سازه متروپل «لرزان» شد؛ ادعای «حضور ۲ هزار امدادگر» در محل

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۸

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور روز شنبه ۷ خرداد، در جمع خبرنگاران دربارهٔ آخرین وضعیت آواربرداری ساختمان فروریخته متروپل آبادان از «لرزان» شدن سازه باقی‌مانده این ساختمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسن نامی افزود که «با توجه به بخش باقی‌مانده سازه متروپل که بسیار خطرناک است و احتمال ریزش آن، شتاب در انجام عملیات اولویت نیست.»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد که با ادامه این‌گونه عملیات «جان امدادگران به خطر خواهد افتاد».

ازدحام امدادگران و افراد دیگر در پای سازه لرزان ساختمان متروپل آبادان

این سخنان آقای نامی در حالی بیان می‌شود که گزارش‌ها حاکی از ازدحام بزرگ افراد و امدادگران در زیر و کنار سازه متروپل است و روز شنبه پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، مدعی اعزام «۲ هزار امدادگر جدید» به محل این ساختمان شد.

در همین حال، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان اعلام کرد با توجه به شرایط ناپایدار سازه ساختمان متروپل آبادان، بخشی از آن روز جمعه حین عملیات آواربرداری فرو ریخت.

وحید شعبانی در ادامه گفت در این حادثه سه نفر از عوامل امدادی دچار جراحت شدند.

آقای شعبانی با دعوت از مردم برای ترک منطقه حادثه، گفته است شرایط برای امداد مقداری سخت است و حضور مردم هم کار را برای ما سخت‌تر می‌کند.

در این میان سعید حافظی روزنامه‌نگار که اخبار فروریختن متروپل را رصد می‌کند نیز با انتشار توئیتی گفت: «بخش دیگری از برج متروپل فرو ریخت و تعدادی از کارگران، مردم و نیروهای امدادی زیر آوار ماندند؛ ولی آمار دقیقی از آنها در دسترس نیست».

تاکنون فوت ۲۹ نفر در زیر آوارهای ساختمان فروریخته متروپل آبادان تایید شده و گفته می‌شود ده‌ها نفر هنوز زیر آوار هستند.

محمد مخبر دزفولی، معاون اول رئیس‌جمهور روز جمعه ششم خرداد در حاشیه جلسه‌ای گفت که «در آبادان و خرمشهر از عبدالباقی چندین ساختمان وجود دارد که محل خطر هستند و باید بررسی شوند.»

حسین عبدالباقی که سازنده و مالک این برج است، متهم شده که با چراغ سبز مسئولان شهری و زد و بند با مقامات، اقدام به ساخت‌وساز خارج از ضوابط قانونی کرده است. مقام‌های قضایی استان گفته‌اند که شهردار فعلی و دو شهردار قبلی آبادان بازداشت شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، علی دهقانی، رئیس کل دادگستری خوزستان، شامگاه جمعه گفت که تاکنون ۱۳ نفر که در حادثه ریزش برج متروپل آبادان تخلف داشتند، بازداشت شده‌اند.

آبادان شامگاه جمعه ۶ خرداد بار دیگر صحنه اعتراضاتی بود که در پی فرو ریختن برج متروپل در این شهر و جان باختن و مفقود شدن ده‌ها نفر آغاز شده است. این اعتراضات اما با هجوم نیروهای یگان ویژه به خشونت کشیده شد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز شنبه شلیک گاز اشک‌آور و تیرهوایی علیه مردم معترض را تایید کرد اما آن را نتیجه «اصرار جمعیت برای ورود به محدوده برج تخریب شده متروپل» عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *