علی خامنه‌ای : در این حوادث بیش از همه به نیروهای انتظامی و بسیج ظلم شد

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۱

رسانه‌های داخلی ایران روز دوشنبه ۱۱ مهر متنی از یک سخنرانی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده و گفتند که این سخنرانی پس از سان دیدن او از «مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های نیروهای مسلح در دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن» انجام شده است.

بنابر این گزارش، در این سخنرانی تمامی جنبش اعتراضی ادامه‌دار اخیر مردمی را که در اکثریت شهرهای ایران جریان داشته «کار دستگاه‌های جاسوسی و سیاست‌گذاران عنود خارجی» و با «طراحی» آمریکا و اسرائیل دانسته و گفته است که «در این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج» ظلم شد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده، نیروهای انتظامی و بسیج در جریان اعتراضات خشونت شدیدی را علیه معترضان به کار برده‌اند و با شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی حدود صد معترض از جمله چندین کودک را کشته‌اند.

همچنین نیروی انتظامی که متهم به «قتل» مهسا امینی شده، حاضر به پاسخگویی دقیق و انتشار اسناد مربوط به بازداشت او نیست.

علی خامنه‌ای در این سخنرانی مدعی شد که «من به صراحت می‌گویم این اغتشاش‌ها و ناامنی‌ها، طراحی آمریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود و حقوق‌بگیران آنها و برخی از ایرانی‌های خائن در خارج به آنها کمک کردند.»

مسئولان جمهوری اسلامی از اسرائیل با عناوینی چون «رژیم صهیونیستی» یاد می‌کنند.

او افزود که به باور او «این کار عاملی جز دستگاه‌های جاسوسی و سیاست‌گذاران عنود خارجی ندارد و پشت صحنه قضایای اخیر، این زورگویان قرار دارند و دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان یا بر سر با حجاب و بدحجاب نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی برای این مدعای خود هیچ شواهد و مدارکی ارائه نکرد و جزئیاتی به‌دست نداد.

سخن او در مورد موضوعیت نداشتن حجاب در اعتراضات نیز در حالی بیان می‌شود که مسئله اعتراض به حجاب اجباری در میان موضوعات اصلی اعتراضات مردمی هفده روز اخیر در خیابان‌های ایران است که از شعارها و روسری‌سوزی‌های معترضان پیداست.

علی خامنه‌ای همچنین جان‌باختن مهسا امینی به دلیل بازداشت از سوی گشت ارشاد را امری دانست که «مسلم نیست» و درباره‌اش «تحقیق» نشده است.

این درحالی است که شاهدان عینی از ضرب‌وشتم مهسا امینی در هنگام بازداشت توسط نیروهای «گشت ارشاد» خبر داده‌اند و پزشکان مستقل نیز پس از مشاهده سی‌تی‌اسکن مغز مهسا امینی، شکستگی جمجمه او ناشی از اصابت ضربه شدید را تایید کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه نیز مدعی شد که در اعتراضات مردمی «قرآن آتش زدند، حجاب از سر زن محجبه کشیدند و مسجد و حسینیه» به آتش کشیدند. او برای هیچیک از این ادعاها نیز مدرکی ارائه نکرد.

علی خامنه‌ای در روزهای اخیر در انظار عمومی ظاهر نشده بود و با وجود گذشت سه هفته از اعتراضات ضدحکومتی در ایران، تا پیش از این درباره این اعتراضات اظهارنظر نکرده بود.

پیشتر وب‌سایت خامنه‌ای از یک سخنرانی او در روز ۳۰ شهریور در جمع نظامیان خبر داده بود که در آن نیز رهبر جمهوری اسلامی اشاره‌ای به مرگ مهسا امینی و اعتراضات پس از آن نکرد.

این در حالی است که قبل از شروع اعتراضات، روزنامه نیویورک‌تایمز از بیمار شدن علی خامنه‌ای و انجام یک عمل جراحی روی او خبر داده بود.

نیویورک‌تایمز در میانه اعتراضات نیز تاکید کرد که گزارش این روزنامه آمریکایی در مورد بیماری و جراحی اخیر رهبر جمهوری اسلامی ایران درست بوده است.

همچنین پیش از آغاز اعتراضات، در پی لغو مراسم رسمی دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با خامنه‌ای و همچنین لغو سخنرانی او برای بسیجیان گرگان، گمانه‌زنی‌هایی درباره وضعیت جسمی او به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد.

علی خامنه‌ای از سال ۱۳۶۸ تاکنون به عنوان «ولی فقیه» و فرمانده کل نیروهای مسلح، قدرت اصلی حکومت ایران را در دست دارد.

انتشار خبر درباره «دیدار خامنه‌ای با نیروهای مسلح» در میانه اعتراضات ایران می‌تواند حمایت او از سرکوب اعتراضات ایران تلقی شود.

موضوع چهره‌های معروف

علی خامنه‌ای سپس با اشاره به موضع‌گیری شمار فزاینده‌ای از چهره‌های ورزشی و هنری ایران علیه جمهوری اسلامی در روزهای اخیر گفت: «از نظر من این موضع‌گیری‌ها هیچ اهمیتی ندارد و نباید در مورد آنها حساسیت به خرج داد.»

او سپس «شرف» چهره‌هایی را که با مردم معترض همراهی می‌کنند زیر سوال برده و گفت: «جامعه هنری و ورزشی ما سالم است و در آن عناصر مؤمن و با شرف کم نیستند و موضع‌گیری چند نفر ارزشی ندارد.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه هم در مورد سلبریتی‌های ایرانی گفت: «تطبیق اینکه موضع‌گیری آنها عناوین مجرمانه دارد یا نه با قوه قضائیه است ولی از لحاظ عمومی، موضع‌گیری این افراد ارزشی ندارد و جامعه هنری و ورزشی با این مواضع دشمن شادکن آلوده نخواهد شد.»

در جریان اعتراضات، بسیاری از چهره‌های معروف هنری و ورزشی ایرانی و خارجی از معترضان حمایت کردند که به ویژه حمایت برخی از چهره‌های ایرانی، خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت.

علی کریمی فوتبالیست سابق، مهران مدیری طنزپرداز و سردار آزمون مهاجم تیم ملی فوتبال ایران از جمله این چهره‌ها هستند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز دوشنبه چهارم مهر، چهره‌های حامی اعتراضات ساکن داخل کشور را تهدید کرد و گفت آنان باید «خسارت‌های مادی و معنوی» ناشی از اعتراضات را پرداخت کنند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *