فائزه هاشمی: فروپاشی محتوایی نظام رخ داده، چرا که هر جا را می‌بینی فشل است

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۶

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی گفته است، نظام جمهوری اسلامی دچار فروپاشی محتوایی شده است و اگر فروپاشی فیزیکی تاکنون رخ نداده، به دلیل این است که مردم نگران‌اند بعد از جمهوری اسلامی چه کسی بر سر کار خواهد آمد.

مصاحبه فائزه هاشمی با فرشته صائمی، از روزنامه «مستقل» روز پنجشنبه ششم دیماه منتشر شده است.

خانم هاشمی در پاسخ به پرسشی در خصوص «نگرانی ها از فروپاشی» گفته است: «از دیدگاه من فروپاشی محتوایی اتفاق افتاده است و تنها فروپاشی ظاهری و فیزیکی اتفاق نیفتاده است و خیلی احتمال می‌دهم که این اتفاق بیافتد، درست یا نادرست پایه های حکومت مستحکم اند، عمدتا از طریق ارعاب و … و وحشت هایی که ایجاد می‌کنند.»
رادیو فردا:

وی با این حال می‌گوید، حکومت جمهوری اسلامی مانند سال ۱۳۸۸ باخشونت با معترضین داخل خیابان برخورد نمی‌کند، ولی با این حال پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود، دادگا‌ه‌ها، محکومیت های شدید مانند اخراج از کار وتحصیل صادر می‌کنند.

این فعال سیاسی در ادامه اضافه کرده است:« در حال حاضر هر قشری را که می بینید بالاخره یک عده از فعالین آن حوزه داخل زندان هستند. از کارگران گرفته تا معلمان، کامیون داران، فعالین حوزه زنان و محیط زیست، دانشجویان، … و فعالین اقتصادی و آدم های مختلفی که یا داخل زندان هستند و یا حکم دارند که باید به زندان بروند.»

خانم هاشمی گفته است:«با توجه به این فشار بالا و برخوردهایی که صورت می گیرد و وجود این نگرانی که اگر اینها بروند بعد چه می شود، امکان فروپاشی فیزیکی کم است ولی از لحاط محتوایی این فروپاشی اتفاق افتاده چرا که هر جا را می‌بینی فشل است. هر جا دست می گذاری خالی از مدیریت و تدبیر است. همه چیز رها است، فکری برای حل مشکلات نمی شود یا اگر می شود به جای بهتر شدن بدتر می شود، آثار بهبود دیده نمی شود.»

فائزه هاشمی دومین دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام،پس از انتخابات سال ۸۸ نیز شش ماه زندانی شد.

همچنین دو سال پیش دادگاهی در تهران فائزه هاشمی را دلیل مصاحبه درباره حساب‌های بانکی «شخصی» رئیس قوه قضاییه به شش ماه زندان محکوم کرد.

ابهام درباره شرکت در انتخابات

خانم فائزه هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری گفته است:«خودم هم دچار ابهام هستم، آیا باز هم باید برویم رأی بدهیم؟ آیا باز هم فعالیت کنیم؟ موانعی که اصلاح طلبان داشته‌اند و عملکرد خود این اصلاح طلبان هم چندان تعریفی نبوده است. چه فایده دارد که انتخاب یک چیز باشد و انتصاب ها و روش کار با این رأی سازگاری نداشته باشد. از سال ۱۳۹۲ به این طرف از این رأی نتیجه عملی گرفته ایم؟!»

وی در ادامه به حمایت اصلاح طلبان از دولت حسن روحانی پرداخته و گفته است: دولت آقای روحانی یک دولت برآمده از جریان اصلاح طلبی است اما دردولت دوم وی از معیارهای اصلاح طلبی و مطالبات رأی دهندگانش دور شده است.

خانم هاشمی اضافه کرده است: آقای روحانی ممکن است بگوید من هیچ وقت اصلاح طلب نبودم که البته درست می‌گوید. ایشان جزء اصول گرایان ارزیابی می شوند، ولی « به هر حال وظیفه دارد به اهداف اصلاح طلبی متعهد باشد.»

فائزه هاشمی در ادامه این مصاحبه تصریح کرده است که فقط جریان «ملی مذهبی» را تنها جریان اصلاح طلب در ایران می‌داند چرا که « از همان ابتدای انقلاب بر روی اصول خود و تفکرات پیشرفته‌ای که داشتند، ایستادند و به خاطر ماندن در قدرت همانگونه که این گروه حذف شدند و بسیاری دیگر از جمله آقای منتظری، کوتاه نیامدند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *