هشدار بی سابقه ظریف: خطر حمله نظامی آمریکا

By | ۱۳۹۸-۰۱-۳۰

اقدامات متقابل تهران و واشنگتن، بار دیگر سطح تنش‌ها میان دو طرف را بالا برده است. به طوری که ظریف، در نامه‌ای کم‌سابقه، درباره احتمال بروز جنگ میان آمریکا و جمهوری اسلامی هشدار داده است.

در پی گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به همتایان خود در جهان، هشدار داده است که آمریکا در حال زمینه‌سازی برای جنگ با حکومت ایران است.

جابجایی جنگنده های پیشرفته آمریکایی در منطقه

اما این مواجهه مستقیم از چه راهی ممکن است اتفاق بیافتد؟ در سلسله اقدامات تقابلی آمریکا با حکومت ایران، ورود سپاه پاسداران به فهرست تروریسم، به طور ویژه احتمال تنش نظامی میان جمهوری اسلامی و آمریکا را مطرح کرده است. چرا که آمریکا سپاه را نیرویی مانند داعش و القاعده تلقی کرد. همین امر دولت آمریکا را به لحاظ نظری قادر می‌سازد که با استناد به قوانین مبارزه با تروریسم و بدون اجازه کنگره با حکومت ایران وارد نزاع مسلحانه شود.

به نظر می‌رسد که تاکید ویژه مقامات آمریکایی بر ارتباط حکومت ایران با القاعده، موجبات نگرانی ظریف از احتمال جنگ با آمریکا را فراهم کرده است. ظریف اعلام کرده است مطرح کردن ادعا‌هایی در مورد ارتباط میان جمهوری اسلامی و القاعده طرحی است که با هدف آماده سازی افکار عمومی مردم آمریکا برای یک ماجراجویی جدید در منطقه غرب آسیا طراحی شده تا زمینه را برای قوه مجریه آمریکا فراهم کند که بتواند مدعی دارا بودن اختیار قانونی برای استفاده از نیروی نظامی علیه یک کشور دیگر شود.

در روز‌های اخیر، ناظران زیادی درباره احتمال سوء استفاده کاخ سفید از قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی برای حمله به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند. این قانون، که در سال ۲۰۰۱ و پس از حملات ۱۱ سپتامبر در کنگره تصویب شده بود، به دولت آمریکا اجازه می‌شود حامیان عوامل این حمله و گروه‌های مرتبط با القاعده را مورد حمله نظامی قرار دهد.

جابجایی جنگنده های پیشرفته آمریکایی در منطقه

نیروی هوایی آمریکا استقرار هواپیما های نسل پنجم F-35A Lightning II در خاورمیانه را آغاز کرد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه The Drive می نویسد F-35A Lightning II دارای امکانات زیادی برای مقابله با سامانه های جنگ الکترونیکی است و همچنین وسایل خوبی برای جمع آوری اطلاعات درباره سامانه های دفاع ضد موشکی مستفر در منطقه در اختیار دارد.

همچنین این جنگنده در مقایسه با F-22 Raptor حامل تسلیحات پیشرفته تر از جمله بمب های دارای وسایل نشانه گیری لیزری و الکترواپتیک برای هدف قرار دادن اهداف متحرک است.

خاطرنشان می شود این هواپیمای سریع و رادارگریز می تواند بر جنگنده روسی سوخو 57 غلبه کند.

در واشنگتن و خلیج فارس چه خبر است؟

منبع روسی: آمریکا قصد جنگ با حکومت ایران را دارد. ایالات متحده در حال ایجاد پایگاه حقوقی برای کاربرد نیروی نظامی علیه رژیم ایران است. همزمان گزارشها حاکی از تحرکات مشکوک سنتکام (نیروهای آمریکایی در منطقه) در خلیج فارس است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی «ای بی سی»، تصمیم دولت آمریکا در خصوص وارد کردن سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی خارجی را می توان به عنوان بخشی از آماده سازی پایگاه حقوقی برای کاربرد نیروی نظامی علیه حکومت ایران تلقی نمود.

یک معاون سابق مشاور حقوقی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص گفت: دولت ترامپ آشکارا در حال پردازش افکارعمومی و قانع کردن مردم به این امر است که اجازه کاربرد نیروی نظامی علیه تروریست ها به تاریخ 2001 شامل حال حکومت ایران نیز می شود.

تحرکات “مشکوک” سنتکام در خلیج فارس

دیروز به طور رسمی سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت. مقارن با این امر، سنتکام در خاورمیانه تحرکاتی انجام داده است که به نظر می‌رسد با اقدام آمریکا علیه سپاه ارتباط دارد.

پیش از این نیرو‌های آمریکایی از نوع دیگری از این جنگنده‌ها (اف-۳۵B) در جنگ علیه داعش استفاده کرده بودند. اما این نخستین بار است که جنگنده اف-۳۵A در منطقه عملیات سنتکام مستقر می‌شود. استقرار این جنگنده‌ها در حالی صورت گرفته است که تقریبا یک ماه پیش شکست کامل داعش اعلام شده بود. یک سخنگوی سنتکام با اشاره به نگرانی‌‎های امنیتی در عملیات، از مشخص کردن تعداد دقیق جنگنده‌های اعزامی به امارات خودداری کرد.

رزمایش در خلیج فارس

همچنین نیرو‌های دریایی آمریکا، فرانسه و بریتانیا، به منظور مقابله با مین‌های دریایی، از چند روز پیش یک رزمایش مشترک در خلیج فارس آغاز کرده‌اند که تا ۱۹ آوریل ادامه خواهد داشت. یک سخنگوی نیروی دریایی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که هدف این رزمایش صرفا دفاعی است و آمریکایی‌ها «برای هرگونه تهدید کاملا آماده هستند.»

استقرار گارد ملی ارتش در حوزه عملیاتی سنتکام

از ژوئیه ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹، بیش از ۳۵۰۰ سرباز گارد ملی ارتش آمریکا، در منطقه عملیاتی حوزه سنتکام استقرار یافته‌اند که این امر به گفته وبگاه آمریکایی «میلیتری‌تایمز» بزرگترین استقرار یک یگان زرهی گارد ملی آمریکا در یک دهه گذشته است. این وبگاه مدعی شده است که یگان بزرگتر دیگری نیز در راه است.