واکنش جدید ایران به پرونده‌های حمید نوری و اسدالله اسدی

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۴

ایران پرونده‌های حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت در سوئد و اسدی دیپلمات ایرانی در اتریش را سیاسی دانست. نوری به دلیل مشارکت در کشتار ۶۷ و اسدی به اتهام برنامه‌ریزی ترور در همایش مجاهدین خلق در پاریس دستگیر شده‌اند.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه تلویزیونی “صف اول” صدا و سیما در ارتباط با پرونده‌های اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی ایرانی در آلمان و بلژیک و حمید نوری دادیار پیشین زندان گوهردشت در سوئد واکنش نشان داد و این پرونده‌ها را سیاسی دانست.

این مقام ایرانی کشورهای غربی را متهم کرد که از حقوق بشر به عنوان “ابزار یا کالای سیاسی” استفاده می‌کنند. او در ادامه صحبت‌های خود گفت “آقای نوری بدون کیفرخواست در فرودگاه سوئد بازداشت شده” و دادستان سوئد برای او کیفرخواستی ساختگی صادر کرده است.

به گفته غریب‌آبادی نوری حدود یک سال و نیم هیچ ارتباطی با خانواده خود نداشته و در بدترین شرایط، مدت‌ها در سلول انفرادی نگهداری شده و از دسترسی به پزشک محروم بوده است.

این مقام ایرانی هیچ اشاره‌ای به اتهامات نوری و نقش او در کشتار سال ۶۷ در زندان‌های ایران نکرد.

اتهامات نوری و پیامدهای سنگین آن برای مقامات ایرانی

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های حمید نوری دادیار پیشین زندان گوهردشت از مردادماه سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ در استکهلم برگزار شد. دادستانی سوئد برای او به اتهام دست داشتن در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در این زندان و همچنین “ارتکاب جنایت جنگی و قتل عمد”، تقاضای حبس ابد کرد.

دادگاهی شدن حمید نوری در سوئد می‌تواند برای سایر مسئولان جمهوری اسلامی که در بیش از چهار دهه گذشته در نقض حقوق بشر، کشتار و جنایت دست داشته‌اند، پیامدهای سنگینی به همراه بیاورد.

غریب‌آبادی ادعا کرد که نوری در زندان سوئد شکنجه شده و در اثر شکنجه در زندان هم به شنوایی و هم به بینایی وی آسیب وارد شده است.

این مقام قوه قضائیه اطلاع داد که جمهوری اسلامی ایران با سه زندانی از سوئد اما رفتار غیر انسانی نمی‌کند. غریب‌آبادی در گفت‌وگوی خود با تلویزیون ایران درباره پرونده زندانیان سوئدی توضیحات بیشتری نداد.

جمهوری اسلامی ایران با زندانی کردن شهروندان کشورهای غربی برای معاوضه زندانیان خود در این کشورها استفاده می‌کند.

وزارت خارجه سوئد به تازگی در بیانیه‌ای از شهروندان خود خواست که به خاطر ”شرایط امنیتی” از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند.

غریب‌آبادی: قرآن و جانمازی در اختیار اسدی قرار نمی‌دادند

کاظم غریب‌آبادی در ادامه صحبت‌های خود به زندانی شدن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی بازداشت شده در آلمان هم اشاره کرد. او گفت: «۱۱۰ روزی که ایشان در آلمان بازداشت بود، بخش قابل توجهی از آن را در بانکر نگهداری می‌شد و از تمامی امکانات محروم بود و مورد بازرسی‌های تحقیرآمیز قرار می‌گرفت و حتی قرآن و جانماز در حالی که سفارت برای ایشان فرستاده بود، در اختیارش قرار نمی‌دادند.»

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در ارتباط با اتهامات اسدی هم هیچ توضیحی نداد.

اسدالله اسدی در برنامه‌ریزی و تهیه ابزار و لوازم بمب‌گذاری در همایش مجاهدین خلق در پاریس در سال ۲۰۱۸ مشارکت کرده و بمبی را در یک جعبه پیتزا به عاملان این بمب‌گذاری تحویل داده بود.

او در آن زمان دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش بود اما در آلمان دستگیر و تحویل بلژیک داده شد. اسدی در اتریش به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *