دست‌کم ۹ نفر در پنج روز اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند

By | ۱۴۰۱-۰۶-۳۱

ا گذشت پنج روز از اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران، آمار دقیقی از میزان کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان در دست نیست. استاندار کردستان کشته شدن سه نفر را در این استان تأیید کرده، دادستان کرمانشاه هم از کشته شدن دو نفر در این شهر خبر داده است.

پی‌گیری‌های رادیو فردا تاکنون از تأیید کشته شدن شش معترض حکایت دارد. خبرگزاری ایرنا هم از کشته شدن یک همیار پلیس در شیراز خبر داده است.

از روز ۲۶ شهریور که مهسا امینی، دختر جوانی که در بازداشت گشت ارشاد جان باخت، در سقز به خاک سپرده شد، ابتدا شهر سقز و سپس دیگر شهرهای استان کردستان و سایر شهرهای ایران صحنه اعتراضات مردمی بوده است.

اعتراضاتی که به‌دلیل خشونت نیروهای گارد ویژه و نیروهای امنیتی و تیراندازی مستقیم، به کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان منجر شده است که پیگیری‌های رادیو فردا هویت شش تن از این کشته‌شدگان را تایید می‌کند.

منابع رادیو فردا می‌گویند فریدون محمودی روز ۲۸ شهریور در شهر سقز در اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

همچنین رادیو فردا مطلع شده که فواد قدیمی در شهر دیواندره روز ۲۸ شهریور در اثر اصابت گلوله زخمی شده بود. او روز ۳۰ شهریور در بیمارستان کوثر سنندج جان خود را از دست داد.

محسن محمدی یکی دیگر از معترضان در شهر دیواندره است که روز ۲۸ شهریور هدف گلوله مستقیم قرار گرفت، و رادیو فردا توانسته است هویت او را تأیید کند.

رضا لطفی، دیگر معترضی است که روز ۲۸ شهریور در شهر دهگلان هدف گلوله ماموران گارد ویژه قرار گرفت، و فرجاد درویشی در شهر ارومیه در روز ۲۹ شهریور بر اثر اصابت گلوله جان باخته است.

زکریا خیال، نوجوان ۱۶ ساله هم روز ۲۹ شهریور در شهر پیرانشهر به‌دلیل اصابت گلوله جان باخته است.

علاوه بر این آمار، منابع حقوق بشری از جان باختن تعداد دیگری از معترضان خبر می‌دهند؛ از جمله شبکه حقوق بشر کردستان از هاجر عباسی، زن مهابادی به عنوان یکی از کشته‌شدگان نام برده و اعلام کرده که خانم عباسی بر اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای به صورتش، زخمی شده و جان باخته است.

این شبکه همچنین گزارش داده که در جریان اعتراضات روز سه‌شنبه در شهر کرمانشاه یک زن ۵۵ ساله به نام مینو مجیدی با شلیک نیرهای ضدشورش کشته شده است.

رادیوفردا به طور مستقل موفق به تأیید این دو خبر نشده است.

در این میان شهرام کرمی، استاندار کرمانشاه، خبر داد که دو جان‌باخته این استان با سلاح‌های غیرسازمانی هدف قرار گرفته‌اند.

استاندار کردستان هم روز ۲۹ شهریور درباره کشته شدن سه نفر از معترضان در شهرهای این استان گفته بود که یکی از آن‌ها که از اهالی شهر دیواندره بود با سلاح جنگی کشته شده است. اسماعیل زارعی‌کوشا بدون اشاره به هویت این افراد، گفته بود که فرد دیگری با همان شرایط در خودرویی در کنار بیمارستان سقز پیدا شده و در مورد فرد سوم نیز گفت که موضوع در دست بررسی است.

همزمان خبرگزاری ایرنا گزارش داده که در جریان تجمع شامگاه ۲۹ شهریور در شیراز سه مأمور انتظامی مجروح شده‌اند و یک همیار پلیس نیز بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست داده است.

بر اساس پیگیری‌های رادیوفردا و گزارش‌های دیگر منابع خبری/ف.ق./م.ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *