فراخوان‌های دانشگاه شریف و جوانان محلات تهران برای برگزاری تجمع اعتراضی در روز شنبه ۱۶ مهر

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۴

خیزش سراسری ایرانیان در داخل و خارج کشور علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد. بیانیه‌های جدیدی برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی در ایران و بیرون از ایران منتشر شده‌اند. شورای دانشگاه شریف و جوانان محلات تهران فراخوان‌هایی برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روز شنبه ۱۶ مهر منتشر کرده‌اند.

بر اساس اعلام شورای دانشگاه صنعتی شریف، تجمع در این دانشگاه، ساعت ۱۳ روز شنبه شانزدهم مهر مقابل کتابخانه مرکزی، در اعتراض به حمله اخیر لباس‌شخصی‌ها به دانشجویان این دانشگاه برگزار خواهد شد.

پیشتر ۶۵ نفر از استادان دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه‌ای نوشتند: «تا بی‌نهایت نمی‌توان با زور و با جبر بر اکثریت مردم حکومت کرد و هر خواسته به حقی را با سرکوب نظامی، امنیتی، خیابانی، نیروهای لباس شخصی، ضرب و جرح و ارعاب و تهدید پاسخ داد.»

همزمان روز پنج‌شنبه ۱۴ مهر، گروه «جوانان محلات تهران» با صدور اطلاعیه شماره هفت خود از مردم ایران خواست مانند شنبه گذشته، روز شنبه ۱۶ مهر ماه به خیابان‌ها و میدان‌های اصلی شهرها بروند.

اما دانشجویان برخی دانشگاه‌های کشور که قصد دارند تجمع‌های تازه‌ای برگزار کنند، اعلام کرده‌اند تحت فشار و تهدید قرار گرفته‌اند.

دانشجویان دانشگاه یزد در بیانیه‌ای از تهدید نیروهای امنیتی خبر دادند و نوشتند از روز چهارشنبه مسوولان دانشگاه یزد به وسیله تماس با خانواده‌‌ دانشجویان، شروع به اعمال فشار بر دانشجویان و تهدید آنان کرده‌اند که «اگر دانشجویان به تجمعات خود ادامه بدهند، دانشگاه هیچ مسوولیتی در قبال آنان ندارد».

بر اساس این بیانیه، دادستانی یزد به دانشگاه اعلام کرده که در صورت برگزاری تجمع روز شنبه، «به طور مستقیم با استفاده از گارد ویژه و نیروهای امنیتی به دانشگاه یورش برده و دانشجویان را به قول خودشان جمع می‌کنند».

جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز (واحد سوهانک) نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «ما به خونخواهی دوستانمان در صف اول این میدان می‌ایستیم و تا آزادی دیگر دوستان دانشجویمان دست از اعتراض و اعتصاب نخواهیم کشید.»

از سوی دیگر اما ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند در روز پنج‌شنبه ۱۴ مهر در شهرهایی از جمله پرند و اراک، دانش‌آموزان برخی مدارس تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

همچنین کشاورزان اصفهان در اعتراض به محقق نشدن مطالباتشان در زمینه دریافت حقابه،‌ در این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمعات و اعتراضات بیرون از ایران

فعالان ایرانی ساکن کانادا در ونکوور برای برگزاری تجمع اعتراضی و راهپیمایی در همبستگی با دانشجویان و معترضان ایران، برای ساعت ۱۵ روز شنبه هشتم اکتبر در برابر آرت گالری فراخوان دادند.

همچنین حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی در توییتی نوشت: «در حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان ایران در روز شنبه ۲۲ اکتبر تظاهرات بزرگی در یکی از شهرهای اصلی اروپایی برگزار خواهیم کرد. منتظر باشید.»

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، پس از خیزش جهانی ایرانیان در ده‌ها کشور جهان با فراخوان حامد اسماعیلیون و انجمن خانواده قربانیان پرواز اوکراینی، در ایران ماموران امنیتی اعضای برخی از خانواده قربانیان این پرواز را برای فشار و اخذ اعتراف اجباری تحت فشار قرار داده‌اند و تهدید کرده‌اند.

اما گروهی از فعالان آلمانی ساکن برلین به نام فمینیستا هم قصد دارند از ۱۷ تا ۲۴ مهر به مدت یک هفته و به صورت ۲۴ ساعته «در حمایت از جنبش فمینیستی مردم ایران و در اعتراض به سکوت سیاستمداران آلمان»، در مقابل دفتر حزب سبز آلمان در برلین تحصن کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *