دادگاه تجدید نظر؛ ۹ شهروند بهایی در اصفهان به ۴۸ سال حبس محکوم شدند

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۲

 حکم محکومیت ۹ شهروند بهایی بازداشت شده در بهارستان اصفهان که پیشتر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۴۸ سال حبس محکوم شده بودند، در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدید نظر استان اصفهان، با تائید حکم صادره توسط دادگاه بدوی، ۹ شهروند بهایی بازداشت شده در بهارستان اصفهان را مجموعا به ۴۸ سال حبس محکوم کرد.

هرانا در تاریخ  ۴ دی‌ماه ۹۷ از برگزاری جلسه دادگاه تجدید نظر این شهروندان خبر داده بود.

شهروندان بهایی بازداشت شده در بهارستان اصفهان پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب استان اصفهان مجموعا به ۴۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

طبق حکم صادره در دادگاه بدوی، “افشین بلبلان، سهام آرمین، میلاد داوردان، فرهنگ صهبا و انوش راینه” هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و “بهاره زینی (سبحانیان)، فوژان رشیدی و سپیده روحانی” هر کدام به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

علی ثانی دیگر هم‌پرونده‌ای این ۸ شهروند بهایی است که همزمان با این شهروندان بازداشت و توسط شعبه اول دادگاه انقلاب استان اصفهان به اتهام “عضویت در تشکیلات غیر قانونی بهایی” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ آیین بهایی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در دادنامه‌ای که پیش‌تر به دست هرانا رسیده بود از این شهروند با عنوان “علی ثانی (مسلمان جذب شده به بهاییت)” نام برده شده و علاوه بر ۶ سال حبس طبق این حکم به مدت ۵ سال نیز از حرفه فروش و کرایه محصولات فرهنگی محروم شده است. وی پیش از بازداشت به فروش محصولات فرهنگی مشغول بوده است.

این شهروندان در تاریخ ۱ مهرماه ۹۷ در بهارستان اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت منزل این شهروندان را نیز مورد تفتیش و ضبط تعدادی از وسایل شخصی قرار داده بودند.

پیشتر یک منبع نزدیک به این شهروندان بهایی ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفته بود: “ماموران امنیتی در زمان بازداشت آقای افشین بلبلان اقدام به تفتیش منزل وی کرده و تعدادی از وسایل شخصی ایشان ازجمله کتاب‌ها، لب‌تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه ایشان را ضبط و با خود بردند”.

هرانا در تاریخ ۲۸ آبان ماه سال جاری گزارش مفصلی از فشار بر جامعه بهایی و بازداشت شهروندان باورمند به این آیین منتشر کرده بود. بر اساس این گزارش شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور از ابتدای سال جاری تاکنون با موج جدیدی از فشار و نقض آشکار حقوق بشر روبه‌رو بوده‌اند. محروم شدن دست کم ۵۸ تن از دانشجویان بهایی طی کنکور سراسری سال جاری از ادامه تحصیل، اخراج حداقل ۱۱ دانشجوی بهایی در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها، ممانعت از فعالیت اقتصادی و اخراج دستکم ۶ تن از شهروندان بهایی از محل کار شخصی یا شرکت‌های خصوصی، احضار و بازداشت ۷۲ تن از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی، محکومیت ۲۴ شهروند بهایی به تحمل ۴۶ سال حبس و ۹ سال تبعید، ارائه گسترده محصولات اصطلاحاً فرهنگی و رسانه‌ای در راستای بهایی‌ستیزی، پلمب شدن و تداوم پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی، تخریب قبور و ممانعت از دفن شهروندان بهایی در آرامستان‌های بهاییان در شهرهای مختلف تنها قسمتی از افزایش فشار بر شهروندان این جامعه از ابتدای سال جاری تا زمان تنظیم گزارش مذکور است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهاییان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

شهر بهارستان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان، در مسیر جادهٔ اصفهان-شیراز قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *