سه کشته و یک مفقود در سیلاب سیستان و بلوچستان و کرمان، هفت استان در آماده‌باش سیل

By | ۱۴۰۱-۰۵-۰۵

در پی بارندگی شدید و وقوع سیلاب در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان دست‌کم سه نفر جان باختند و یک دختر هشت ساله مفقود شد. علاوه زاهدان، شانزده شهر در دو استان و ده‌ها روستا دچار سیل و آبگرفتگی شدید شدند.همزمان در هفت استان دیگر نیز به امدادگران آماده‌باش اعلام شده است.

علیرضا شهرکی، مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان، با تایید جان باختن سه نفر، گفت که دو نفر از آنها در شهر زاهدان و به دنبال بارندگی‌ شدید و سیلابی شدن معابر و اتصال برق جان باختند و نفر سوم نیز یک راهدار بود که در حال ماموریت دچار سانحه شد و جان خود را از دست داد.

همزمان کوروش محمدی، فرماندار شهرستان زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان، نیز از مفقود شدن یک دختر بچه ۸ ساله اهل روستای سورو بخش کاروان در رودخانه محلی در جریان بارندگی روز سه‌شنبه خبر داد.

محمدی گفت که از همان لحظات اولیه تیم پایگاه امداد و نجات جاده‌ای این شهرستان به اتفاق مردم، جست‌وجو برای یافتن این کودک ۸ ساله را آغاز کرده‌اند.

در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، بارش شدید باران در شبانه روز گذشته سبب وقوع سیلاب و آبگرفتگی خیابان‌ها و میادین این شهر شد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، علاوه بر زاهدان، دست‌کم ۸ شهرستان و ۳۳ روستای جنوب سیستان و بلوچستان گرفتار سیلاب شده‌اند.

شهرکی همچنین افزود که جاده‌های ایرانشهر به مهرستان، خاش به سوران، سوران به مهرستان و خاش به پسکوه ، به علت آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیرها مسدود شدند و محور دلگان به زهکلوت و محور دلگان به ایرانشهر نیز در اثر سیل دچار تخریب شدند و تا اطلاع بعدی مسدود خواند بود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد که باد و باران به ۱۷ پایه برق و یک دستگاه ترانس در شهرستان‌های دلگان، نگور و سرباز خسارت زد و برق هشت روستا را قطع کرد.

ناظر گمرکات زاهدان هم اعلام کرد بخشی از محموله برنج وارداتی در گمرک دچار آبگرفتگی شده است. او گفت از مدت‌ها قبل طی مکاتباتی، نسبت به محدودیت ظرفیت گمرک به دستگاه‌های ذی‌ربط هشدار داده بودیم اما توجهی نشد.

مدیرعامل هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز از امدادرسانی به بیش از ۴۳۷ نفر از آسیب‌دیدگان بارندگی و سیلاب و اسکان اضطراری آنها خبر داد.

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سی درصد بارش‌های یک سال زاهدان ظرف چند ساعت در این شهر بارید، افزود: با بارش ۲۶ میلیمتر باران رکورد ۶۰ ساله بارش‌های تابستان در زاهدان شکسته شد که در مرداد سال ۷۴ به میزان ۲۳ میلی متر ثبت شده بود.

استانداری سیستان و بلوچستان نیز از آغاز امدادرسانی هوایی به سیل‌زدگان خبر داد و افزود: علاوه بر بالگرد اورژانس هوایی، هوانیروز ارتش نیز ۳ بالگرد در اختیار این استان قرار داده است.

مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از بارش شدید باران در شهرستان‌های فاریاب، منوجان، کهنوج، عنبرآباد، رودبار جنوب، قلعه گنج، جیرفت و اُرزوئیه خبر داد و گفت که تمامی رودخانه‌های فصلی جنوب استان کرمان سیلابی شده‌اند.

بنابر گزارش‌ها ۶۵ راه روستایی، چهار راه فرعی و دو راه اصلی در استان کرمان بر اثر سیلاب مسدود شد و برق ۱۰ روستا نیز قطع شده است. همزمان آب بردگی سه خودرو نیز گزارش شده که سرنشینان آنها نجات یافتند.

در همین حال بارش شدید باران تحت تاثیر سامانه بارشی مونسون در استان هرمزگان و از جمله بندرخمیر، جاسک و حاجی‌آباد آغاز شده و در استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان، یزد و اصفهان نیروهای امدادی به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

هفته گذشته به دنبال وقوع سیل در شهرستان استهبان به گفته محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، ۲۱ نفر جان باختند و دو نفر نیز مفقود شدند.

مهدی خوبیار، معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر استان فارس، پس از سیل استهبان گفت که هشدار افراد محلی و بومی در لحظات پیش از وقوع سیل در منطقه رودبال استهبان جان ده‌ها نفر را نجات داد و اگر این هشدارها نبود تعداد قربانیان سیل استهبان به بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسید.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *