«دهه نَوَدی‌ها» در شیراز بدون حجاب اجباری به خیابان آمدند؛ بازداشت «پنج نفر»

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۳

ساعاتی پس از انتشار ویدئویی از تجمع تفریحی دختران و پسران نوجوان در یکی از خیابان‌های اصلی شیراز، فرماندار این شهر اعلام کرد که ماموران نیروی انتظامی ده نفر را در این رابطه بازداشت کرده‌اند.

ویدئوی مورد اشاره که روز پنج‌شنبه، دوم تیرماه، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شماری دختر و پسر نوجوان را در بلوار شهید چمران شیراز نشان می‌دهد که در حال پیاده‌روی هستند و اغلب دختران در این جمع از پوشیدن حجاب اجباری خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری مهر شامگاه پنج‌شنبه به نقل از لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز، گزارش داد که «تاکنون ده نفر از عوامل برپایی این تجمع بازداشت شده‌اند».

قای شیبانی اظهار داشت: «به محض این که از این موضوع مطلع شدیم با هماهنگی دستگاه قضائی و نیروی انتظامی اقدامات لازم در جهت شناسایی عوامل مؤثر در برگزاری مراسم انجام شد.»

با این حال،‌ ساعتی بعد، خبرگزاری فارس به نقل از رئیس کل دادگستری استان فارس نوشت که تنها «پنج نفر از عوامل اصلی که تمامی آن‌ها از دست‌اندرکاران این مراسم بوده‌اند پس از شناسایی بازداشت شدند و هیچ‌ کدام از نوجوانان شرکت‌کننده در این مراسم در بازداشت نیستند.»

به گفته فرماندار شیراز، اقدام نوجوانانی که در ویدئو دیده می‌شوند، «از قبل برنامه‌ریزی شده» بوده و آنها «برنامه‌های دیگری نیز برای آینده داشته‌اند».


فرماندار شیراز ضمن اشاره به دستگیری عده‌ای از این نوجوانان و جوانان گفت: «ضمن این که سرتیم [آنها] هم در همان مراسم شناسایی شده و بر اساس مراجع قضایی برای دستگیری وی اقدام شده است.»

حجاب اجباری به یکی از چالش‌های اجتماعی و سیاسی ایران تبدیل شده و بسیاری از زنان و دختران و خانواده‌ها را که معتقد به آن نیستند در برابر حکومت جمهوری اسلامی قرار داده است.

حکومت ایران برای مقابله با آن‌چه «بدحجابی» می‌نامد سال‌هاست که گشت‌های ارشاد را در خیابان‌ها و میادین شهری مستقر می‌کند که هر از گاهی برخورد خشونت‌آمیز این گشتی‌ها با زنان و دختران خبرساز می‌شود.

با این حال پس از سال‌ها روزنامه اصولگرا و تندروی رسالت به شکست پروژه گشت ارشاد اذعان کرد و نوشتکه «گشت ارشاد نه‌ تنها از حجاب صیانت نکرده، بلکه بذر نفرت و کینه بین قشری از جامعه پراکنده است».

شرکت‌کنندگان در تجمع دهه نودی‌ها در شیراز که همگی سال‌ها پس از انقلاب سال ۵۷ به دنیا آمده‌اند و به نوشته خبرگزاری فارس «میانگین سنی‌شان ۱۵، ۱۶ سال بیشتر نیست» به مدرسه‌هایی رفته‌اند که زیر نظر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی اداره شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر و رادیوفردا/ س. ن./ ف. دو.

تودهنی سنگین دهه نَوَدی‌ها به فرمانده سیدعلی

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا نوشت: ساعت ۱۷ سه‌شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ برنامه‌ای با عنوان روز جهانی اسکیت بورد در شیراز برگزار شد که طی آن شمار قابل توجهی از نوجوانان شرکت‌کننده بدون پوشش سر و برخی از آن‌ها با لباس غیرمتعارف در این برنامه حضور داشتند.

در تبلیغات برنامه روز جهانی اسکیت بورد در شیراز، نشان سه برگزارکننده درج شده است که تاکنون، واکنشی به این رخداد نداشته‌اند. (پوستر زیر)

تجمع اسکیت سواران با هنجار شکنی و کشف حجاب همراه شده بود که این موضوع باعث اعتراض متدینین شیراز شد.

درپی نشر این تصاویر، قرار است، امروز جمعه اجتماع و راهپیمایی با عنوان حامیان حریم حیا، غیرت و حجاب در شیراز برگزار شود.

فرماندار شیراز گفته: برخی از عوامل تجمع دستگیر شده‌اند.

اردوان روزبه خبرنگار نوشته: این کل شعور یک دولتمرد در جمهوری اسلامی است! گرفتیمشون!
تو گرفتن بچه شونزده ساله استادن بعد هنوز نمی فهمن فخری زاده رو اسراییل چطور زده!
لات کوچه خلوت

وی نوشته است: گفته می‌شود این فیلم در شیراز گرفته شده. اگر درست باشد باید بگوییم شما حضرات خودتان را با هر چی زور زدن و وعده بهشت دادن و ملت اویزان کردن برای روسری جرواجر کردید، نسل جدید به پاشنه کفشش هم نگرفته است.
دم همه شماها گرم که با زندگی کردن تان مبارزه می کنید.

جمهوری اسلامی برای مقابله با آن‌چه «بدحجابی» می‌نامد سال‌هاست که گشت‌های ارشاد را در خیابان‌ها و میادین شهری مستقر می‌کند که هر از گاهی برخورد خشونت‌آمیز این گشتی‌ها با زنان و دختران خبرساز می‌شود.

با این حال پس از سال‌ها روزنامه اصولگرا و تندروی رسالت به شکست پروژه گشت ارشاد اذعان کرد و نوشت که «گشت ارشاد نه‌ تنها از حجاب صیانت نکرده، بلکه بذر نفرت و کینه بین قشری از جامعه پراکنده است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *