اوج گرفتن تورم نتیجه جراحی ناشیانه اقتصاد

By | ۱۴۰۱-۰۴-۰۸

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، اجرای سیاست شکست‌خورده شوک‌درمانی، افزایش تنش‌های بین‌المللی و ضعف تیم اقتصادی دولت را عامل اوج‌گیری تورم دانست و گفت: طبیعی بود که تورم رشد کند، چون یک سیاست شکست‌خورده را به بدترین شکل ممکن اجرا کردند.

سیدمرتضی افقه افزود: «تعداد زیادی از اقتصادخوانده‌های طرفدار بازار با اصرار، دولت سیزدهم را به سمت نسخه شکست‌خورده جراحی سوق دادند و دولت هم به دلیل کسری بودجه شدید و هم به دلیل ناآشنایی با اقتضائات اقتصاد ایران به این اقدام دست زد که نتیجه آن را مشاهده می‌کنیم.»

این استاد دانشگاه، علت دیگر رکوردشکنی تورم را ضعف مفرط کارشناسی دانست و گفت:« آقای رئیسی هیچ شناختی از عرصه اجرا و مشکلات و پیچیدگی‌ آن ندارد و بنا به سابقه قضایی، تصور می‌کند با دستور و بخش‌نامه، اقتصاد مدیریت می‌شود.»

وی تصریح‌کرد :‌ تیم اقتصادی دولت، از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور، اصلا مبانی اقتصاد را نمی‌شناسد، آنان هم که اقتصاد خوانده‌اند، هیچ تجربه‌ای در اجرا ندارند یا تصور خیال‌گونه از اقتصاد دارند که حاصلش وعده‌های متوهمانه است.

در همین زمینه حسین راغفر کارشناس اقتصاد هم با اشاره به نرخ اعلامی ۵۲.۵ درصد برای تورم در یکسالگی دولت سیزدهم گفت: «آنهایی که رگ گردنشان در دفاع از افزایش نرخ ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی متورم می‌شد، امروز باید نسبت به پیامدهای سیاسی و اجتماعی تصمیمی که گرفته‌اند پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، اقتصاد رها شده‌‌ است، تصریح‌ کرد:«این افزایش نرخ تورم به طور طبیعی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بی سرو سامانی در اقتصاد کشور است و اکنون ثابت شده که اقتصاد ایران، تحت نفوذ جریان‌های قدرت و ثروت قرار گرفته‌ است.»

همزمان عبدالناصر همتی رییس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به وضع اقتصادی و تورم ماههای گذشته نوشت :‌
«مجلس : قیمت کالاهای اساسی با کالابرگ به شهریور ۱۴۰۰ برگردد. وزیر دادگستری : قیمت‌ها باید به ۳۱ اردیبهشت بازگردد. در مقابل رییس جمهور با موکول کردن بقیه افزایش قیمت‌ها به سال آینده مشعل انتظار تورمی را شعله‌ور نگه می‌دارد. اقتصاد نیز مانند هر علمی نه فریب است و نه دستور می‌پذیرد.»

ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم که اردیبهشت ماه با اعلام حذف ارز ترجیحی اعلام کرده‌ بود فقط ۴ کالا گران می‌شود، حالا و در پی لجام گسیختگی تورم و فشار گرانی بر مردم می‌گوید بقیه اجناس را سال دیگر گران می‌کنیم تا فشار بر مردم کمتر شود.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *