قاسمی: رشد جمعیت در ایران به زیر یک درصد رسیده است

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۷

دبیر مرکز مطالعات جمعیت ایران اعلام کرد نرخ رشد جمعیت در این کشور به 0.7 درصد، یعنی زیر یک درصد رسیده است.

صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات جمعیت ایران و دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به 0.7 درصد، یعنی زیر یک درصد رسیده و این امر بی‌سابقه است.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، وی امروز دوشنبه در جلسه استانی «خانواده و جمعیت» همچنین گفت: با روند فعلی طی 1415 تا 1420 نرخ رشد جمعیت ما صفر درصد خواهد شد و پس از آن نرخ رشد منفی را تجربه خواهیم کرد.

قاسمی درباره نرخ سالمندی ایران نیز تصریح کرد: نرخ افراد بالای 60 سال، در حال حاضر به 11 درصد رسیده است و تا 2050 میلادی به بیش از 30 درصد می‌رسد که در آن زمان در آستانه سونامی سالمندی و یا انفجار سالمندی قرار می‌گیریم.

دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران در ادامه اظهار داشت: توزیع جغرافیایی جمعیت در کشور به درستی اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر شاهد خالی‌شدن شهرهای کوچک، اما قابل سکونت از سکنه هستیم و افراد از شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند.

قاسمی در پایان گفت: استان سیستان و بلوچستان با 3.2 فرزند به ازای هر زن و خراسان جنوبی با 2.17 فرزند به ازای هر زن دو استانی هستند که نرخ باروری آنها بالای 2 درصد است اما نرخ باروری در باقی استان‌ها زیر سطح جانشینی و زیر 2.1 درصد است‌. نرخ باروری استان تهران نیز 1.12 به ازای هر زن و این رقم در شهرستان‌های مختلف تهران متفاوت است.
استانبول/ خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *