مسمومیت نزدیک به ۱۰۰ دانشجو؛ گوشت یخی برزیلی یا شناسایی یک ویروس جدید؟!

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۷

-گزارش‌ها از مسمومیت دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی در دو هفته گذشته حاکی از تکرار مسمومیت‌ها در دانشگاه تهران، فرهنگیان و «امام صادق» در تهران است. فقط در خوابگاه شماره یک دانشگاه «امام صادق»، ۳۸ دانشجو در کمتر از ۴۸ ساعت روز سه‌شنبه ۳ و چهارشنبه ۴ خرداد با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.
-روز قبل از آن، ظهر دوشنبه ۲ خردادماه نیز اورژانس تهران ۴۲ دانشجوی دختر دانشگاه فرهنگیان نسیبه را با پنج دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به بیمارستان انتقال داد. این دانشجویان همگی علائم مسمومیت عمومی داشته‌اند.
-مقامات مسئول دانشگاه‌ها ولی هرگونه ارتباط مسمومیت‌ها با کیفیت غذای و مواد خوراکی عرضه‌ شده را رد کرده‌اند و فرضیه‌ای را طرح کرده‌اند مبنی بر ورود یک ویروس جدید به کشور!

غذای سلف دانشگاه امیرکبیر که گیره جیپ در آن پیدا شده است

شمار مسمومیت‌های دانشجویان در خوابگاه‌ها در طول دو هفته گذشته به ۹۸ دانشجو رسیده است. مسئولان می‌گویند، منشأ مسمومیت‌ها یک ویروس جدید گوارشی است و به کیفیت غذای دانشجویان مربوط نمی‌شود.

گزارش‌ها از مسمومیت دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی در دو هفته گذشته حاکی از تکرار مسمومیت‌ها در دانشگاه تهران، فرهنگیان و «امام صادق» در تهران است. فقط در خوابگاه شماره یک دانشگاه «امام صادق»، ۳۸ دانشجو در کمتر از ۴۸ ساعت روز سه‌شنبه و چهارشنبه با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.

روز قبل از آن، ظهر دوشنبه ۲ خردادماه نیز اورژانس تهران ۴۲ دانشجوی دختر دانشگاه فرهنگیان نسیبه را با پنج دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به بیمارستان انتقال داده است. این دانشجویان همگی علائم مسمومیت عمومی داشته‌اند.

مقامات مسئول دانشگاه‌ها ولی هرگونه ارتباط مسمومیت‌ها با کیفیت غذای و مواد خوراکی عرضه‌ شده را رد کرده‌اند و فرضیه‌ای را طرح کرده‌اند مبنی بر ورود یک ویروس جدید به کشور!

دانشجویان دانشگاه‌ها به تازگی کارزار اعتراض به کیفیت پایین غذا راه انداخته‌اند که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تهیه یک طومار مجازی انجام شده است. دانشجویان می‌گویند، دانشگاه‌ها از گوشت یخی برزیلی برای تهیه غذا استفاده می‌کنند و آنان دیگر حاضر به خوردن غذای سلف نیستند.

پرویز انصاری‌راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان درباره علت بیماری دانشجویان گفته بود که علت ایجاد مشکل گوارشی برای این دانشجویان، مسمویت غذایی نیست و ارتباطی به غذای خوابگاه نداشت.

او به نقل از پزشکان معالج این دانشجویان گفته است، «دلیل ایجاد این مسمومیت در دانشجویان ویروس است. این ویروس از بعد از عید فطر در کشور شایع شده است. پزشکان بیمارستان میلاد نیز این دلیل را تایید کرده‌اند.»

محمدصادق کاظمی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه «امام صادق» نیز گفته بود که با بررسی‌های صورت گرفته از سوی پزشکان، تائید شد که این مسمومیت مربوط به آلودگی ویروسی است که میان دانشجویان انتقال پیدا کرد.

حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی «بهشتی» در مورد موج مسمومیت‌های دانشجویی که در روزهای گذشته در دو خوابگاه به وقوع پیوست و به گفته مقامات بیمارستانی ناشی از یک ویروس بوده است، گفت: «متأسفانه شفافیت لازم از سوی وزارت بهداشت در این زمینه وجود ندارد. معمولا آلودگی‌هایی که در جمعیت‌های انسانی بسته مانند دانشجویان، دانش‌آموزان و سربازان صورت می‌گیرد، می‌تواند منشأ عفونی ویروسی مانند یک کووید طولانی باشد که عوارض گوارشی ایجاد می‌کند. حدود یک چهام تا یک سوم مبتلایان ممکن است دچار این نوع کووید شوند.»

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه احتمالات کرونا همچنان وجود دارد، می‌گوید: «باید از سوی وزارت بهداشت گروهی برای بررسی وضعیت بیماری دانشجویان شکل بگیرد. لازم است که با نمونه‌گیری از آن‌ها، علت دقیق بیماری مشخص شود. این گروه باید احتمالات کرونا، عفونت‌های ویروسی و مسمویت غذایی را درباره آن‌ها بررسی کند، گفته است در فصل بهار و تابستان، فساد مواد غذایی بیشتر از فصل‌های دیگر است و می‌تواند این هم یک احتمال دیگر باشد.»

وی همچنین اشاره کرد که برخی از فروشنده‌ها اقدام به فروش مرغ‌هایی می‌کنند که از تاریخ مصرف آنها گذشته است.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هم با اشاره به اینکه امسال موارد مراجعه به دلیل اسهال و استفراغ بیشتر شده، می‌گوید که منشأ اصلی این بیماری‌ها ویروس‌های روده‌ای‌اند که در ماه‌های گرم سال بیشتر مشاهده می‌شوند.

به گفته این متخصص ویروس عفونی جدید بیشتر در گروه سنی جوان مشاهده می‌شود و درباره مسمومیت غذایی دانشجویان دو دانشگاه در تهران نیز اگرچه علت آن مشخص نیست، اما می‌تواند ناشی از مصرف غذا و آب آلوده باشد که به مسمومیت گروهی منجر شد.

سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با تایید بر ورود ویروس جدید، آن را دلیل مسمومیت دانشجویان عنوان کرده و یادآور شد که این ویروس در تهران به شدت در حال گسترش است و بسیاری از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به آن مبتلا شده‌اند.

ناطقی با بیان اینکه هنوز نام ویروس مشخص نشده گفته خطر چندانی ندارد و علائمی مثل مسمومیت، دل‌پیچه، اسهال و استفراغ مهم‌ترین نشانه‌های آن است.

مریم مسعودی‌فر رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، درباره شیوع ویروس جدید می‌گوید: «طی دوران همه‌گیری کرونا، با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده و کاهش تجمع‌ها و دورهمی‌ها، آمار موارد بیماری‌هایی با علائم اسهال و استفراغ در کشور و همه دنیا کاهش یافت؛ ولی اکنون بعد از اینکه فاز بیماری کرونا تا حدودی کاهش یافت و تجمع‌ها و تماس‌ها شکل گرفت، می‌توان گفت به شرایط قبل از همه‌گیری بازگشته‌ایم و بیماران علائمی از خود نشان می‌دهند که تابلو علائم پیشین را دارند.»

این متخصص برخلاف نظر همکارانش جدید بودن ویروس را قبول ندارد و معتقد است همان عواملی که قبلا هم باعث اسهال‌های حاد در کودکان و سایرین می‌شدند، اکنون هم در جریان‌اند. اما مردم باید در صورت بروز علائم بیماری، از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کرده و به پزشک مراجعه کنند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *