واکنش ایران به گزارش نیویورک تایمز؛ جابجایی در تاسیسات نطنز برای «افزایش حفاظت» است

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۸

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه ۲۷ خرداد به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درباره ساخت تونل‌های جدید در نطنز واکنش نشان داده و گفته است٬ جابجایی در این تاسیسات برای «افزایش حفاظت» است و آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان این اقدامات قرار دارد.

نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه در مطلبی با عنوان «ساخت شبکه تونل‌های زیرزمینی توسط تهران، هراس از برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد» از ساخت تونل‌های جدیدِ وسیع و زیرزمینی در سایت هسته‌ای نطنز خبر داده، اما نوشت که مقامات آمریکا و اسرائیل در مورد اهداف ایران از این اقدام اختلاف نظر دارند.

در همین زمینه، بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با وب‌سایت «نور نیوز» که به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است، اظهار داشت:‌ «با وجود اینکه ایران تعهدی در ارائه اطلاعات فراپادمانی ندارد اما از آغاز اقدامات عمرانی برای جابجایی فعالیت‌های کارخانه تسای کرج به اطراف سایت نطنز، آژانس را در جریان قرار داد.»

کارگاه ساخت قطعات سانتریفوژ در شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تِسا) واقع در کرج اوایل تیرماه پارسال هدف حمله پهپادی قرار گرفت که ایران آن را به اسرائیل نسبت داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفته است که هدف این جابجایی «افزایش ضریب حفاظت از تاسیسات» است و «با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.»

بهروز کمالوندی گزارش نیویورک تایمز را بخشی از «فضاسازی‌های رسانه‌های وابسته» به اسرائیل دانسته که برای ایجاد «ابهام و سوء استفاده‌های سیاسی» انجام می‌شوند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به حمله علیه کارخانه تولید سانتریفیوژ تسای کرج گفته است: «با توجه به تداوم شرارت‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای تصمیم گرفته شد تدابیر امنیتی به‌ویژه در خصوص تاسیسات حساس تشدید شود و به همین دلیل اماکن تولید سانتریفیوژ با هدف افزایش ضریب حفاظتی و امنیتی آنها افزایش یافته است.»

او همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که در اجرای «وظایف صیانتی خود» کوتاهی داشته است و از محکوم کردن حملات علیه تاسیسات اتمی ایران خودداری کرده است.

بهروز کمالوندی در ادامه گفته است: «جمهوری اسلامی ایران در حالی‌ که هیچ‌گونه تعهد پادمانی برای اعلام فعالیت‌هایی که با هدف افزایش قابلیت‌های پدافند غیرعامل تاسیسات هسته‌ای و ایجاد کارگاه‌های زیر زمینی به منظور انتقال بخشی از فعالیت‌ها به مکان‌های جدید ندارد، اما همه این اقدامات را که همچنان ادامه دارد به اطلاع آژانس رسانده است.»

این در حالی است که نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته بود، با تکمیل این رشته تونل‌ها، ایران سایت اصلی غنی‌سازی اورانیوم خود را به دل زمین در اعماق کوه منتقل کند تا از اصابت احتمالی بمب‌های سنگرشکن و حملات سایبری در امان باشد.

مقامات اسرائیلی، که نام‌شان برده نشده، به نیویورک تایمز گفته‌اند که سالن جدید در نطنز، بسیار وسیع و با مقاومت بالا ساخته شده است.

با این حال، مقامات آمریکا به نیویورک تایمز گفتند که حرف اسرائیل را در مورد تجهیزات جدید نطنز رد نمی‌کنند اما قطعیتی در مورد آن وجود ندارد.

مقامات آمریکایی که این روزنامه با آن‌ها گفت‌وگو کرده، تصریح کرده‌اند که در هر حال، تصمیم ایران در زیرزمینی کردن سایت نطنز، واشینگتن را نگران نمی‌کند به‌ویژه آن‌که هنوز به سال‌ها وقت تا تکمیل این تونل‌ها نیاز هست.

این منابع افزودند که تقابل با این هدف ایران نیز هنوز سال‌های زیادی به کار نیاز دارد؛ چه از راه مذاکرات و چه از راه زور، و در صورت احیای برجام، چنین تقابلی تا سال ۲۰۳۰ به تعویق خواهد افتاد.

مقامات آمریکایی استدلال کرده‌اند که زیرزمینی شدن پروژه غنی‌سازی اورانیوم ایران نقشی در سرعت برنامه هسته‌ای تهران ندارد و جمهوری اسلامی ایران پیشاپیش به توانمندی زیادی دست یافته است.

با استفاده از نور نیوز و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *