گزارشگر ویژه سازمان ملل: شورای حقوق بشر علیه حجاب اجباری در ایران قطعنامه صادر کند

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۷

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا: مرگ مهسا امینی حین بازداشت وحشتناک است

نماینده آمریکا در امور ایران مرگ مهسا امینی را وحشتناک خواند و بر لزوم پاسخگو کردن مسئولان جمهوری اسلامی تاکید کرد. گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نیز خواهان تصویب قطعنامه‌ای علیه حجاب اجباری در ایران در شورای حقوق بشر شد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در توییتی، مرگ مهسا امینی «پس از جراحات وارده در بازداشت» به دلیل رعایت نکردن حجاب اسلامی را «وحشتناک» توصیف کرد و ضمن ابراز همدردی با خانواده او، نوشت: «ایران باید به خشونت علیه زنان به دلیل استفاده آنان از حقوق اساسی خود پایان دهد و مسئولان مرگ مهسا امینی باید پاسخگو باشند.»

از سوی دیگر، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در واکنش به مرگ مهسا امینی، سه روز پس از اینکه گشت ارشاد او را بازداشت کرد، مسیر مقام‌های جمهوری اسلامی در برخورد با زنان را شرم‌آور خواند و درخواست کرد در شورای حقوق بشر سازمان ملل در مخالفت با حجاب اجباری در ایران قطعنامه‌ای تصویب شود.

نیروهای گشت ارشاد مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ساله اهل سقز، را عصر سه‌شنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، در خروجی مترو حقانی دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل کردند. چند ساعت بعد از بازداشت، خانواده امینی مطلع شدند که دخترشان پس از بازداشت و انتقال به بازداشتگاه وزرا، به بیمارستان منتقل شده است.

مهسا در سه روز گذشته، با سطح هوشیاری ۳ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کسری در خیابان الوند تهران بستری بود و روز جمعه، مرگ او به طور رسمی اعلام شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در نشست مجازی که سازمان ایمپکت ایران برگزار کرد، با ابراز تاسف شدید از جان باختن مهسا امینی، از گسترش مداوم نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ابراز تاسف کرد و گفت که جامعه جهانی باید این اقدام‌های مقام‌های ایران را به‌شدت محکوم کنند.

رحمان خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی این پرسش را مطرح کرد که از تحمیل حجاب بر زنان ایرانی، در حالی‌ که بسیاری از آنان حجاب را در شمار ارزش‌های خود نمی‌دانند، چه هدفی دارند؟

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران افزود: «اقدام‌های مقام‌های جمهوری اسلامی در نقض آزاردهنده حقوق زنان و تحمیل حجاب اجباری فقط به اقدام‌های گشت ارشاد و بازداشت و زندانی کردن زنان محدود نیست. آن‌ها حتی گروهی از مردم را به نقض حقوق زنان دیگر و اسیدپاشی به زنان فقط به دلیل تفاوت پوشش‌ تشویق کرده‌اند و همه این موارد نیز مستند شده است.»

جاوید رحمان با اشاره به افزایش فشارها بر اقلیت‌های قومی و دینی در ایران، گفت که رویکرد جمهوری اسلامی در قبال اقلیت‌های قومی، زبانی و فرهنگی تبعیض‌آمیز است و حتی در استان‌هایی چون کردستان، خوزستان، و سیستان و بلوچستان، فقر را به شکلی سازمان‌یافته تداوم می‌دهند.

گستردگی واکنش‌های اعتراضی به مرگ مهسا امینی حین بازداشت نیروهای گشت ارشاد، مقام‌های جمهوری اسلامی از رئیسی تا قالیباف را واداشت بررسی این پرونده را وعده دهند. محمدباقر قالیباف، ​رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت که به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور دستور داده است «همه ابعاد حادثه رخ‌داده برای مهسا امینی را با قید فوریت و دقت» بررسی کنند.

او علاوه بر اینکه از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است، سال‌ها فرمانده نیروی انتظامی بود و با راه‌اندازی گشت‌های ویژه با بنزهای الگانس در سطح خیابان‌های در تهران و دیگر شهرها برخورد با زنان و جوانان را گسترش داد. قالیباف هنگام بازداشت و کشته شدن زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-کانادایی، فرمانده نیروی انتظامی بود و مانند سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، و همچنین یکی از نیروهای وزارت اطلاعات، جزو متهمان پرونده زهرا کاظمی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *