رافائل گروسی: مذاکرات با ایران به بن‌بست رسیده است

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۵
تخلف‌های هسته‌ای، ایران را از روند مذاکره دور می‌کند
رافائل گروسی،مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با شبکه خبری «العربیه»  گفت: که مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست رسیده است.
به گزارش ایلنا، وی با اعلام این‌که آژانس تلاش می‌کند تا توضیحاتی را درباره برخی واقعیت‌ها در ایران بیابد، مدعی شد که این نهاد هنوز پاسخی برای پرسش‌های فنی خود که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح شده، دریافت نکرده است.

وی با ادعای این‌که ایران درباره منشاء اورانیوم کشف‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام نشده خود توضیحی ارائه نداده است، گفت که تهران باید در این زمینه جزئیات روشنی ارائه دهد.گروسی با اشاره به اقدام ایران در خاموش کردن دوربین‌های آژانس که در واکنش به اقدام سیاسی شورای حکام صورت گرفت، گفت: «دوربین‌هایی که ایران از سایت‌های هسته‌ای خود برداشته، بخش مهمی از ابزار‌های نظارتی آژانس بوده‌اند که این کشور با این‌گونه اقدامات خود فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف و روند شفاف‌سازی را محدود می‌کند».

گروسی در ارتباط با تاسیسات هسته‌ای تسای کرج گفت که دوربین‌های نظارتی آژانس در این تاسیسات هسته‌ای آسیب دیده‌اند و از این‌که دقیقا چه اتفاقاتی در تاسیسات هسته‌ای کرج می‌افتد، بی‌خبریم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود که ایران با شتاب و در سطح ۶۰ درصدی اورانیوم غنی‌سازی می‌کند که سطح بسیار بالایی بوده و فاصله اندکی تا غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم دارد.گروسی ابراز امیدواری کرد که ایران به میز مذاکره بازگردد و در ادامه مدعی شد که مقام‌های ایرانی باید توضیحاتی را درباره موضوعات حل نشده ارائه دهند.

گروسی در ادامه اظهارات خود به «العربیه» گفت هیچ چیزی نمی‌تواند مدیرکل آژانس را از دریافت اطلاعات از کشور‌های دیگر منع کند.مدیرکل آژانس در پایان این گفتگو با تکرار مواضعی توجیه‌ناپذیر،گفت که «تخلف‌های هسته‌ای»، ایران را از روند مذاکره دور می‌کند و تنش آفرینی به‌نفع هیچ طرفی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *