جوزپ بورل: فرصت برای مصالحه‌ بیشتر در مذاکرات هسته‌ای ایران تمام شده است

By | ۱۴۰۱-۰۵-۰۵

در حالی که جمهوری اسلامی همچنان می‌گوید برخی خواسته‌هایش در مذاکرات احیای برجام در نظر گرفته نشده، جورپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که فرصت برای مصالحه‌های مهم بیشتر تمام شده است.

بورل در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه چهارم مرداد در نشریه فایننشال تایمز منتشر شده، نوشت اکنون زمان تصمیم‌‌های سیاسی سریع برای به پایان رساندن مذاکرات و بازگشت فوری به برجامی است که به شکل کامل اجرا می‌شود.

او تاکید کرد: «پس از پانزده ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شماری با اعضای برجام و آمریکا، به این نتیجه رسیده‌ام که فرصت برای مصالحه‌های مهم بیشتر تمام شده است.»

بورل ادامه داد: «من اکنون متنی را روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای مورد نیاز برای اعاده برجام می‌پردازد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که «این متن نشان‌دهنده بهترین معامله ممکن است» اما «یک توافق کامل نیست»، اضافه کرد: «من هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند تضمینی از سوی آمریکا در مورد حفظ برجام وجود ندارد و این امر هرگونه توافق احتمالی را با مشکل مواجه می‌کند.

بورل در ادامه به نگرانی‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از جمله درباره مسائل حقوق بشری و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرد و نوشت: «برجام به آنها توجه نمی‌کند و هرگز قرار نبود این کار را انجام دهد.»

او بر تاثیر این توافق بر عدم اشاعه تسلیحات اتمی در ازای لغو تحریم‌ها تاکید کرد و در پایان نوشت که اگر این توافق رد شود، خطر یک بحران هسته‌ای خطرناک و افزایش انزوای ایران وجود دارد.

این مقاله بورل در حالی است که در روزهای اخیر برخی مقام‌های غربی نسبت به اراده جمهوری اسلامی به بازگشت به برجام ابراز تردید کرده‌اند.

همچنین با محدودتر شدن دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای ایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است نمی‌دانیم در برنامه هسته‌ای ایران چه می‌گذرد.

در این شرایط، ایهود باراک، نخست وزیر پیشین اسرائیل با بیان اینکه ایران تا پایان تابستان به کشوری در آستانه اتمی شدن تبدیل می‌شود، هشدار داد برنامه اتمی تهران در حال رسیدن به نقطه‌ای است که دیگر حمله نقطه‌ای نمی‌تواند آن را متوقف کند.

پیشتر کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و مشاور علی خامنه‌ای در مصاحبه‌ با شبکه الجزیره گفت ایران توانایی‌های فنی ساخت بمب هسته‌ای را دارد ولی قصد انجام آن را ندارد.

این در حالی است که وزیر دفاع اسرائیل اطمینان داده کشورش این توانایی را دارد که به برنامه اتمی ایران آسیب جدی وارد کند و آن را به تاخیر بیندازد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *