سوء قصد به جان رشدی؛ واکنش‌های جهانی، کیهان به عامل حمله «هزاران آفرین» گفت

By | ۱۴۰۱-۰۵-۲۲

خبر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد و واکنش‌های گسترده‌ای را به‌ویژه در میان سیاستمداران و نویسندگان برانگیخت. همگی این حمله را محکوم کردند، اما در ایران، واکنش‌ها متفاوت است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، از طریق سخنگوی خود به این حمله واکنش نشان داد و گفت از این حمله «وحشت‌زده» شده است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «پاسخ به کلمات به هیچ وجه خشونت نیست.»

در آمریکا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در توئیتی حمله به آقای رشدی را «وحشتناک» توصیف کرد و از «شهروندان خوب» و اولین کسانی که خیلی زود به کمک رشدی شتافتند قدردانی کرد.

مقام‌های ایالت نیویورک، جایی که سلمان رشدی هدف حمله قرار گرفت، نیز جزو اولین کسانی بودند که این حمله را محکوم کردند.

چاک شومر، سناتور نیویورک در سنای آمریکا، این حمله را «تکان‌دهنده و وحشتناک» توصیف کرد و نوشت: «این حمله به آزادی بیان و اندیشه است که دو ارزش اساسی کشور ما و موسسه چاتاکوآ است.»

کتی هوکِل، فرماندار نیویورک، نیز اعلام کرد: «پس از این واقعه وحشتناک، فکر ما پیش سلمان و نزدیکانش است.»

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا، نیز با اشاره به حق آزادی بیان تاکید کرد: «از این که سر سلمان رشدی هنگام استفاده از حقی که ما هرگز نباید دفاع از آن را متوقف کنیم، چاقو خورده، وحشت‌زده» شده است.

همچنین شورای مسلمانان بریتانیا حمله به رشدی را محکوم کرد و خواستار اجرای عدالت در مورد عامل این حمله شد.

در فرانسه نیز که خیلی زود پس از بریتانیا آثار سلمان رشدی در آنجا ترجمه و منتشر شده، امانوئل مکرون رئیس ‌جمهوری فرانسه در توییتی نوشت: «سلمان رشدی ۳۳ سال است که مظهر آزادی و مبارزه با تاریک‌اندیشی بوده است. نفرت و وحشیگری بزدلانه به او حمله کرده است. مبارزه او مبارزه ما و جهانی است. امروز بیش از هر زمان دیگری در کنارش هستیم.»

نخست ‌وزیر و بسیاری از وزرای کابینه فرانسه نیز از جمله کاترین کولونا وزیر خارجه حمله به رشدی را محکوم کردند.

واکنش‌ها در میان نویسندگان

برهان سونمیز نویسنده اهل ترکیه و رئیس انجمن جهانی قلم هم در توییتی که در حساب این انجمن منتشر شد، «حمله وحشیانه» به رشدی را محکوم کرد. او رشدی را یک «نویسنده ارجمند و پرافتخار» و همچنین «عضو محبوب» انجمن قلم معرفی کرد.

همچنین انجمن قلم آمریکا نیز اعلام کرد که از خبر حمله به رشدی «بهت‌زده» است. بنا بر اعلام انجمن قلم آمریکا، آقای رشدی صبح روز جمعه برای کمک به نویسندگان اوکراینی به این انجمن پیشنهاد همکاری کرده بود.

سلمان رشدی خود پیشتر ریاست انجمن قلم آمریکا را برعهده داشته است.

علاوه بر ابراز همبستگی نویسندگان آمریکایی و بریتانیایی همچون جی‌کی رولینگ و استیون کینگ با رشدی، کازوئو ایشی‌گورو، نویسنده بزرگ بریتانیایی و برنده نوبل ادبیات، نیز به گاردین گفت: «او در این سال‌ها به طرز باورنکردنی شجاع بوده، با وجود خطراتی که هرگز از بین نرفتند، دائما خود را در خط [دفاع از] حق تفکر و آزادی بیان قرار می‌داده است. ما امیدواریم و امیدواریم که او از پسش [این حادثه] بربیاید.»

در هندوستان زادگاه سلمان رشدی نیز، آمیتاو گوش نویسنده هندی برای او آرزوی بهبودی عاجل کرد.

واکنش‌های متفاوت در ایران

رسانه‌های حکومتی در ایران در پوشش اخبار حمله به سلمان رشدی بار دیگر به حکم معروف روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در مورد سلمان رشدی اشاره و بر «مرتد» بودن او تاکید کردند.

روزنامه کیهان نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی در ستون «گفت و شنود» خود غیرمستقیم آرزوی مرگ سلمان رشدی را کرده و به عامل این حمله «هزاران آفرین» گفته است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، هم در یک توییت درباره «نخستین» کسی که تلاش کرد فتوای خمینی را درباره رشدی اجرا کند به طور غیرمستقیم از هادی مطر، مهاجم، حمایت کرد.

همچنین در حالی که این حمله در میانه مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی روی داده، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی جزو اولین کسانی بود که در داخل ایران به حمله به رشدی واکنش نشان داد.

آقای مرندی سعی می‌کند حمله به سلمان رشدی را به مذاکرات احیای برجام پیوند بزند و تلویحا اشاره می‌کند که شاید دولت آمریکا خود در حمله به رشدی دست داشته است.

او در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی، آمریکا ادعاهایی در مورد تلاش برای کشتن جان بولتون مطرح کرده و اکنون این اتفاق می‌افتد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *