس خبرگزاری خانه ملت از شکایت او از جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس خبر داد.

بنابر این گزارش موضوع شکایت محمدباقر قالیباف از جعفرزاده ایمن‌آبادی، “تشویش اذهان عمومی و انتشار مطالب کذب با موضوع خانه خریدن خانواده قالیباف در ترکیه” عنوان شده است.

بعد از انتشار تصاویر این سفر و موج انتقادها از آقای قالیباف، پسر او خیلی زود در اینستاگرام متنی به عنوان “عذرخواهی” از مردم منتشر کرد.

اما مدتی بعد آقای قالیباف گفت که آنچه درباره این سفر و خریدهای بسیار خانواده او منتشر شده، صحت نداشته است.

رئیس مجلس و هوادارانش هدف از انتشار این گزارش‌ها را “تخریب سیاسی” خواندند و افشاگران را متهم کردند که “نیت سیاسی” دارند.

در همین رابطه مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار که یکی از تشکیلات سیاسی محافظه‌کاران تندرو است، در یک فایل صوتی که به بیرون درز کرده، از آقای قالیباف دفاع کرده بود و میثم نیلی، برادر داماد ابراهیم رئیسی را به عنوان “پشت پرده” سفر خانواده قالیباف به ترکیه معرفی کرده است. اگرچه آقای طائب در اظهاراتی بعدا از برادر داماد آقای رئیسی عذرخواهی کرد.

علاوه بر سفر خانواده آقای قالیباف به ترکیه، پرونده موسوم به “املاک نجومی” نیز بر سابقه کاری رئیس فعلی مجلس و شهردار پیشین تهران سایه افکنده است.

وقتی یاشار سلطانی٬ مدیر مسئول نشریه معماری‌نیوز برای نخستین بار فروش املاک با تخفیف‌های گسترده به اعضای شورای شهر تهران و برخی از مدیران شهرداری را افشا کرد، انگشت اتهام به سوی محمدباقر قالیباف نشانه رفت. این افشاگری به بازداشت آقای سلطانی انجامید.

محمد باقر قالیباف از فرماندهان ارشد سپاه بود که از این نهاد نظامی خارج شد و به عنوان سیاستمدار به مناصبی مانند شهرداری تهران و ریاست مجلس رسید.

با این حال آقای قالیباف ابتدا موضوع را تکذیب کرد و سپس گفت که از آن اطلاعی نداشته و پس از آن بارها تاکید کرد که تخلفی صورت نگرفته است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *