اذعان انسیه خزعلی, معاون رئیسی به بی‌اثر بودن کلاس‌های آموزشی گشت ارشاد در موضوع حجاب

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۹

در پی مرگ مهسا امینی، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران روز جمعه، هشتم مهرماه، اذعان کرد که برگزاری کلاس‌های آموزشی دوساعته در گشت ارشاد با موضوع حجاب تاکنون هیچ اثری نداشته است.

خبرگزاری ایلنا روز جمعه به نقل از انسیه خزعلی از برنامه‌ها و طرح‌های جدید در موضوع حجاب خبر داد و گفت: «آموزش‌ها باید حتما توسط دستگاه‌های متولی و با فنون لازمی که تاثیرگذار است، انجام بگیرد.»

او همچنین گفت: «دستگاه‌هایی که متولی هستند و کم‌کاری و ترک فعل کرده‌اند هم باید مورد بازخواست قرار گیرند.»

خانم خزعلی در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا آموزش‌های دو ساعته می‌تواند تاثیرگذار باشد یا خیر» به‌روشنی اذعان کرده است: «به نظر من نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.»

اقرار به بی‌فایدگی این کلاس‌های بازآموزی که برای اجرای حجاب اجباری برای زنانی برگزار می‌شود که در خیابان توسط گشت ارشاد بازداشت می‌شوند کمتر از دو هفته پس از مرگ مهسا امینی رسانه‌ای می‌شود.

مرگ مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله سقزی، که پس از بازداشت توسط گشت ارشاد و انتقال به خیابان وزرا در تهران برای کلاس آموزشی در مورد حجاب جان باخت با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

از جمله حرکت‌های اعتراضی زنان در ایران به این اقدام، سوزاندن روسری‌ها در آتش، حضور بدون حجاب در خیابان‌ها، حتی در شهرهای مذهبی چون قم، و به دست گرفتن روسری‌ها در تجمع‌های اعتراضی جاری است.

علاوه بر این اقدام نمادین، شمار زیادی از زنان ایرانی و غیر ایرانی نیز با کوتاه کردن موهای خود اعتراض خود را به حجاب اجباری و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها در پی کشته شدن مهسا امینی نشان داده‌اند.

در خلال اعتراض‌های گسترده در روزهای گذشته شماری از مقامات فعلی و سابق جمهوری اسلامی نیز بر ناکارآمدی شیوه‌های ترویج حجاب در ایران تاکید کرده‌اند.

جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران نیز روز جمعه، هشتم مهر، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن خشونت‌آمیز اعتراض‌ها و کشتن معترضان درباره «رعایت اصل حجاب» گفته‌اند که «فارغ از اختلافات در باب حدود آن که شرعاً واجب است، اما اجبار بر رعایت حجاب هیچ دلیل شرعی ندارد و ادله‌هایی که برخی به سود آن اقامه نموده‌اند، ضعیف و مخدوش است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «نه مسوولین امر به معروف و ماموران گشت ارشاد، از حلال و حرام و معروف و منکر، آگاهی دارند و نه افرادی که مورد ارشاد واقع می‌شوند، عمل خود را منکر و حرام میدانند. ارشاد ناآگاه هم که واجب نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *