فروش محصولات صنایع غذایی در ایران نصف شده است

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۷
به گفته رئیس فدراسیون صنایع غذایی در پی افزایش قیمت مواد غذایی اولیه به‌ویژه روغن در ایران، فروش محصولات صنایع غذایی در کشور نصف شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا در روز جمعه ششم خرداد، امیررضا ثابت‌پی در یک نشست خبری گفت که قیمت روغن در تعیین نرخ غذاهای آماده و سالادها حدود ۲۰ درصد تعیین‌کننده است و افزایش ۶.۵ برابری قیمت روغن بر قیمت نهایی غذاها تاثیر گذاشته است.

به گفته آقای ثابت‌پی هم‌چنین افزایش ۴۰ درصدی قیمت مرغ، تخم مرغ و نان و شکل‌گیری کارزارهای نخریدن محصولات، فروش صنایع غذایی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس فدراسیون صنایع غذایی در ادامه گفت که با توجه به این افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در مورد نان که قیمت آن از ۲ به ۵ هزار تومان رسیده است، نرخ ساندویچ ۲۰ هزار تومانی، ۳۹ هزار تومان و تقریبا دوبرابر شده است.

در ادامه واکنش‌ها به گرانی‌های اخیر به‌ویژه در مورد مواد غذایی، غلامرضا کاتب، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی روز جمعه گفت که «مردم حاضرند کالاهای مورد نیازشان را با همان قیمت قبل خریداری کنند و یک ریال هم یارانه دریافت نکنند.»

آقای کاتب در ادامه «کالا برگ الکترونیکی» را «بازگشت به ۴۰ سال پیش» و «فسادزا» خواند.

هم‌زمان با افزایش چند برابری قیمت‌ مواد غذایی به‌ویژه در یک ماه اخیر، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از نرخ تورم کشور مدعی شده است که قیمت گوشت قرمز، شیر، پنیر و تخم مرغ در ماه اردیبهشت نسبت به فروردین حدود سه درصد، قیمت نان و غلات هفت درصد و قیمت روغن کمتر از ۱۴ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که دولت ماه گذشته قیمت آرد را رسما ۱۰ برابر، قیمت روغن را چهار برابر و قیمت شیر را دو برابر کرده است.

آمارهای رسمی جمهوری اسلامی همواره مورد تردید کارشناسان بوده است، و برای نمونه در حالی که هم مقامات ایران، هم بانک مرکزی و هم رسانه‌های داخلی از رشد بیش از ۵۰ درصدی اجاره مسکن طی یک سال خبر می‌دهند، مرکز آمار ایران مدعی رشد ۳۰ درصدی اجاره مسکن در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *