مأموران وزارت اطلاعات ۲۵ نفر را به اتهام اخلال در نظام ارزی بازداشت کردند

By | ۱۳۹۷-۱۰-۱۷

وزارت اطلاعات اعلام کرد در استان‌های قزوین، تهران و مازندران ۱۲ نفر از عوامل اخلال در بازار ارز، به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور، قاچاق ارز از طریق خرید و فروش غیرقانونی، تحصیل مال و کسب منفعت نامشروع، فرار مالیاتی و پولشویی بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

به گزارش رسانه‌های داخلی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۶ دی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است‌ که ۱۲ نفر از ارزفروشان در استان‌های قزوین، تهران و مازندران را بازداشت کرده. وزارت اطلاعات ادعا می‌کند که این گروه یک باند بودند و سرکرده آن‌ها هم قصد داشته از ایران خارج شود که او هم شناسایی و بازداشت شده است.

وزارت اطلاعات اعلام کرده اعضای باند یاد شده به صورت شبکه سازمان یافته و حرفه‌ای فعالیت می‌‌کردند و از سال ۹۳ تاکنون در مجموع بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال گردش مالی داشتند و نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار را در بازارهای سیاه معامله کرده‌اند. مأموران وزارت اطلاعات در استان آذربایجان شرقی نیز ۱۳ نفر را به اتهام تخلفات در حواله‌های ارزی بازداشت کرده و به مراجع قضایی تحویل داده است.

با خروج آمریکا از برجام، دور تازه‌ای از بحران ارزی در ایران آغاز شد. ریال بخش عمده‌ای از ارزش خود را از دست داد و گروهی از صرافان و دست‌فروشانی که دلار را به قیمتی بالاتر از نرخ بانک مرکزی به بازار تزریق می‌کردند، بازداشت شدند. رهبر جمهوری اسلامی ۶ تیر سال جاری از قوه قضائیه خواسته بود با «مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند.» از آن زمان تا کنون ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند. افرادی که «سلطان سکه» و «سلطان قیر» نامیده شده‌اند اعدام شده‌اند و فردی هم با لقب «سلطان کاغذ» بازداشت شده است.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *