خیزش سراسری؛ تحصن و تجمع گسترده دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور در روز سه‌شنبه ۱۲ مهر

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۲

دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور روز سه‌شنبه ۱۲ مهر ماه برای چهارمین روز پیاپی دست به تجمع و تحصن در دانشگاه‌های خود زدند. آنان ضمن حمایت از اعتراضات سراسری، در تجمعاتشان به سرکوب و بازداشت هم‌صنفی‌های خود از جمله در دانشگاه شریف اعتراض کردند.

این تجمع‌ها در حالی برگزار شدند که برخی دانشگاه‌ها برای جلوگیری از ادامه اعتصابات دانشجویی، با والدین دانشجویان تماس گرفته و خود را «حراست دانشگاه» معرفی کرده‌اند.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داد در روزهای گذشته با خانواده بسیاری از دانشجویان تحت این عنوان تماس گرفته شده و به آن‌ها اخطار و هشدار داده‌اند که فرزندان خود را از فعالیت «ضد نظام در فضای مجازی» منع کنند.

تماس‌هایی که با هدف ایجاد رعب و وحشت و اعمال فشار روانی بر خانواده دانشجویان گرفته می‌شود و به منظور پایان دادن به اعتصابات دانشجویان در اعتراض به سرکوب و بازداشت هم‌کلاسی‌هایشان است.

تهران

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ظهر روز ۱۲ مهر، دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر واقع در منطقه ونک، در محاصره نیروهای یگان ویژه قرار گرفت.

دانشجویان این دانشگاه اکنون امکان خروج ندارند و در خطرند.

این اتفاق در حالی رخ داد که جمعی از دانشجویان این دانشکده با سر دادن شعارهایی از جمله «‌زن، زندگی، آزادی» دست به تحصن و اعتراض زدند.

دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر همچنین خطاب به ماموران امنیتی شعار «بی‌غیرت کم آورده، رفته تفنگ آورده» سر دادند.

از صبح روز سه‌شنبه، تجمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هم در دو سوی نرده‌های دانشگاه برپا شد.

دانشجویان دانشگاه الزهرا هم در تجمع روز سه‌شنبه خود خطاب به دانشجویان بسیجی که در سمت دیگر حیاط دانشگاه جمع شده بودند شعار «‌پرچمت رو تکون بده، ساندیست رو نشون بده» سر دادند.

در دانشگاه بهشتی هم دانشجویان با برگزاری تجمع، شعارهایی از جمله «‌بسیجی دروغگو، کارت دانشجوییت کو» سر دادند.

ویدیوی ارسالی مخاطبان به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد روز سه‌شنبه ۱۲ مهر دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران در حیاط دانشگاه تحصن کرده و شعار «دانشجوی با غیرت حمایت حمایت» سر دادند.

تبریز

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با برگزاری تجمعی، شعار «‌از کردستان تا تبریز، فقر و فساد و تبعیض» سر دادند.

در روزهای گذشته دانشجویان دانشگاه تبریز نیز هدف حمله سرکوبگران قرار گرفته بودند.

کردستان

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با برگزاری تجمعی در محوطه این دانشگاه شعار «‌از شریف تا کردستان، خونین تمام ایران» سردادند.

گیلان

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم با برگزاری تجمع در حیاط بیمارستان رازی، پلاکاردهایی از قبیل «‌پف‌فیل آجیل نمی‌شه، بسیجی دانشجو نمی‌شه» و «‌آمبولانس وسیله‌ای‌ است برای حمل بیمار» در دست گرفتند.

ارومیه

در ارومیه دانشجویان با برگزاری تجمعی در صحن دانشگاه شعارهایی از جمله «‌دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» سر دادند.

مشهد

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز با شعار «‌مشهد، زاهدان، جانم فدای ایران» و «‌عدالت، آزادی، حجاب اختیاری»، تجمعی گسترده در این دانشگاه شکل دادند.

بر اساس گزارش‌ها، این تجمع مقابل دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برپا شد و دانشجویان معترض شعار «‌این دیگه اعتراض نیست، شروع انقلابه» سر دادند.

علاوه بر دانشگاه فردوسی، شمار زیادی از دانشجویان در واحد خواهران «دانشگاه امام رضای مشهد» هم دست به تجمع زدند.

شهرهای دیگر

بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده، دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل و همچنین دانشجویان دانشگاه قم نیز در صحن دانشگاه‌های خود تجمع کردند.

تداوم اعتراض‌ها و تحصن‌های دانشجویی در حالی است که دانشگاه صنعتی شریف عصر روز یک‌شنبه، ۱۰ مهر شاهد حمله خشونت‌بار عناصر و نیروهای سرکوب به دانشجویان معترض بود.

این نیروها با محاصره دانشگاه صنعتی شریف و ورود به دانشگاه، ده‌ها دانشجو را مضروب یا با شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن، زخمی کردند.

بر اساس آخرین خبرها، بیش از ۴۰ دانشجو در جریان درگیری‌های یک‌شنبه همراه با خشونت و ضرب و شتم بازداشت و تعدادی از استادان این دانشگاه هم مضروب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *