آمار سرقت در ایران طی پنج سال ۴.۵ برابر شد؛ سالانه ۱.۴ میلیون سرقت

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۵

گزارش‌های رسمی از رشد ۳۴۰ درصدی آمار سرقت در ایران طی پنج سال گذشته خبر می‌دهد.

خبرگزاری آفتاب روز شنبه ۴ تیرماه به نقل از رضا مسعودی‌فر، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، گزارش داد که در سال گذشته شمار سرقت‌ها به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسیده است.

این گزارش می‌افزاید به نظر می‌رسد افزایش سرقت در ایران با رشد نرخ تورم رابطه معنادار دارد، به طوری که در بازه پنج‌ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه حدود ۴.۴ برابر شده است.

بر اساس این گزارش، عبور سرقت‌های ایران از یک میلیون فقره در سال در حالی است که حدود ۱۵ سال پیش شمار سرقت‌ها حدود یک‌دهم میزان فعلی بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شمار سرقت‌ها در سال ۹۵ حدود ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره بوده در حالی که پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرده نیمی از سارقان ایران سرقت‌اولی هستند.

همچنین گزارش‌های متعددی از سرقت دریچه‌های فاضلاب، پایه فلزی پل‌های عابر پیاده، علائم راهنمایی و رانندگی، سیم‌های برق و کابل‌های مخابراتی و… در ماه‌های گذشته رسانه‌ای شده است.

ایران طی چهار سال گذشته همواره در صدر فهرست چند کشور انگشت شمار جهان با تورم افسارگسیخته قرار داشته است.

برآورد صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران در سال جاری بعد از کشورهای ونزوئلا، آرژانتین، سورینام، یمن، سودان، زیمباوه، اتیوپی و ترکیه بیشترین نرخ تورم را در جهان خواهد داشت.

این برآورد قبل از طرح «اصصلاح یارانه‌ها» در ایران منتشر شده است. این در حالی است که با طرح یاد شده و آزاد شدن قیمت برخی اقلام خوراکی ضروری، همچنین حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، انتظار می‌رود تورم در کشور اوج‌گیری بیشتری داشته باشد.

مرکز آمار ایران اول تیرماه اعلام کرد که نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه ١۴٠١ به عدد ۵۲.۵ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل بیش از ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه در سال قبل است. به این ترتیب، بر اساس تازه‌ترین آمار این مرکز، خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۵۲.۵ درصد بیشتر از خرداد ١۴٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

میزان رشد ماهانه قیمت برخی اقلام خوراکی مانند روغن هم تا حدود ۲۰۰ درصد گزارش شده است.

پیش از این در سال ۹۹ علیرضا لطفی، رئیس وقت پلیس آگاهی تهران بزرگ به ایلنا گفته بود ۵۰ درصد سرقت‌های ایران سرقت‌اولی هستند و به عبارتی سارقان برای اولین بار دست به سرقت زده‌اند.

او تأکید کرده که شرایط اقتصادی روی رشد سرقت‌ها تأثیر گذاشته و این «حرفی بیهوده» است که گفته شود شرایط اقتصادی بر میزان جرم و جنایت بی‌تأثیر است.

بر اساس گزارش سالنامه آماری مرکز آمار ایران در سال ۸۵ شمار سرقت‌ها حدود ۱۳۰ هزار و ۴۹۵ فقره بوده که ظرف یک دهه یعنی تا سال ۹۵ به ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره رسیده و پارسال به ۱.۴ میلیون فقره اوج گرفت.

به این ترتیب تعداد سرقت‌ها در یک دهه یعنی در بازه زمانی سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ۲.۶ برابر شده، اما در سال‌های بعد شمار سرقت‌ها با شیب بیشتری رشد کرده است.

با استفاده از گزارش‌های آفتاب، تسنیم و صندوق بین‌المللی پول؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *