آمریکا مجوز کلی توسعه دست‌رسی به خدمات و حمایت از آزادی اینترنت را برای ایرانیان صادر کرد

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۲

به دنبال کاهش دسترسی به اینترنت در ایران و درخواست برای اینترنت ماهواره‌ای، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مجوز کلی توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای ایرانیان صادر شده است. بر اساس این اعلام، جزییات جدید مستثنی شدن اینترنت از تحریم‌ها، هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: «در حالی که ایرانیان شجاع برای اعتراض به مرگ مهسا امینی به خیابان‌ها می‌آیند، آمریکا حمایت خود را از جریان آزاد اطلاعات، در مورد مردم ایران تقویت می‌کند.»

به گفته معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، این تغییرات به مردم ایران کمک خواهد کرد تا برای مقابله با تلاش‌های دولت برای نظارت و سانسور آن‌ها، مجهزتر شوند.

او بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که واشینگتن در هفته‌های آینده دستورالعمل‌های مربوط به این موضوع را اعلام خواهد کرد.

به گفته آدیمو، دولت آمریکا از مدت‌ها پیش برخی استثناهای مرتبط با اینترنت را برای تحریم‌های خود علیه ایران ارائه کرده است اما به دنبال به‌روز‌ کردن آن‌هاست.

پس از اعتراضات در ایران، اینترنت دچار اختلال و در برخی شهرها به کلی قطع شده است. در همین حال بر اساس برخی گزارش‌ها اینترنت سرویس‌دهنده‌های موبایل در ایران از ساعت چهار بعدازظهر جمعه قطع شده است.

در واکنش به این قطع اینترنت از سوی حکومت به منظور ممانعت از اطلاع‌رسانی درباره اعتراض‌ها و سرکوب‌های خونین احتمالی، درخواست از ایلان ماسک برای فراهم کردن امکان دسترسی ایرانیان به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مطرح شد.

ماسک در پاسخ به این تقاضا از دولت ایالات متحده خواست تا این موضوع را از فهرست تحریم‌های خود علیه ایران کنار بگذارد.

به دنبال این درخواست، گروهی از اعضای دو حزب مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره و سنا)، از وزیر خزانه‌داری ایالات‌ متحده خواستند به محض دریافت درخواست ایلان ماسک برای ارایٔه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، فورا با تقاضای او موافقت کرده و برای کمک به حفظ ارتباط اینترنتی مردم ایران، هر چه در توان دارد انجام دهد.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌ خواه مجلس نمایندگان آمریکا، تاکید کرد دولت ایالات متحده باید برای دسترسی معترضان ایران به اینترنت، همه موانع اداری را فورا رفع کند.

مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم با تاکید بر لزوم حفظ ارتباط اینترنتی معترضان در ایران گفت: «ایالات متحده باید با همه توان خود به ایرانیان شجاعی که علیه بی‌عدالتی تظاهرات می‌کنند، کمک کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *