تهدید آتن توسط شبکه ایرانی العالم: هنوز ۱۷ کشتی یونانی در خلیج فارس هستند

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۸

یک روز بعد از توقیف دو نفتکش یونانی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبکه تلویزیونی العالم تهدیدهای بیشتری علیه یونان منتشر کرد و نوشت که در حال حاضر ۱۷ کشتی متعلق به این کشور در آب‌های خلیج فارس هستند.

اگرچه در بیانیه سپاه، علت توقیف این کشتی‌ها «تخلفات» آنها ذکر شده، اما در متنی که توسط شبکه دولتی العالم منتشر شده، این کار قدرت‌نمایی ایران در برابر آمریکا توصیف شده است.

در مقابل، وزارت خارجه یونان نیز توقیف کشتی‌های این کشور را «دزدی دریایی» خوانده است.

از طرفی دیگر، سرنوشت محموله نفت ایران که توسط یونان توقیف شده همچنان روشن نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت یونان تایید کرده که به درخواست وزارت خزانه‌داری آمریکا این محموله نفت را به این کشور می‌فرستد.

هنوز دقیق روشن نیست که چرا یونان به درخواست واشنگتن برای توقیف این محموله نفتی و ارسال آن به آمریکا پاسخ مثبت داده است.

اگرچه فروش نفت ایران از سوی جامعه بین‌المللی تحریم نشده، اما برخی گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان که از حمایت مالی ایران برخوردارند، با تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای در سطح بین‌المللی روبه‌رو هستند.

آمریکا می‌گوید که با وضع تحریم‌های تازه در تلاش است تا جلوی تامین مالی چنین گروه‌هایی را از سوی جمهوری اسلامی ایران بگیرد. این گروه‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی واشنگتن و برخی کشورهای غربی قرار دارند.

گریس ۱
نفتکش «گریس ۱» که توسط بریتانیا توقیف شده بود، بعد از هفته‌ها جدل دیپلماتیک دو طرف آزاد شد

این نخستین بار نیست که ایران تلاش می‌کند با اقدامات تلافی‌جویانه در خلیج فارس، در برابر توقیف محموله‌های نفتی‌اش مقاومت کند.

در یکی دیگر از نمونه‌های خبرساز از این دست، توقیف نفتکش «گریس ۱» توسط بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق در تابستان سال ۱۳۹۸ نیز با اقدام تلافی‌جویانه ایران و توقیف یکی از کشتی‌های بریتانیایی در خلیج فارس روبه‌رو شد.

در آن زمان، بریتانیا می‌گفت که نفتکش «گریس ۱» در راه سوریه است و این کار نقض قطعنامه‌های شورای امنیت محسوب می‌شود.

در نهایت هم ایران و هم بریتانیا، کشتی‌های توقیف شده را آزاد کردند.

در مطلب روز شنبه العالم نیز به رویدادهای مرتبط به کشتی «گریس ۱» اشاره شده و ایران، قدرتی توصیف شده که «باعث شد انگلیس (به عنوان یک ابرقدرت) از توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق پشیمان گردد.»

بر اساس این نوشته، نفتکش‌های یونانی که توقیف شده‌اند، در مجموع حامل حدود ۳۰۰ هزار تن (نزدیک به دو میلیون بشکه) نفت هستند.

محموله‌ای که یونان توقیف کرده، حاوی ۱۱۵ هزار تن (کمتر از یک میلیون بشکه) نفت است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، از روز پنج‌شنبه انتقال محموله نفت ایران به یک نفتکش دیگر آغاز شده است و این کار چند روزی زمان می‌برد.

پیشتر خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده بود که محموله نفت ایران به یک نفتکش دیگر به نام «آیس انرژی» منتقل می‌شود که توسط دولت آمریکا اجاره شده است.

بر اساس این گزارش، این نفتکش متعلق به یک شرکت یونانی به نام «دیاکوم» است و یکی از منابع درون این شرکت تایید کرده که نفتکش «آیس انرژی» قرار است به زودی به سوی آمریکا حرکت کند.

پیش از توقیف کشتی‌های یونانی، وزارت خارجه ایران به شکل رسمی به دولت یونان اعتراض کرد. اما یک روز بعد خبرگزاری‌های غربی گزارش دادند که کار انتقال محموله نفتی ایران به یک نفتکش دیگر آغاز شده است
پیش از توقیف کشتی‌های یونانی، وزارت خارجه ایران به شکل رسمی به دولت یونان اعتراض کرد. اما یک روز بعد خبرگزاری‌های غربی گزارش دادند که کار انتقال محموله نفتی ایران به یک نفتکش دیگر آغاز شده است

ایران از روز چهارشنبه ابتدا با احضار کاردار سفارت یونان و سپس احضار کاردار سفارت سوئیس (به عنوان حافظ منافع آمریکا) به دولت‌های یونان و آمریکا اعتراض کرد.

بعد از توقیف نفتکش‌های یونانی در خلیج فارس نیز دولت یونان در اقدامی مشابه سفیر ایران در آتن را احضار کرد و به اقدام ایران اعتراض کرد.

در اعتراض وزارت خارجه یونان همچنین آمده بود که این کشور به سرعت با «متحدان» خود تماس گرفته است. یونان یکی از اعضای ناتو است.

اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا برای توقیف محموله نفتی ایران در حالی رخ می‌دهد که دو کشور بیش از یک سال است که به شکل غیرمستقیم مشغول مذاکراتی برای رفع تحریم ایران و احیای توافق برجام بودند.

اما این مذاکرات به بن‌بست رسید و در حال حاضر روشن نیست که آیا هرگز به نتیجه برسد یا نه.

دو طرف همدیگر را برای ناکامی مذاکرات سرزنش می‌کنند.

آمریکا می‌گوید که ایران خواستار خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آن کشور است و این خواسته ارتباطی به توافق برجام ندارد.

اما ایران می‌گوید که مساله خروج نام سپاه تنها مشکل نیست و هنوز بر سر چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها و روند احیای برجام نیز اختلافات حل‌ناشده‌ای باقی مانده است.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *