نیویورک‌پست: یک مرد مسلح در مقابل خانه مسیح علینژاد در بروکلین بازداشت شد

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۰

جودوکار آذربایجانی مقابل خانه مسیح علی‌نژاد؛ پای آرش میراسماعیلی در میان است؟

یک مرد مسلح به کلاشنیکف ای‌کی‌-۴۷ روز پنج‌شنبه در محوطه بیرونی خانه مسیح علینژاد، کنشگر و روزنامه‌نگار منتقد جمهوری اسلامی، دستگیر شد.

روزنامه نیویورک پست روز یکشنبه، ۹ مرداد، به نقل از منابع آگاه و مستندات مربوط به یک شکایت فدرال، مظنون را فردی ۲۳ ساله به نام «خالد مهدی‌اف» معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش، ماموران پلیس فدرال آمریکا از فرد مظنون که پس از دو روز کمین در محل دستگیر شد یک قبضه اسلحه تهاجمی، یک خشاب پر شده و بیش از یک‌هزار دلار پول نقد ضبط کردند.

در این شکایت به‌طور صریح به ارتباط داشتن مظنون با خانم علینژاد اشاره نشده است. با این حال، گفته شده که متهم بر یک «اقامتگاه» در محله بروکلین نیویورک متمرکز بوده است.

بر اساس اظهارات ماموران فدرال در این پرونده شکایت، مهدی‌اف در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در یک خودروی شاسی‌بلند خاکستری با پلاک ایالت ایلینوی در مقابل اقامتگاه مزبور مشاهده شده بود و در یک مورد کوشیده بود در خانه‌ای را باز کند که خودروی او در مقابل آن پارک بود.

ماموران پلیس نیویورک روز پنج‌شنبه مهدی‌اف را پس از عبور از تابلو ایست بازرسی متوقف کردند و پس از آن‌که دریافتند مهدی‌اف بدون گواهینامه رانندگی می‌کند، او را بازداشت کردند.

به گزارش نیویورک پست، مظنون ابتدا مدعی شده بود که خودرو را قرض کرده و از محتویات داخل آن شامل اسلحه و چمدان پول بی‌اطلاع بوده اما بعدتر، اقرار کرد که دلیل حضورش در محله بروکلین «جست‌وجو برای یافتن یک شخص» بوده است.

پیشتر نیز سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش‌هایی از تلاش جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علینژاد در ایالات متحده و بازگرداندن او به ایران منتشر کرده بودند.

در همین زمینه، مقامات آمریکایی اواخر تیرماه ۱۴۰۰ اعلام کردند که گروهی چهار نفره وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برنامه داشتند مسیح علینژاد را بربایند.

علیرضا شوارقی فراهانی، ۵۰ ساله، محمود خاضعین، ۴۲ ساله، کیا صادقی ۳۵ ساله و امید نوری ۴۵ سال همگی شهروند ایران متهم شده‌اند که می‌خواستند این روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال حقوق بشر ساکن بروکلین نیویورک را بربایند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز در شهریورماه همان سال، چهار عامل دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را در ارتباط با این پرونده تحریم کرد.

مسیح علینژاد، کنشگر سیاسی و مدنی ایرانی و آمریکایی ساکن نیویورک است که کارزارهای مختلفی را در حمایت از حقوق زنان و در مخالفت با حجاب اجباری راه‌اندازی کرده است.

پیش از این نیز روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز و فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی، در عراق ربوده و به ایران تحویل داده شد که پس از مدتی اعدام شد.

مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند در مردادماه ۱۴۰۰ با اشاره به خبر تلاش جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علینژاد یادآور شد که حکومت ایران در این زمینه «ید طولایی دارد» و بنیاد برومند «در تحقیقات مستمر خود، بیش از ۵۴۰ ایرانی را که قتل یا آدم‌ربایی موفقیت‌آمیز آن‌ها به جمهوری اسلامی ایران منتسب است، شناسایی کرده است».

بر اساس این گزارش، از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به این سو، عوامل جمهوری اسلامی صدها حمله علیه پناهندگان ایرانی در کشورهای مختلف به عمل آورده و چون در اغلب مواقع از هر گونه مجازاتی مصون بوده‌اند، این حملات را به‌طور مداوم تکرار کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *