گسترش اعتراضات مردم ایران در خیابان‌ها با وجود کارزار سرکوب جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۸

اعتراضات سراسری مردم ایران با وجود سرکوب خونین نیروهای امنیتی و قطع اینترنت در حال گسترش به شهرهای مختلف است و معترضان در گروه‌های بزرگ خیابان‌های بسیاری از شهرها را تحت کنترل خود درآوردند و با روسری سوزی و سردادن شعار خواستار براندازی جمهوری اسلامی شدند.

در تهران، مردم مناطق مختلف خیابان‌ها را بستند و با روشن کردن آتش و سر دادن شعارهای ضد حکومتی به تظاهرات خود ادامه دادند.

ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشال تظاهرات گسترده مردم را در شهرک اندیشه شهریار، نیاوران، بلوار فردوس، آریا شهر، تهران پارس، ستارخان، شهرک اکباتان، هفت حوض، نازی آباد، شهرک امید، چیتگر، بلوار کشاورز، نارمک، قیطیریه، پل صدر، پل رومی، تجریش ، جنت آباد و پارک وی نشان می‌دهد.

ویدیوهای رسیده نشان می‌دهد معترضان خیابان ولی‌عصر را مسدود کرده و در میدان تجریش در تجمعی مانتوها را آتش زدند.

در شهرهای مشهد، سنندج، تبریز، شاهین شهر، زنجان و قزوین نیز اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد.

در اشنویه، گزارش‌ها از کنترل بیشتر شهر به دست مردم خبر می‌دهد. در پی حضور قدرتمند معترضان در اشنویه در شامگاه جمعه، نیروهای امنیتی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، معترضان در اشنویه منزل مسکونی حسن بداغی و مغازه فتحی زرزا از عوامل سپاه پاسداران را آتش زدند.

ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال همچنین نشان می‌دهد معترضان در الوند در استان قزوین علاوه بر آتش زدن یک اتوبوس پلیس، با سنگ با نیروهای امنیتی مقابله می‌کنند.

«خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»، «‌امشب گودبای‌ پارتی رهبره»،«امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما» ، «این آخرین پیامه هدف خود نظامه»، «می کشم می کشم هر آنکه خواهرم کشت»، «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «زن، زندگی، آزادی» ، «رضا شاه روحت شاد»، «نه شیخ میخوایم نه ملا لعنت به آیت الله» و «مجتبی بمیری رهبری رو نبینی» از جمله شعارهای شاخص در اعتراضات بودند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای تاکید کرد: «در حالی که آمار کشته‌شدگان در اعتراضات ایران در حال افزایش است، جهان باید علیه سرکوب خونین اعتراضات مردم ایران اقدام معنادار انجام دهد. اعتراضات شجاعانه پس از جان باختن مهسا امینی، شدت خشم مردم ایران را از حجاب اجباری، کشتار و سرکوب گسترده نشان می‌دهد.»

این بیانیه با اشاره به شواهد خود از ۱۰ استان و ۲۰ شهر بزرگ گفت آمار کشته شدگان در روزهای اخیر دست‌کم ۳۰ نفر بوده، و پیش‌بینی کرد آمار واقعی بیش‌تر باشد.

علی کریمی، ستاره پیشین تیم ملی فوتبال ایران، نیز در واکنش به قطع اینترنت از سوی جمهوری اسلامی در حساب رسانه‌های اجتماعی خود نوشت: «سال ۵۷ هم مثل الان اینترنت نبود، ولی همه مردم با هم مثل امروز متحد بودن.»

در حالی که جمهوری اسلامی برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره سرکوب اعتراضات، اینترنت را در نقاط مختلف کشور از دسترس خارج کرده، تلاش‌ها برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به معترضان وارد مراحل جدی‌تری شده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در واکنش به توییت وزیر خارجه آمریکا درباره صدور مجوز توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای مردم ایران، نوشت که در حال فعال کردن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران است.

پیام‌رسان سیگنال نیز دستورالعمل کاملی برای راه‌اندازی سرورهایی برای کمک به کاربران ایرانی در دوز زدن فیلترینگ اینترنت منتشر کرد و از کارشناسان فناوری در جهان که تمایل دارند به مردم ایران در مقابله با سانسور کمک کنند تقاضای همکاری کرد.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر همه‌ی نویسندگان و هنرمندان، تشکل‌های صنفی و فرهنگی، و نهادهای آزادی‌خواه و مستقل است که حمایت خود را، به صراحت و به دور از عافیت‌طلبی‌های مرسوم، از جنبش آزادیخواهی مردم اعلام کنند.»

دامون گلریز، پژوهشگر مطالعات صلح و امنیت بین‌الملل، درباره اعتراضات ایران گفت: «اعتراضاتی که در ایران در حال رخ دادن است در میان کشورهای مسلمان منحصربه‌فرد است و در هیچ کشور مسلمانی زنان برای حقوق خود این‌چنین به خیابان نیامدند و مردها این‌چنین به حمایت از انها برنخواستند.»

در همین حال، سیاست انکارآمیز مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به تظاهرات سراسری مردم ادامه دارد. ابراهیم ریٔیسی در نخستین سخنرانی پس از بازگشت از نیویورک، راهپیمایی حکومتی نماز جمعه‌ها را همان «صدای ملت ایران» خواند که او سعی داشته در سازمان ملل عنوان کند. او گفت: «دشمنان تلاش کردند صدای ملت ایران آنجا شنیده نشود، اما به خواستشان نرسیدند و حضور مردم نقشه‌های دشمنان را شکست داد.»

احمد وحیدی وزیر کشور در مصاحبه‌ای گفت: «نتیجه بررسی‌های مختلف درباره مهسا امینی نشان داد ضرب و شتمی صورت نگرفته و شکستگی جمجمه در کار نبوده است.» او افزود: «محدودیت های اینترنت به جهت کنترل امنیت و برای کنترل اغتشاشگران است.»

حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای و مدیرمسئول روزنامه کیهان، نیز خیزش عمومی علیه جمهوری اسلامی را «انتقام ناکام دشمنان از حماسه اربعین با اسم رمز گشت ارشاد» خواند و به خبرگزاری فارس گفت «مرگ خانم مهسا امینی ربطی به نیروی انتظامی ندارد» و «فقط یک بهانه» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *