روبل جایگزین ارزهای معتبر خارجی در تجارت ایران و روسیه شد

By | ۱۴۰۱-۰۵-۰۵

وزیر اقتصاد ایران از جایگزینی روبل با ارزهای خارجی در تجارت دوجانبه با روسیه طی سفر ولادیمیر پوتین به ایران در هفته گذشته خبر داد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی ایران، روز سه‌شنبه ۴ مرداد در ادامه گفت با توجه به اراده دولت اعم از انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه، اولین گام را با روسیه برداشتیم و در عمل منجر به ورود روبل به بازار متشکل ارزی ایران شد.

معامله روبل روسیه در بازار متشکل ارزی ایران ۲۸ تیرماه آغاز شد و در اولین معامله ۲ میلیون روبل با نرخ هر روبل ۵۳۹ تومان برای خرید در بازار متشکل ارزی ایران ارائه شد.

وی توضیح نداد چرا روبل روسیه هفته گذشته با این نرخ وارد بازار متشکل ارزی شد؛ در حالی که سایت‌های بین‌المللی تخصصی ارز، نرخ روبل را حدود ۶۹۵ تا ۷۰۰ تومان ایران تعیین کرده‌اند.

همچنین پیشتر قرار بود روسیه و ایران از ارزهای روبل و ریال برای تجارت دوجانبه استفاده کنند، اما اعلام نشده است که چرا اکنون تجارت دوجانبه تنها با روبل انجام می‌شود.

در سایت بانک مرکزی روسیه در حالی که ارزش برابری روبل با بیش از ۳۰ ارز خارجی از جمله کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی اعلام شده، نامی از ریال ایران نیست.

آمارهای گمرکی روسیه نشان می‌دهد که این کشور پارسال بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات و کمتر از یک میلیارد دلار واردات از ایران داشته و تراز تجاری به‌شدت به زیان ایران است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، بانک مرکزی روسیه، سایت‌های تخصصی ارز، گمرک روسیه؛ د.خ / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *