بادیگارد خامنه‌ای، رییس کمیته ملی المپیک ایران شد

By | ۱۴۰۱-۰۶-۰۷

مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک ایران امروز برگزار شد و «محمود خسروی‌وفا» محافظ سابق آیت‌الله «علی خامنه‌ای» به ریاست این کمیته رسید.

کمیته ملی المپیک، بالاترین نهاد ورزشی هر کشور است که به صورت مستقیم زیرنظر کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) فعالیت می‌کند.

طبق اساسنامه کمیته بین‌المللی المپیک، کمیته‌های ملی هر کشور باید از سیاست دور باشند.

امروز در شروع فرایند رای‌گیری مجمع انتخاباتی، ۵۳ عضو شامل ۲۸ المپیکی و ۲۵ غیرالمپیکی حضور داشتند.

پس از شمارش آرا از مجموع ۵۳ رای ماخوذه، خسروی‌وفا ۲۴ رای، علی‌نژاد ۲۴ رای و باقرزاده ۵ رای کسب کردند و انتخابات به دلیل به دست نیامدن حداکثر مطلق رای توسط یک کاندیدا، به دور دوم کشیده شد.

در دور دوم رای‌گیری، دو عضو غیر المپیکی دیگر به مجمع اضافه شدند و تعداد اعضا به ۵۵ نفر رسید.

در پایان رای‌گیری از ۵۵ رای، خسروی‌وفا ۲۸ رای و علی‌نژاد ۲۷ رای کسب کردند. به این ترتیب محمود خسروی‌وفا برای چهار سال به عنوان رییس کمیته ملی المپیک انتخاب شد.

محمود خسروی‌وفا، در ابتدای دهه ۶۰ خورشیدی، بادیگارد و محافظ آیت‌الله علی خامنه‌ای بود.

از بادیگارد سابق علی خامنه‌ای چه می‌دانیم؟

طی ۲۵ سال اخیر، ریاست کمیته ملی پارالمپیک ایران را «محمود خسروی‌وفا» برعهده داشت. در مورد او گفته می‌شود که هیچ‌کس قادر به جابه‌جا کردنش نیست.

فدراسیون «جانبازان و معلولین» در کنار کمیته پارالمپیک ایران، متولیان ورزش قهرمانی و ورزش همگانی جامعه معلولین ایران هستند.

در سوابقی که به صورت روشن از او منتشر می‌شود، می‌توان ریاست فدراسیون جانبازان و معلولین، عضو کمیته اجرایی ملی المپیک، عضو شورای بسیج ورزش کشور و عضو شورای هماهنگی ورزش صداوسیما را دید. اما مهم‌ترین خصیصه او، مسئولیت حفاظت از آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی است.

خودش خاطراتی از معلق شدن خودروی علی خامنه‌‌ای در دهه ۶۰ خورشیدی را روایت می‌کند، اما آن‌چه در موردش کمتر صحبت می‌کند، نقشش در بیرون کشیدن علی خامنه‌ای از مهلکه بمب‌گذاری و ترور نافرجام رهبر کنونی جمهوری اسلامی است.

سردار محمود خسروی‌‌وفا، ششم تیر سال ۱۳۶۰ زمانی که علی خامنه‌ای توسط بازماندگان گروه «فرقان» مورد ترور قرار گرفت؛ علی خامنه‌ای را به دوش کشید، سوار خودروی شخصی‌اش کرد و به بیمارستان رساند. براثر انفجار بمبی که در ضبط صوت مقابل علی خامنه‌ای منفجر شد، استخوان ترقوه او شکست و رگ و چند عصب حرکتی او قطع شد.

از خاطرات آن روز می‌توان به ملاقات سال ۱۳۸۵همراهان علی خامنه‌ای با او به مناسبت سالگرد این ترور، در وب‌سایت شخصی رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد.

سردار محمود خسروی‌وفا به گفته خودش (در مصاحبه سال ۹۱ با سایت رسمی رهبر ایران) در اوایل انقلاب و نیز در مقطعی از دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای، مسئول حفاظت از رهبر کنونی ایران بوده است. او از جانبازان جنگ هشت‌ساله با عراق، از فرماندهان سپاه‌پاسداران و یکی از اعضای سپاه «قدس» و یاران دائمی سردار «قاسم سلیمانی» محسوب می‌شد.

ارادتش به قاسم سلیمانی را هم در همین اولین قدم و با انتخاب لقبی از او، برای کاروان پارالمپیک ایران نشان داد. او بهمن سال ۱۳۹۹، یک سال پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را هویت جمهوری اسلامی نامید و گفت: «قاسم سلیمانی تراز ورزش قهرمانی و پهلوانی را به هم ریخت.»

چرا مدیر امنیتی رییس کمیته المپیک می‌شود؟

کسی نمی‌داند محمود خسروی‌وفا چرا بیش از دو دهه و نیم رییس و تصمیم‌گیرنده اول ورزش معلولین و پارالمپیک ایران بود. اما حالا سوال بزرگ‌تری شکل می‌گیرد که محافظ شخصی آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های ابتدایی انقلاب، چگونه به ریاست بالاترین نهاد ورزشی ایران می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین وظایف کمیته ملی المپیک ایران، آماده‌سازی تیم‌های ورزشی و ورزشکاران ایران برای اعزام به رقابت‌هایی است که به صورت مستقیم زیر نظر کمیته بین‌المللی المپیک IOC برگزار می‌شوند.

اما در جمهوری اسلامی، یکی از مهم‌ترین وظایف تمامی روسای پیشین کمیته ملی المپیک ایران، فراری دادن کلیت ورزش کشور از خطر تعلیق بوده است.

موضوع ممنوعیت مبارزه ورزشکاران ایران و اسراییل، طی دو دهه اخیر حساسیت‌های کمیته بین‌المللی المپیک را به بالاترین حد خود رساند.

حضور مدیران سیاسی و دور ماندن همیشگی ورزشکاران مستقل از این سمت، موقعیتی است که جمهوری اسلامی برای خودش در ورزش بین‌المللی خلق کرد تا از احتمال تعلیق فرار کند.

موضوعاتی مانند «ممنوعیت مبارزه ورزشکاران ایرانی با حریفان اسراییلی»، «سیاسی شدن فدراسیون‌ها» و «امنیتی شدن کامل ورزش ایران با حضور نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در اردوهای تیم‌های ملی»، از جمله دلایلی هستند که جمهوری اسلامی میلی به انتخاب یک چهره «غیرخودی» برای انتخابات ریاست این کمیته نشان ندهد.

در تاریخ سال‌های اخیر ورزش کشور، هیچ شخصیتی به اندازه محمود خسروی‌وفا به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک نبوده است.

آیا بادیگارد، مدیر مادام‌العمر کمیته المپیک می‌شود؟

محمود خسروی‌وفا بیش از ۲۵ سال ریاست ورزش جانبازان و معلولین و کمیته پارالمپیک ایران را در دست داشت.

هیچ کس قادر به کنار زدن او یا برکناری‌اش نشد و حالا سوال اینجاست که مرد شماره یک رهبر جمهوری اسلامی در ورزش ایران، پس از رسیدن به قدرت در کمیته ملی المپیک، تا چه زمانی در این مسند باقی خواهد ماند؟

از سال ۱۳۵۸ تاکنون، «حسین شاه‌حسینی» عضو «شورای مرکزی جبهه ملی»، «مصطفی داوودی» از مدیران نزدیک به «محمدعلی رجایی» و از مخالفین ورزش‌های شطرنج، تنیس، بوکس و شمشیربازی به دلیل آن‌چه طاغوتی بودن آن‌ها می‌خواند، «حسن غفوری‌فرد» عضو شورای مرکزی حزب «موتلفه اسلامی» و رییس هیات بازرسی و نظارت «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «مصطفی هاشمی‌طبا» سیاستمدار اصلاح‌طلب و عضو حزب «کارگزاران»، «عیسی کلانتری» مدیر دولت‌های «میرحسین موسوی»، «اکبر هاشمی رفسنجانی»، «محمد خاتمی» و «حسن روحانی»، «حسین محلوجی» استاندار سابق لرستان، عضو حزب «جمهوری اسلامی» و وزیر معادن و فلزات در دولت‌های اول و دوم هاشمی رفسنجانی، «محمد علی‌آبادی» مدیر دولت «محمود احمدی‌نژاد»، «کیومرث هاشمی» سیاستمدار اصول‌گرا و از مدیران دولت احمدی‌نژاد و «رضا صالحی امیری» عضو سابق وزارت اطلاعات، ریاست کمیته ملی المپیک ایران را برعهده داشته‌اند.

هیچ یک از این مدیران، به حد محمود خسروی‌وفا، نزدیک به رهبر و منویات موردنظر او نبودند. هیچ یک هم به عمر مدیریتی آقای خسروی‌وفا در ورزش نزدیک نشدند.
پیام یونسی‌پور
ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *