آزارها و بازجویی از دوتابعیتی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند افزایش یافته است

By | ۱۴۰۱-۰۴-۱۴

اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است طی چند ماه گذشته ایرانیانی که شهروندی یکی از کشورهای اروپایی را دارند هنگام سفر به ایران با آزارها و بازجویی‌ها روبه‌رو شده یا مقام‌های اطلاعاتی تلاش کرده‌اند با تهدید و تطمیع آنان را وادار به همکاری کنند.

بر اساس اطلاعات دریافتی، شماری از ایرانیان ساکن خارج از کشور در ماه‌های اخیر هنگام سفر به ایران برای دیدار با خانواده‌های خود تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی تصمیم گرفته‌اند توجه امنیتی-اطلاعاتی را بر این شهروندان متمرکز کنند.

این شهروندان دوتابعیتی، که همگی از شهروندان عادی و فاقد فعالیت سیاسی هستند، در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال به مواردی از آزار و اذیت در فرودگاه‌ها یا بازجویی‌های بعدی اشاره کرده‌اند.

این ایرانیان دوتابعیتی می‌گویند در بدو ورود به ایران مورد بازرسی‌های فیزیکی نامناسب قرار گرفته‌اند و در فرودگاه از آنان بازجویی شده است.

برخی دیگر از آنها در بدو ورود به ایران احضاریه‌ای دریافت کرده و مجبور شده‌اند بارها برای بازجویی به دفاتر وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه مراجعه کنند.

یکی از این این شهروندان به ایران اینترنشنال می‌گوید در روزهای پس از ورودش به ایران، فردی که خود را از وزارت اطلاعات معرفی می‌کرد در تماسی تلفنی خواستار مراجعه او به محلی خاص شد.

او می‌گوید این مامور ابتدا سعی می‌کرد مودبانه صحبت کند اما وقتی گفتم من فقط با دریافت حکم رسمی حاضرم به ساختمانی با تابلو رسمی بیایم لحنش عوض شد و گفت: «پشیمان می‌شوی از حرف‌هایت.»

این شهروند می‌گوید از آن پس به تماس‌های ناشناس پاسخ نداد و هنگام خروج از کشور نیز با تاخیرها و پاسکاری‌ها روبه‌رو شد. او می‌گوید: این بار توانستم از کشور خارج شوم «اما احتمالا تا مجبور نشوم متاسفانه به کشوری که همه وجودم است برنگردم».

با افزایش فشارها و بازجویی‌ها علیه شهروندان دوتابعیتی که به ایران سفر می‌کنند، در هفته‌های اخیر چندین کشور از جمله آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه و سوئد به شهروندان خود و همچنین به شهروندان دوتابعیتی ایرانی هشدار داده‌اند که از سفر به ایران خودداری کنند.

اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال همچنین نشان می‌دهد گروهی از شهروندان دوتابعیتی که اخیرا به ایران سفر کرده‌اند هنگام ورود وادار به پر کردن پرسش نامه‌های متعدد و ارائه اطلاعات شخصی خود به ماموران اطلاعاتی شده‌اند.

بازرسی‌های فیزیکی، استفاده از الفاظ وقیحانه و توهین‌آمیز، اتهامات واهی، بازجویی در فضای سخت امنیتی، تهدید به آزار اعضای خانواده در ایران از موارد دیگری است که این شهروندان دوتابعیتی هنگام ورود یا در طول اقامت خود در ایران با آن مواجه شده‌اند.

منابع اروپایی به ایران اینترنشنال گفته‌اند به نظر می‌رسد مقامات امنیتی ایران به دنبال گروگان‌گیری شهروندان دوتابعیتی هستند تا آنان را با مبالغ هنگفت یا با افرادی که به دلیل جرایم تروریستی یا نقض قوانین تحریمی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی زندانی هستند معاوضه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *