ورود مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا به دوحه؛ رابرت مالی با وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۷

تیم‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی و آمریکا برای دور جدید مذاکرات احیای برجام وارد دوحه، پایتخت قطر شدند. همزمان رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، دیدار کرد.

وزارت امور خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد این مذاکرات به نتایج مثبتی منجر شود.

رابرت مالی صبح روز سه‌شنبه (هفتم تیر) با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفارت آمریکا در دوحه با انتشار توییتی نوشت که این دو «درباره همکاری قوی بین دو کشور و همچنین تلاش‌های مشترک در پرونده ایران گفت‌وگو کردند.»

همزمان وزارت امور خارجه قطر روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت این کشور از میزبانی مذاکرات بین آمریکا و ایران در دوحه برای احیای توافق اتمی استقبال می‌کند و آماده است فضایی را فراهم کند که به موفقیت این مذاکرات کمک کند.

مذاکرات احیای برجام که پیشتر در وین برگزار می‌شد، از اسفند ماه متوقف شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه قطر آمده است: «امیدواریم مذاکرات دوحه به نتایج مثبتی منجر شود که از امنیت و ثبات در منطقه حمایت کند.»

همچنین ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، از ورود علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی به دوحه در صبح سه‌شنبه خبر داد.

بر اساس گزارش ایران‌اینترنشنال، باقری کنی و هیأت همراه او در هتل اینترکنتینانتال اقامت دارند و مذاکرات به روی رسانه‌ها کاملا بسته است.

برخی منابع اعلام کرده‌اند مقام‌های قطری متعهد شده‌اند از درز اخبار مذاکرات خارج از اراده مذاکره‌کنندگان جلوگیری کنند.

مذاکرات قطر همچون مذاکرات وین زیر نظر اتحادیه اروپا انجام می‌شود و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام عمل می‌کند.

مورا نظرات و خواسته‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی را به اطلاع دو طرف خواهد رساند.

در صورت احیای برجام، در ازای محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، پیش‌بینی می‌شود برخی تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی لغو شود.

این در حالی است که وزیر نفت ایران همزمان با مذاکرات دوحه در توییتی نوشت: «یکی از دلایل اصلی آشفتگی بازار انرژی جهان و مخاطره امنیت انرژی، تحریم‌های ایران به عنوان دارنده بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان است.»

پیشتر محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی نیز گفته بود: «آمریکایی‌ها و همچنین اروپایی‌ها می‌دانند به دلیل جنگ اوکراین شرایطشان سخت‌تر شده است. بنابراین رسیدن به توافق به سود آمریکا است.»

روز دوشنبه اما یک مقام ‌ارشد دولت جو بایدن، بدون ابراز خوش‌بینی درباره این دور از مذاکرات گفت توافق با جمهوری اسلامی از وقتی که این مذاکرات در سه ماه پیش متوقف شد، نزدیک‌تر نیست.

این مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده، به واشینگتن‌پست گفت: «ما قصد نداریم پیش‌داوری کنیم اما انتظارات خود [از دور جدید مذاکرات] را بسیار تحت کنترل نگاه می‌داریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *