مولوی عبدالحمید: دلیل اعتراضات ۹۸ فقط سوخت نبود؛ ما اهل معامله نیستیم

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۷

مولوی عبدالحمید، امام جمعه سنی زاهدان، با اعلام این که انتظار مردم استان سیستان و بلوچستان از سفر هیئت اعزامی رهبر جمهوری اسلامی به این استان برآورده نشده تاکید کرد: «ما اهل معامله نیستیم.»

آقای عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۷ آبان، به سفر اخیر محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به عنوان نماینده ویژه علی خامنه‌ای به زاهدان واکنش نشان داد.

او گفت که همه مردم انتظار داشتند نماینده رهبر به مدرسه دارالعلوم زاهدان که عبدالحمید مدیریت آن را برعهده دارد برود و با آسیب‌دیدگان اعتراضات نیز در همین مکان دیدار کند، اما حاج‌علی‌اکبری این کار را نکرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفت که برخی‌ها «پیشداوری کردند که اینها با این هیئت می‌نشینند و با خون شهدا [کشته‌شدگان اعتراضات] معامله می‌کنند، یا تطمیع می‌شوند یا تهدید می‌شوند و بالاخره به معامله تن می‌دهند.»

او گفت: «این پیشداوری اشتباه بود. ما نه تهدید را می‌پذیریم و نه تهدید را. ما اهل مذاکره هستیم و هم اهل تعامل، اما اهل معامله نیستیم.»

مولوی عبدالحمید روز چهارشنبه نیز در پیامی توئیتری به رویکرد هیئت اعزامی رهبر جمهوری اسلامی به استان سیستان و بلوچستان اعتراض کرد و گفت که این هیئت، دست به تهدید و ارعاب بیشتر زده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه هفته گذشته در اظهاراتی توهین‌آمیز، منتقدان اقدامات حکومت را «لال» و «زبان‌دراز» خوانده بود.

همچنین آقای عبدالحمید با اعلام این که فضل‌الرحمان کوهی، امام‌جمعه روستای پشامگ شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان، دراعتصاب غذاست، خواستار آزادی او شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه با یادآوری اعتراضات آبان ۹۸ گفت که گرچه جرقه آن اعتراضات «سوخت» بود، اما اصل مسئله مردم ایران این نبود.

او در ادامه دلیل اعتراضات ۹۸ و جاری در کشور و تلفات جانی سنگین را «نارضایتی» اقشار مختلف مردم عنوان کرد و ریشه آن را نبود «آزادی و عدالت» در جامعه عنوان کرد.

آقای عبدالحمید ادامه داد که «تبعیض، نابرابری و فشار گسترده» دلیل «خیزش» اخیر اقشار مختلف مردم ایران در اعتراضات سراسری جاری است.

او همچنین از منع ساخت مسجد برای اهل سنت در شهرهای مختلف ایران انتقاد کرد و گفت سه هزار بلوچ در زلزله بم کشته شدند، «اما هر چه تلاش کردیم در این شهر مسجد بسازیم نگذاشتند.»

مولوی عبدالحمید گفت: «هیج جا با گلوله به اعتراض مردم جواب نمی‌دهند و در دهان آنان نمی‌زنند.» آقای عبدالحمید همچنین خواستار لغو تعلیق دانشجویان معترض شد.

امام جمعه سنی زاهدان در هفته‌های گذشته به‌روشنی و با صراحت از اقدامات جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

در چند جمعه متوالی نیروهای حکومتی با تیراندازی به سوی معترضان در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان، دست‌کم صد تن از را و صدها تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

حمایت‌های اخیر مولوی عبدالحمید از معترضان و محکوم کردن سرکوب‌های خونین و خشونت‌بار مردم با انتقاد تند مقامات حکومتی همراه شده است.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *