ادامه «فروش» قاچاقی سوالات کنکور همزمان با اعلام بازداشت چند متخلف

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۰

همزمان با انتشار خبر بازداشت اعضای باندهای متخلف در حوزه کنکور از سوی پلیس، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز جمعه خبر داد که امسال هم گروهی مانند سال‌های گذشته اقدام به فروش سوالات کنکور کرده‌ است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز جمعه، دهم تیرماه، خبر داد که گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر این که در سال جاری، ۱۴۰۱، «قیمت فروش پاسخ‌ سوالات کنکور از ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان متفاوت است. مشتریان ۳۰ درصد مبلغ را پیش از آزمون و مابقی را پس از اعلام نتایج پرداخت می‌کنند».

هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نشده و سازمان سنجش ایران نیز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

ساعتی پیشتر در روز جمعه فرمانده انتظامی شرق استان تهران هم از بازداشت اعضای یک «باند چهار نفره» فروش سوالات جعلی کنکور در پاکدشت خبر داده بود.

به گفته کیومرث عزیزی، اعضای این باند با «شیوه و شگرد متقلبانه ابتدا اعتماد مال‌باختگان را جلب و سپس اقدام به دریافت مبالغ هنگفت از هر قربانی حدود چهارصد میلیون ریال می‌کردند.»

وی در جمع خبرنگاران گفت که ابتدا پلیس فتا در پاکدشت، «فردی را که سوالات جعلی کنکور سراسری را با مدارک غیرواقعی در شبکه اجتماعی می‌فروخت» شناسایی و بازداشت کرد.

پس از آن متهمان دیگر و «سردسته باند تیم پولشویی کلاهبرداری که فردی ۱۷ ساله بود» نیز بازداشت شدند.

وی شیوه کسب درآمد بازداشت‌شدگان را «درج آگهی کاریابی و استخدام، ایجاد حساب ارز دیجیتال و واریز مبالغ کلاهبرداری‌شده به حساب افراد جویای کار» عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، «متهمان اصلی سپس از افراد جویای کار می‌خواستند در ازای دریافت درصدی از وجه واریزی، اقدام به خرید ارزهای دیجیتال و انتقال آن به کیف پول دیجیتالی آنها کنند».

کیومرث عزیزی افزود، با آن که متهمان تلاش می‌کردند با این شیوه «رد و اثری» جهت شناسایی از خود باقی نگذارند، «تا این لحظه ۳۰ نفر از شکات شناسایی شده و تلاش برای شناسایی سایر شکات ادامه دارد.»

همه‌ساله نزدیک به برگزاری کنکور سراسری در ایران، اخباری مبنی بر بازداشت باندهای فروش سوالات یا شرکت‌کنندگانی که دست به تقلب زده بودند، منتشر می‌شود.

رئیس سازمان سنجش ایران نیز امسال اعلام کرده تاکنون ۷۰ متخلف در کنکور ۱۴۰۱ شناسایی شده‌اند.

به گفته عبدالرسول پورعباس، پنج‌شنبه شب، «یک تیم فروشنده وسایل الکترونیکی برای تقلب در کنکور شناسایی و دستگیر کردیم که این تیم از آذربایجان تا خراسان گسترده بودند.»

روزنامه اعتماد نیز روز پنج‌شنبه درباره «تقلب بی‌سابقه» در سال ۱۴۰۰ در کنکور رشته تجربی، شیوه تقلب و سرنوشت چندصدنفر دانشجوی پزشکی «مشکوک» گزارشی منتشر کرده بود.

رئیس سازمان سنجش ایران در واکنش به برخی مطالبی که درباره بازگشت متخلفان کنکور سال‌های گذشته به دانشکده‌های پزشکی منتشر شده، گفت: «این افراد جوانان کشور هستند، به آنها نگوییم متخلف بهتر است.»

وی افزوده وقتی دو تا سه هزار نفر درگیر این موضوع شدند، «آزمون آنها شبه‌ناک» است و «مشکل» دارد.

آقای پورعباس توضیح بیشتری درباره سرنوشت و وضعیت افرادی که در این آزمون شرکت کرده بودند، نداده است.

نخستین روز کنکور سراسری ۱۴۰۱ از صبح چهارشنبه، هشتم تیرماه با حضور ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ داوطلب در گروه آزمایشی هنر آغاز شد.

آزمون سراسری امسال با یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر داوطلب نسبت به سال قبل حدود ۶۳ هزار نفر بیشتر داوطلب دارد.

برگزاری این امتحان ورودی که سال‌ها فشار روانی و استرس زیادی را بر خانواده‌ها و دانش‌آموزان تحمیل می‌کند، با انتقادات زیادی در ایران مواجه است.

شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان نیز از این که «دستگاه بیمار آموزشی» ایران بر شیوه «ناکارآمد» ورود به دانشگاه «اصرار» دارد، انتقاد کرده و نوشته علاوه بر بیماری‌های روحی و روانی دانش‌آموزان، عده‌ای با آینده آنها «کاسبی» می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های فارس، مهر، خبرآنلاین و تلگرام/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *