فرمانده کل ارتش ایران از کارکنان و خانواده‌های ارتش درباره قول رفع مشکلات معیشتی عذرخواهی کرد

By | ۱۴۰۱-۰۵-۰۹
عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، به دلیل برآورده نشدن وعده‌های معیشتی، از کارکنان و خانواده‌های ارتشی‌ها عذرخواهی کرد.

موسوی روز پنج‌شنبه، ششم مرداد، در یک مراسم در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا گفت در شهریور۱۳۹۶، بر اساس «محاسبه» و «توکل بر خدا» قول‌هایی را اعلام کرده بود که از جمله این قول‌ها، رفع «دغدغه‌ معیشت» کارکنان ارتش ظرف پنج سال بود.

اما او درباره قول رفع مشکلات معیشتی ارتشی‌ها اضافه کرد: «متاسفانه موفق نشدم.»

فرمانده ارتش ادامه داد: «در همین جا در حضور همه ارتش از فرمانده کل قوا و همه خانواده‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از این که نتوانستم به این برنامه‌ام عمل کنم عذرخواهی می‌کنم.»

همچنین آقای موسوی از حاضران جلسه خواست این «عذرخواهی» او را به هرجایی که می‌توانند «منتقل کنند».

۳۰ مرداد ۱۳۹۶، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که فرماندهی کل نیروهای مسلح را نیز برعهده دارد، عبدالرحیم موسوی را به فرماندهی کل ارتش منصوب کرد.

در متن حکمی که از سوی خامنه‌ای برای موسوی منتشر شد، رهبر جمهوری اسلامی «تامین نیازهای معیشتی» اعضا و کارکنان ارتش را به عنوان یکی از خواسته‌های خود از موسوی مشخص کرده بود.

علی خامنه‌ای همچنین مدت زمانی برای فرماندهی موسوی تعیین نکرد، اما فرمانده پیشین ارتش به مدت دوازده سال در این مقام بود.

پنج روز بعد از صدور این حکم، موسوی در مراسم معارفه خود گفت «در یک برنامه پنج ساله دغدغه معیشت در ارتش» را برطرف خواهد کرد.

فردای آن روز، در ششم شهریور ۱۳۹۶، امیر حاتمی، وزیر وقت دفاع، از تاخیر و کسری پرداخت حقوق نیروهای مسلح خبر داد و دلیل آن را «اختلاف محاسبه در بودجه»‌ اعلام کرد.

جمهوری اسلامی بلافاصله پس از استقرار خود با تاسیس سپاه پاسداران به عنوان اصلی‌ترین نیروی مسلح خود، ارتش جمهوری اسلامی را که بسیاری از فرماندهان آن پس از انقلاب ایران اعدام شدند، به حاشیه راند.

سپاه پاسداران با ورود به فعالیت‌های اقتصادی، به ویژه پس از پایان جنگ ایران و عراق، و با داشتن امتیارهای ویژه و انحصارها و در اختیار گرفتن پروژه‌های مختلف دولتی و غیردولتی، به یک بنگاه بزرگ مالی و اقتصادی نیز تبدیل شد.

دو سال پیش، حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا، از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی سپاه پاسداران انتقاد کرد.

او بدون ذکر نام سپاه پاسداران گفت: «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی بشوند.»

ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه، ایرنا بدون هیچ توضیحی آن را حذف کرد و مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار از شکایت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در این زمینه خبر داد، اما سخنگوی سپاه طرح شکایت را تکذیب کرد.

چندی پیش، رادیوفردا به یک فایل صوتی حدود ۵۰ دقیقه‌ای دست یافت که در آن، فرماندهان وقت سپاه پاسداران از فساد اقتصادی نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران سخن می‌گویند.

اکنون اغلب وزرای دولت ابراهیم رئیسی و تقریبا همه استانداران ایران سپاهی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *