قاضی منصوری را کشتند، اینهم سرنوشت تاجر بسیجی

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۱

حکم حسن میرکاظمی، “ایثارگر، هفت‌‌تیرکش و تاجر بسیجی” تأیید شد

دیوان عالی جمهوری اسلامی، حکم دادگاه بدوی در پرونده سید حسن میرکاظمی معروف به “حسن رعیت” را تأیید کرد. او که متهم ردیف اول پرونده “۴۰۰ میلیون یورویی” است، به ۳۵ سال زندان محکوم شده است.

سید حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت با تأیید دیوان عالی کشور به ۳۵ سال زندان محکوم شد. پرونده او برای رسیدگی به فرجام‌خواهی فروردین ماه به دیوان عالی ارسال شده بود. به گزارش خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی، در رأی شعبه ۲ دیوان عالی کشور با اشاره به “سابقه ایثارگری” رعیت آمده است، “او از دهه هشتاد به بعد موفق به گرفتن تسهیلات کلان از بانک‌های مختلف” کشور شده است.

دیوان عالی کشور در رأی خود چگونگی اخذ این تسهیلات کلان را شرح داده است: «با سوءاستفاده از سابقه ایثارگری و آراستگی به ظاهری اسلامی و ایجاد ارتباط با افراد صاحب‌نفوذ در مجلس، دولت و دستگاه قضایی و اطلاع از منافذ و مجاری قانونی و ضعف مقررات و ساختار امور بانکی و ایجاد رفاقت با افراد مؤثر در بانک و تهیه و تدارک باغ در وردآورد و آرایش باغ به انواع رفاهیات و سرگرمی و دعوت بعضی مسئولین کشوری به باغ و پذیرایی از آن‌ها و تعمیق ارتباطات و راه‌اندازی هیأت عزاداری و دعوت برخی از مسئولین به عزاخانه.»

در این رأی، شرحی از “سوءرفتار و سوءاستفاده‌های وی و شرکا و مرتبطین” با بهره‌گیری از مواردی که شرح آنها در بالا رفت، آمده است.

در جلسه دوم دادگاه اتهامات متهم‌های ردیف دو تا بیست و دو این پرونده هم قرائت شد. به گفته نماینده دادستان، این پرونده دارای ۵ متهم متواری به خارج از کشور است.

هفت عنوان اتهامی: از باغ وحش خصوصی تا تقلب “۴۰۰ میلیون یورویی”

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن رعیت بیست و دوم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد و با برگزاری ۶ جلسه دیگر ادامه یافت. کیفرخواست متهم ردیف اول این پرونده “۴۰۰ صفحه‌ای” در جلسه اول و دوم دادگاه قرائت شد.

جعفرزاده، نماینده دادستان تهران پرونده میرکاظمی را “مصداقی از اخلال سازمان‌یافته” نامیده که “با اقدامات مجرمانه در قالب اخذ تسهیلات، امنیت اقتصادی جامعه را مختل کرده است.” نماینده دادستان در ادامه گفت: «با شبکه فساد مواجه هستیم، شبکه فسادی که مجموعه‌ای از جرایم را رقم زدند؛ از اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور تا ضربه به محیط زیست.»

در ۷ عنوان اتهامی که نماینده دادستان آنها را در جلسات نخست دادگاه بررسی این پرونده قرائت کرد حسن رعیت به “مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق اخذ مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها معادل ۴۰۰ میلیون یورو و بیش از ۵ هزار میلیارد ریال منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور” متهم شد.

“مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از بانک‌ها”، “مشارکت در جلب و استفاده از اسناد مجعول”، “مشارکت در پولشویی”، “مشارکت در پرداخت رشوه رؤسای هیات مدیره مدیران وقت برخی بانک‌ها”،  “اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی”، و “قطع و خشکاندن ۲۰۶ اصله درخت” از دیگر عناوین اتهامی حسن رعیت، متهم ردیف اول پرونده ۴۰۰ میلیون یورویی اعلام شدند.

“راه‌اندازی یک باغ وحش با کسب مال از طریق نامشروع، جمع‌آوری کلکسیونی از جمله از موتورسیکلت‌ها که گاه آنها را هدیه می‌داد”، “جعل مدارک تحصیلی چند تن” از جمله پسر متهم، از جمله دیگر مواردی است که در کیفرخواست به آنها اشاره شده است.

به گفته دادستان از زمانی به بعد، پس از شناخته شدن نام متهم به عنوان “بدهکار کلان بانکی”، او تغییر رویه داد و با راه‌اندازی شرکت‌های کاغذی به وسیله اوراق هویتی نزدیکان و کارمندانش اقدام به اخذ تسهیلات کرده است.

حسن رعیت کیست؟

خبر دستگیری سید حسن میرکاظمی معروف به حس رعیت اولین بار مردادماه ۱۳۹۸ منتشر شد. در آن زمان خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه او در باغ شخصی‌اش “به همراه ۱۷ قلاده ببر” بازداشت شده است. ماجرای باغ او در جاده کرج که به بهشت گمشده مشهور بود و پاتوق رفقای او، مداحان و افراد با نفوذ بود، در شبکه‌های اجتماعی و بسیاری وب‌سایت‌ها می‌چرخید.

اما نام میرکاظمی با مداح هفت‌تیر کشی که پس از تصادف با یک خودروی پژو و درگیری با سرنشین آن اقدام به هفت‌تیرکشی و شلیک کرده بود هم پیوند خورده است. این اتفاق سال ۱۳۹۲ افتاد و برخی وب‌سایت‌ها در آن زمان از این احتمال نوشتند که هفت‌تیر متعلق به میرکاظمی بوده ولی برای فیصله دادن راحت‌تر ماجرا، آنرا به آن مداح معروف نسبت داده‌اند.

اما تصویر هفت‌تیر به کمر او در بحبوحه‌ی رویدادها و سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ در حالی که بر ترک موتور سوار است و در خیابان‌های تهران می‌تازد، در حافظه بسیاری از کسانی که خبرهای آن روزها را رصد می‌کردند، حک شده است.

“یار غار بابک زنجانی”

حسن رعیت تصویر و نامش با بابک زنجانی هم پیوند خورده است. نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست حسن رعیت در نخستین جلسه‌های دادگاه، به روابط نزدیک او “با برخی مسئولین و مفسدان اقتصادی چون اکبر طبری، قاضی منصوری و بابک زنجانی” اشاره کرده و رعیت را “یار غار بابک زنجانی” نامیده بود.

زنجانی به اتهام “اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره سند و صورت‌حساب‌ بانکی، جعل حواله‌های ارزی و دستور انتقال بین بانک‌ها”، مفسد فی‌الارض شناخته و به اعدام محکوم شد. بدهی زنجانی حدود دو میلیارد یوروست. زنجانی در آخرین جلسه محاکمه خود گفته بود که “امین نظام” است.

بابک زنجانی دی ماه ۱۳۹۲ دستگیر شد و دستگاه قضایی حکم اعدام او را سه سال بعد تایید کرد. رئیس دیوان عالی کشور تیرماه سال گذشته اعلام کرد، اعدام بابک زنجانی قطعی است اما اجرای حکم به دلیل “مصالح کشور” معوق مانده است.

نام آشنای دیگری که در پرونده حسن رعیت به چشم می‌خورد، نام قاضی منصوری است که ۳۰ خرداد ۹۹ خبر مرگ یا “خودکشی” او در رومانی منتشر شد. دادستان‌های رومانی در آن زمان اعلام کردند، او از طبقه پنجم هتل و از ارتفاع بیست متری به پایین پریده و پس از برخورد با زمین، در لحظه جان باخته است.

غلامرضا منصوری‌، متهم ردیف نهم “پرونده فساد اکبر طبری” بود که با بازداشت طبری از ایران خارج و به رومانی رفته بود.

منصوری متهم به اخذ ۵۰۰ هزار یورو رشوه بود و چند روز پس از آن‌که گفت برای حضور در دادگاه به ایران برمی‌گردد، جسدش در هتلی در شهر بخارست پیدا شد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *